MODERNIZAREA INFRASTRUCTURII. ASTAZI, DESPRE PROTECTIA MEDIULUI
Data: 16-30 noiembrie 2003
(Urmare din numarul trecut)
Eforturi pentru o cat mai larga cuprindere a modalitatilor eficiente de actiune
In partea finala a prezentarii amintitului document oficial trecem in revista telegrafic si celelalte domenii de preocupari, cu accent tot pe activitatea de reglementare.
Astfel, in privinta calitatii aerului se cuvine sa mentionam, inainte de toate, Legea-cadru privind protectia atmosferei (2001), fiind asigurate astfel conditiile pentru elaborarea legislatiei subsecvente. In acelasi an, Romania a ratificat si Protocolul de la Kyoto la Conventia Natiunilor Unite privind Schimbarile Climatice.
In aceasta perioada s-au facut eforturi pentru:
* imbunatatirea calitatii aerului, prin cresterea numarului de inspectii la agentii economici;
* dezvoltarea capacitatii de monitorizare a factorilor de mediu, cu preponderenta in zonele cu risc de poluare. S-a acordat prioritate actiunii de constituire a unei retele automate de supraveghere a calitatii aerului. In acest sens s-a elaborat un proiect, initiindu-se procedura de finantare cu credite BERD.
Calitatea solurilor din Romania este urmarita prin Sistemul National de Monitoring al Starii de Calitate a Solurilor, organizat prin Institutul de Cercetari Pedologice si Agrochimice.
Au existat, de asemenea, preocupari constante pentru conservarea biodiversitatii si asigurarea calitatii habitatelor naturale, a faunei si florei salbatice. In acest sens s-au adoptat:
* H.G. nr. 311/2002 pentru aprobarea concesionarii valorificarii resurselor piscicole din zonele domeniului public de interes national, aflate in perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
* H.G. nr. 153/2002 pentru aprobarea concesionarii valorificarii resurselor stuficole din zonele domeniului de interes public national aflate in perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
* planurile de recolta pentru speciile de interes cinegetic;
* cotele de captura si recoltare a speciilor de flora si fauna salbatica in vederea comercializarii in perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
* cotele de captura si export al speciilor de sturioni din Dunare si Marea Neagra;
* planurile de management pentru Parcul National Retezat, Parcul National Piatra Craiului si Parcul Forestier;
* H.G. privind delimitarea rezervatiilor biosferei, a parcurilor nationale si naturale si constituirea administratiilor acestora.
Unul dintre obiectivele principale urmarite in acesti doi ani l-a constituit adoptarea actiunilor pentru rezolvarea problemei deseurilor, conjugand promovarea de reglementari legislative, initierea de investitii specifice din surse externe si interne, intarirea controlului si educarea populatiei in spiritul respectului fata de curatenia mediului.
Cadrul legislativ in acest domeniu a fost creat si extins prin adoptarea unor legi, hotarari de guvern si ordine de ministru, fiind transpuse in proportie de 80% actele normative comunitare. Astfel:
- a fost elaborat Planul national de gestionare a deseurilor - plan de etapa;
- au fost promovate actele subsecvente Legii nr. 426/2001: H.G. nr. 162/2002 referitor la depozitarea deseurilor, H.G. nr. 128/2002 referitor la incinerarea deseurilor, H.G. nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje, H.G. nr. 441/2002 pentru amendata H.G. nr. 662/2001 privind gestionarea uleiurilor uzate, H.G. privind reducerea si controlul poluarii cu azbest, Ordinului MAPM nr. 279/2002 care aproba Regulamentul de organizare si functionare a Secretariatului pentru compusii PCB. In prezent exista 8 depozite ecologice de deseuri municipale si proiecte ISPA, dintre care doua in derulare, cinci proiecte transmise la Bruxelles pentru avizare si doua proiecte in pregatire;
- s-a elaborat cadrul legislativ pentru urmatoarele fluxuri de deseuri: uleiuri uzate, baterii si acumulatori, ambalaje si deseuri de ambalaje, gestionarea echipamentelor ce contin PCB/PCT si de asemenea modul de eliminare a deseurilor;
- a fost aprobat proiectul ISPA de la Rm. Valcea in domeniul managementului deseurilor menajere, in valoare de 14,6 milioane de euro, din care 11 milioane de euro grant ISPA. In perioada 2001 - 2002 s-a desfasurat licitatia pentru asistenta tehnica privind managementul si supervizarea proiectului si licitatia pentru lucrari la proiectul ISPA "Extinderea proiectului pilot privind colectarea selectiva a deseurilor menajere in Piatra Neamt".
Nu dorim sa idealizam stadiul atins in asigurarea conditiilor de baza pentru protectia mediului inconjurator, pentru o dezvoltare durabila a Romaniei, dar - cum a rezultat si din datele prezentate - lucrurile au inceput sa se "miste" in directia cea buna. Ritmurile si proportiile actiunilor se cer, desigur, accelerate, in conformitate cu "foaia de parcurs" stabilita pentru tara noastra in urma reuniunii la nivel inalt a UE de la Copenhaga din decembrie 2002. In ceea ce priveste breasla noastra, a inginerilor, apare destul de clar ca avem in programele si masurile enuntate un camp larg de manifestare a calitatilor profesionale demonstrate, cu prisosinta, de mult timp si in cele mai diverse domenii. In fond, acest grupaj nu si-a propus altceva decat sa sensibilizeze corpul ingineresc, la scara nationala, pentru slujirea unei cauze cu adevarat nationale.