VEHICULE ELECTRICE INDEPENDENTE
Data: 1-15 decembrie 2008
Circulatia urbana devine de la un an la altul tot mai aglomerata si mai poluanta. Vehiculele pe patru roti dotate cu motoare termice de tip Otto (benzina) sau Diesel (motorina) se strecoara tot mai greu si mai incet prin strazi vechi, inguste si pline de restrictii, consuma de multe ori combustibil aproape dublu, iar poluarea creste si ea pe masura. In aceasta situatie, tot mai multi fabricanti ofera, in ultimul timp, vehicule electrice independente (VEI) de dimensiuni minime si cu poluare zero (ZEV – Zero Emission Vehicle).
In cele ce urmeaza se prezinta foarte pe scurt trei asemenea unitati de transport urban avind, fiecare in genul sau, caracteristici foarte atragatoare.
1. Motoreta cu actionare electrica si prin pedalare, realizata de Matra Sport si notata cu indicativul MS 1
Vehiculul poate circula in mod normal cu o viteza de 45 km/h, adica aproape la fel de iute ca un scuter cu motor termic de 50 cmc. Motorul electric are puterea nominala de 1kW si este integrat complet in butucul rotii din spate. Rotile, cu diametrul mare, sunt dotate cu frine disc, toata motoreta nu cintareste decit 40 kg, iar pedalele, care permit si actionarea cu piciorul, sunt ajutate de un ansamblu mecanic destinat schimbarii vitezelor, avind noua trepte de demultiplicare. In functionarea integral electrica, autonomia variaza de la 70 km (pentru acumulatoare tip nichel-metal-hidrura) pina la 100 km (acumulatoare cu litiu-ion-polimer membrana). Bateria se incarca fie de la o priza obisnuita (in patru ore), fie in timpul mersului, la o rulare tip bicicleta, cuplindu-se cu un levier la motorul electric. In acest caz, motorul isi inverseaza functia, devine generator si incarca (aproximativ 30%) bateria. La bordul vehiculului se afla un ecran LCD care indica viteza, distanta parcursa, autonomia inca disponibila si gradul de incarcare al bateriei. Ca pret, modelul MS1 este la fel de scump ca un scuter de 125 cmc (cca 3.500 euro), dar silentiozitatea, lipsa de consum de combustibil (benzina, ulei etc.) si de noxe compenseaza pretul ridicat.
2. LUMENO SMERA
Este un vehicul integral electric, insumind atit caracteristici de scuter, cit si de miniautoturism si reprezinta un nou concept de transport urban. Dimensiunile reduse (lungime 2,4 m si latime 0,8 m) permit totusi o caroserie inchisa, cu doua locuri confortabile (fata-spate) si un portbagaj de 150 litri. Structura asigura centuri de siguranta, stergatoare de parbriz si faruri ca la un autoturism obisnuit. In timpul mersului, SMERA se inclina (cu pina la 25º) ca o motocicleta. Sub aspectul motorizarii, vehiculul este dotat cu doua motoare electrice de 15 kW fiecare. Acestea asigura impreuna masinii performante dinamice foarte bune (demaraj 0 – 100 km/h in 8 secunde si viteza maxima de 130 km/h). Bateria de acumulatoare litiu-ion-polimer membrana permite o autonomie de 150 km. Incarcarea acesteia se poate face de la orice priza standard cu ajutorul unui cordon situat in portbagaj. Prezentat la Salonul de la Geneva (2008), SMERO a intrat deja in fabricatie, la un pret de 15.000 euro.
3. BLU-E-CAR
Este o citadina total nepoluanta si actionata integral electric, construita de grupul francez MATRA- BOLLORE. Bateria este tot de tipul litiu-ion-polimer membrana, se poate incarca de la orice priza standard in 5 ore si asigura vehiculului o autonomie de 250 km. Caroseria este elaborata de Pinifarina, iar motorul electric de 30 kW poate propulsa masina in 6 secunde de la 0 la 60 km/h, atingind in final viteza maxima de 130 km/h. In functie de dotari, costul unui BLU-E-CAR variaza intre 13 000 si 20 000 euro.
Fara indoiala ca in anii urmatori asemenea Vehicule Electrice Independente vor deveni majoritare in circulatia supraaglomerata din marile orase, asigurind un transport mai rapid, mai fluent, mai silentios si nepoluant.