Siderurgia romaneasca in faza aderarii la Uniunea Europeana
Data: 1-15 decembrie 2004
Asociatia ROMPLATE - ca si celelalte asociatii profesionale si patronale din industria siderurgica - este preocupata de negocierea dreptului la libera competitie cu celelalte state din Uniunea Europeana. Ministerul Economiei si Comertului, prin Departamentul Metal-Chimie, este preocupat de aceasta, desi statul roman incearca sa se retraga din activitatile profesionale. Industria siderurgica si cea miniera au fost dintotdeauna sectoare economice greu de gestionat din cauza concentrarii masive in zone monoindustriale, cu populatii dependente de aceste sectoare si cu implicarea guvernelor in sprijinirea unor activitati considerate strategice.
Uniunea Europeana insasi a inceput prin instituirea Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului, organizatie care a coordonat, la nivel european, activitatea industriei siderurgice. Extinderea Uniunii Europene, cu obiectivul crearii celei mai competitive economii din lume, necesita realizarea unui cadru competitional sever, inclusiv pentru siderurgie, si ca atare a fost interzis sprijinul acordat de catre stat industriei siderurgice, aceasta urmand sa activeze pe baza competitivitatii reale. Supracapacitatile existente la nivel european si mondial in siderurgie au determinat Uniunea Europeana sa interzica complet ajutorul de stat pentru investitii in acest domeniu.
Negocierile pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, si in special cele la capitolul concurenta, au impus restructurarea industriei siderurgice si eliminarea ajutoarelor de stat, astfel incat la momentul aderarii industria siderurgica sa poata rezista concurentei pe piata libera europeana fara sprijinul statului. Drumul parcurs de siderurgie din anul 1993, cand a fost semnat Acordul de Asociere si pana in prezent, cand se incheie capitolele de negocieri, a fost dificil, cu mari eforturi din partea populatiei, care a platit - de fapt - toate salariile compensatorii ale disponibilzatilor si toate facilitatile acordate investitorilor.
Restructurata, complet privatizata, cu unele privatizari ce trebuiesc reluate si cu o capacitate de 9 milioane de tone otel pe an, reprezentand 50% din capacitatea anului 1990, siderurgia romaneasca isi negociaza acum dreptul de a intra in libera competitie cu siderurgia celorlalte state UE. Competitia va fi la fel ca si pregatirea. Ce au facut autoritatile romane in ultimii ani?
In urma aprobarii strategiei de restructurare a industriei siderurgice pentru perioada 2002 - 2005, a fost infiintat Comitetul interministerial pentru implementarea procesului de restructurare a siderurgiei in domeniile investitional, financiar si social. Activitatea Comitetului interministerial este coordonata de reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului. Din Comitet fac parte si reprezentanti ai altor ministere si institutii, precum: Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Consiliul Concurentei, Uniunea Producatorilor de Otel din Romania (UniRomSider), Federatia Nationala Sindicala METAROM.
|n perioada 2002 - 2004 au avut loc 28 de reuniuni ale Comitetului interministerial. |n cadrul consultarilor reciproce cu Comisia Europeana - Grupul de Contact pentru siderurgie, in perioada 2001 - 2004 au fost definitivate principalele elemente strategice tehnice si tehnologice privind capacitatile de productie, nivelul productiei si piata produselor siderurgice. |n acest sens au fost convenite capacitati de otel la un nivel de 9 milioane tone pe an. Concomitent, a fost convenit si cadrul de derulare a programului de asistenta tehnica cu firma de consultanta Roland Berger, angajata de Comisia Europeana.
|n cadrul Comisiei Europene au fost reactualizate strategia si planurile individuale de viabilizare pe baza termenilor de referinta din raportul final al consultantului, dar a fost prezentat si pachetul de documentatii - strategie, planuri de viabilizare. Aceasta, cu implicarea directa a AVAS si a Consiliului Concurentei.
Se poate, totusi, face o analiza a posibilitatilor legale privind acordarea ajutoarelor de stat. |n ceea ce priveste procesul de privatizare a marilor companii siderurgice - SIDEX Galati, SIDERURGICA Hunedoara, COS Targoviste, SIDERCA Calarasi, INDUSTRIA S#RMEI Campia Turzii, C.S. Resita, Otelul Rosu, activitatea Comitetului interministerial a analizat programele individuale de restructurare organizatorica, investitionala, financiara si sociala a acestora, dar si posibilitatile legale de a acorda facilitati - ajutoare de stat - societatilor care s-au privatizat ulterior - ISPAT SIDEX Galati, in special.
Astfel, au fost initiate acte normative pentru COST si ISCT care s-au solutionat printr-o Ordonanta de Urgenta a Guvernului din anul 2004. Tot pentru sustinerea privatizarii marilor combinate siderurgice, Comitetul interministerial a sustinut masurile pentru conversia in actiuni a creantelor si anularea penalitatilor de intarziere la ISCT, finalizate prin Hotararea Guvernului nr. 619/2004, precum si finalizarea privatizarii la C.S. Resita, conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 40/2004.
Totodata, au fost propuse masuri pentru valorificarea unitara de catre AVAS a unor creante bancare neperformante de la SIDERCA Calarasi, finalizata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 40/2004.
|n cadrul activitatii de urmarire a modului de finalizare a actiunilor postprivatizare conform contractelor de vanzare - cumparare, privind obligatiile asumate de partea romana, respectiv de investitor, s-a analizat programul investitional asumat de ISPAT SIDEX Galati prin contractul de privatizare prevazut in strategie si planul de viabilitate al companiei, dar si pregatirea elementelor necesare privind programul postprivatizare la COS Targoviste, pentru reuniunea Comitetului interministerial din luna septembrie a.c.
|n ceea ce priveste activitatea de clarificare a aspectelor sociale rezultate in urma procesului de privatizare, pentru prevenirea unor actiuni sindicale s-au introdus elemente speciale in programul de restructurare a SIDERURGICA Hunedoara, intocmit in vederea redresarii economice a companiei.
Simultan s-au analizat si evolutiile personalului in combinatele siderurgice, in raport cu prevederile contractelor de vanzare-cumparare si evolutiile prevazute in strategia sectoriala.
In context, se poate aprecia ca Romania a parcurs etapele prevazute pentru restructurarea industriei siderurgice in concordanta cu Decizia CE 852/1999 si Protocolul nr. 2 adiacent Acordului de Asociere.
In perioada 2001 - 2004, industria siderurgica din Romania a inregistrat o evolutie pozitiva, caracterizata prin cresterea productiei si vanzarii in conditii performante tehnico-economic si un volum insemnat de investitii tehnologice si de mediu. De asemenea, productivitatea muncii a crescut la nivelul ramurei cu circa 80%, preconizandu-se la sfarsitul perioadei de restructurare valori comparabile de 300 - 310 tone/persoana si an, ca in alte tari integrate in Uniunea Europeana, cum sunt Polonia, Cehia s.a.
Tinand seama de evolutiile recente ale siderurgiei, de prognozele Strategiei sociale, precum si de prevederile Planurilor de Viabilitate, evaluate de consultantul Roland Berger, se preconizeaza ca la sfarsitul perioadei de restructurare industria siderurgica din Romania va indeplini criteriile de performanta si viabilitate practicate astazi in siderurgiile vest-europene.