E-LEARNING, O COMPONENTA DE BAZA A MANAGEMENTULUI CONTINUTULUI SI A MANAGEMENTULUI PERFORMANTELOR UNEI ORGANIZATII
Data: 1-15 noiembrie 2006
Cateva generalitati despre managementul performantelor
Managementul performantelor unei organizatii se ocupa de optimizarea proceselor de business. Ajuta la descoperirea utilizarii eficiente a proceselor de business si a resurselor financiare, umane si materiale. Se bazeaza pe analiza indicatorilor de performanta (KPI – Key Performance Indicators). Mai nou, si managementul organizatiilor publice se conduce dupa aceleasi principii ca si cel privat.
Managementul performantelor este urmatoarea faza a unei abordari de tip BI (Business Intelligence), abordare care se regaseste si la nivelul multor firme din Romania. Anul trecut am fost implicat in organizarea unui seminar dedicat acestui subiect si am publicat un articol in Univers ingineresc. Asa cum precizam atunci, BI este un concept generic care grupeaza sub aceeasi umbrela instrumente din domeniul afacerii si al informaticii, utilizate in vederea transformarii datelor in informatii, a informatiilor in decizii si a deciziilor in actiuni. Greu de aplicat, chiar si pentru organizatiile puternice.
Dezvoltarea de instrumente soft necesare automatizarii managementului performantelor este ingreunata de tranzitia lenta de la managementul informatiei la managementul cunostintelor. Inteligenta Artificiala, Sistemele Expert au ramas la nivelul abordarilor conceptuale din anii ’80 (produse unicat sau dedicate).
De ce e-learning-ul este o componenta importanta a managementului performantelor?
In prelucrarea informatiei s-au facut, totusi, salturi remarcabile care fac ca tranzitia spre informatizarea managementului performantelor sa prinda contur, si anume:
• Solutiile IT pentru managementul informatiei structurate au ajuns la maturitate: ERP (Enterprise Resource Planning) , CRM (Customer Relationship Management) etc.;
• Solutiile IT pentru managementul informatiei nestructurate (documente pe hartie, fax, e-mail, imagini, filme etc.) sunt in plina dezvoltare – ECM (Enterprise Content Management). Managementul documentelor si e-learning-ul sunt doua componente importante ale managementului continutului (ECM). Managementul documentelor va fi prezentat intr-un viitor articol.
Un prim raspuns la intrebarea „de ce managementul continutului a devenit atat de important ?“ ar putea fi:
• 80% din informatia necesara managementului de varf pentru luarea deciziei provine din informatia nestructurata sub forma de documente avand suport hartie, fax, mail, video etc.;
• 45 % din timpul managementului este ocupat de procesare documente;
• costul cu procesarea documentelor ocupa 15% din venit;
• 40 % din forta de munca planifica sa-si schimbe locul de munca anul urmator. Schimbarea locului de munca are implicatii directe in procesul de invatare si instruire.
Un al doilea raspuns il obtinem atunci cand trecem de la analiza contextului general la cel specific.
In domeniul managementului si functionarii organizatiilor sunt de remarcat cel putin doua caracteristici, care influenteaza dezvoltarea managementului performantelor:
• Tranzitia la managementul centrat pe procese de business – Business Proces Management (BPM) obliga la regandirea organizarii si functionarii organizatiilor si adaptarea sistemelor informatice la noul context. Abordarea inclusiv a e-learning-ului se va face similar unui proces de business;
• Focusarea pe inovare, invatare continua, crearea unui mediu colaborativ eficient („innovative organization“, „learning organization“, „collaborative management“) genereaza avantaje competitive.
Managementul continutului, bazat pe un mediu colaborativ proactiv, poate influenta semnificativ performantele organizatiei, idee redata sugestiv in figura alaturata.
Accesul la informatie si la instruirea continua este esential din cel putin doua puncte de vedere:
• genereaza diferenta dintre profit si pierdere;
• asigura informatia potrivita la locul si momentul potrivite.
Instruirea continua nu poate fi conceputa, la nivelul organizatiilor mari, fara aplicarea tehnologiilor de e-learning. Termenul de e-learning a capatat noi semnificatii si valente ca urmare a extinderii utilizarii acestei tehnologii la gestiunea si transferul informatiilor si cunostintelor intr-o organizatie.
Solutia SIVECO de e-learning – AEL (Advanced E-Learning) este recunoscuta atat prin numarul de clienti cu implementari de succes, cat si prin premiile obtinute la nivel european si mondial.
Fara a intra in detalii (vezi www.siveco.ro), sunt de remarcat cateva din facilitatile principale:
A. Perfectionarea procesului de instruire si comunicare:
• Crearea de continut de instruire
• Instruire autonoma (la distanta)
• Instruire sincrona, condusa de instructor
• Testare si evaluare
• Organizarea eficienta a informatiei in organizatie
• Organizare teleconferinte (Web conference), seminarii online (WEBINAR)
B. Perfectionarea procesului de management continut si instruire:
Managementul si monitorizarea instruirii
Rapoarte si statistici
Urmarirea evolutiei angajatilor – „career path“
C. Accesul facil la metode eficiente de instruire si perfectionare. Exemple: invatare conform cerintelor specifice fiecaruia („on demand learning“), invatare prin implicare directa („learning by doing“) etc. Confucius afirma: „Spune-mi si voi uita. Arata-mi si poate imi amintesc. Implica-ma si voi intelege“.
D. Acces la programe de instruire si perfectionare continua oferite de firme recunoscute pe plan mondial. SIVECO este partener cu firma NETg (componenta THOMSON), lider mondial in training. Ofera peste 2500 de cursuri care acopera toate domeniile importante: management, restructurare, economie, financiar, resurse umane, IT etc.
Obiectivele pe care le propune NETg la realizarea unui program de instruire sunt:
• Dezvoltarea de lideri
• Descresterea timpului necesar pentru a ajunge pe piata cu un nou serviciu sau produs
• Imbunatatirea performantelor de business
• Accelerarea dezvoltarii profesionale
• Cresterea satisfactiei clientului
• Castigarea de avantaje strategice
Atingerea acestor obiective, schimbarea continua si competitia generalizata, ca urmare a aplatizarii ierarhiilor si structurilor („flatter“ word), te obliga sa te inscrii in tendinta generala, atat in domeniul e-learning-ului, cat si in cel al managementului performantelor.