Presedintele Uniunii Asociatiilor Inginerilor Feroviari din Europa (UEEIV), in vizita la AGIR
Data: 16 - 30 noiembrie 2013
Cu ocazia participarii sale la cea de-a VIII-a editie a Zilelor Feroviare, presedintele Uniunii Asociatiilor Inginerilor Feroviari din Europa (UEEIV), prof. Klaus Riessberger s-a intalnit, la sediul AGIR, cu presedintele Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania, Mihai Mihaita. La intrevedere au mai participat ing. Adrian Stanescu - presedintele Asociatiei Inginerilor Feroviari din Romania (AIFR), ing. Gigi Gavrila - vicepresedinte al AIFR si membru in prezidiul UEEIV, ing. Octavian Udriste - fost membru in prezidiul UEEIV si presedinte de onoare al Clubului Feroviar. Precizam ca prof. Klaus Riessberger a activat, in perioada 1971 - 1983, in departamentul de cercetare al firmei Franz Plasser Bahnbau Maschinen-Industrie GmbH Wien-Linz. Din 1984 pana in 2009 a sustinut cursuri de cale ferata la Universitatea Tehnica din Graz. Este membru al Consiliului de supervizare al Companiei VAE Zeltweg, membru in board-ul Companiei Stiintifice de Transport din Austria, membru in Consiliul Stiintific al revistei Eisenbahtechnische Rundschau (ETR) care apare la Hamburg. Prof. Riessberger este organizatorul seminarului Vehicule Feroviare Moderne de la U.T. Graz, Austria, unul dintre cele mai importante evenimente in domeniul constructiilor de vehicule din Europa, co-editor la ZEV-Rail-Glasers Annalen magazin, care apare la Berlin.
Cu prilejul intalnirii de la sediul AGIR a avut loc un util schimb de opinii si informatii privind situatia cailor ferate la nivel national in Romania si Austria, precum si la nivel european, despre principalele proiecte de infrastructura aflate in derulare sau in perspectiva, ca si despre situatia inginerilor feroviari. In centrul atentiei s-au situat preocuparile legate de realizarea Coridorului IV feroviar TEN-T, in contextul strategiei UE definita prin cele doua Carti Albe din 2001 si 2011, ca si prin noua politica a UE in domeniul infrastructurii transporturilor, cu accent pe procesele de modernizare si pe transferul unor volume din ce in ce mai mari de marfuri si calatori pe sisteme mai prietenoase cu mediul, in primul rand cel feroviar.
In context, au fost evocate cateva mari proiecte derulate de OBB (Osterreichische Bundesbahnen) - societatea feroviara de transport calatori din Austria, care vizeaza cresterea atractivitatii cailor ferate. Intre acestea, se numara:
? Linia de Vest. Extinderea UE, intensificarea relatiilor economice dintre estul si vestul Europei, precum si mobilitatea din ce in ce mai mare a populatiei au facut necesara cresterea capacitatii de transport pe axa est-vest Viena - Linz - Salzburg, prin extinderea ei la patru linii de cale ferata. Aceasta portiune, in lungime de 300 km, componenta a retelei magistrale europene (TEN 17 de la Paris la Bratislava) constituie o importanta magistrala feroviara austriaca. In context, se afla in curs de modernizare portiunea dintre Viena si Bratislava. De asemenea, se lucreaza la linia dubla St. Polten - Loosdorf in lungime de circa 25 km, cu un tunel de 3,5 km, destinata trenurilor de marfa cu viteza maxima de 120 km/h. Pe acest coridor de vest, prin retrasarea liniei initiale, trenurile de calatori compuse din garnituri ICE sau Rail-Jet circula cu viteza maxima de 230 km/h;
? Hauptbahnhof-ul Viena sau gara principala a orasului este cel mai mare obiectiv aflat in constructie din capitala Austriei. Lucrarea constituie, de fapt, transformarea celor doua gari terminus (de sud si de est) intr-o singura gara moderna de tranzit. Valoarea lucrarii este de 957 milioane euro. Cu acest prilej, intreaga zona s-a transformat intr-un santier pentru realizarea de obiective comerciale, administrative si sociale precum locuinte, un parc si o scoala pentru 1100 elevi. Intregul proiect se ridica la alte 3 miliarde de euro, din care 500 milioane de euro provin de la municipalitate;
? Modernizarea garii din Salzburg. Obiectivul se va finaliza anul viitor, va deveni un loc atractiv pentru calatori si va facilita tranzitarea trenurilor;
? Noua linie dintre Graz (landul Steiermark) si Klagenfurt (landul Karnten) cuprinde 41,5 km de traseu nou din care in tunel 32,9 km (Koralmtunel).
Este regretabil ca asemenea preocupari contrasteaza puternic cu starile de fapt din tara noastra, cu absenta unor viziuni strategice si a unor masuri de ordin practic, operativ, menite sa puna capat degradarii sistemului feroviar si sa asigure, cel putin intr-o prima etapa, efectuarea lucrarilor obligatorii pentru mentinerea circulatiei in limite normale, atat in ceea ce priveste volumul de activitate, cat si viteza de circulatie.
Experienta din Austria si din alte tari ofera solutii dintre cele mai eficiente, a caror adaptare la conditiile tarii noastre va putea constitui o materializare a devizei OBB: „O infrastructura (de transport) moderna - baza unei societati moderne!“.
Daca la capitolul investitii in infrastructura feroviara exista o mare discrepanta intre strategiile celor doua tari, in ceea ce priveste atragerea de ingineri specializati in domeniul feroviar exista greutati similare. Posturile din administratiile feroviare nu sunt prea atractive, iar tineretul prefera sa se orienteze spre profesii mai noi din domenii precum IT sau PR. Totodata, nici administratiile de profil nu depun suficiente eforturi pentru motivarea tineretului, care constientizeaza faptul ca, intr-o administratie feroviara, pentru a atinge un nivel multumitor de salarizare trebuie, in prealabil, sa ai stagii in functii inferioare si sa dobandesti o experienta corespunzatoare.
Discutiile purtate la sediul AGIR au fost deosebit de constructive, conturandu-se colaborari viitoare pe mai multe directii.