Premiul Roman Pentru Excelenta J. M. Juran – Editia A Ix-A, 2009
Data: 1-15 decembrie 2009
Sala de Marmura a Cercului Militar National a gazduit, la 26 noiembrie a.c., festivitatea de decernare a Premiului Roman pentru Excelenta J. M. JURAN – editia a IX-a – eveniment care a marcat si implinirea a 10 ani de la infiintarea Fundatiei Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN (PRC – JMJ). La festivitate au participat membrii Consiliului Director al Fundatiei, echipele de evaluatori, membrii juriului, personalitati ale vietii socio-economice – academicieni, economisti, reprezentanti ai mediului de afaceri, ai autoritatilor publice, oameni de cultura. Primaria Sectorului 2 si compania Xerox Romania si Republica Moldova au fost cele doua entitati premiate la actuala editie.
Joseph Moses Juran – „Guru mondial al calitatii“
Joseph Moses Juran – cetatean american de origine romana – este recunoscut pe plan international ca fiind cel mai important expert contemporan in managementul calitatii. Conceptele, principiile, metodele si instrumentele sale – unele dezvoltate si publicate inca in perioada interbelica – sunt astazi larg recunoscute si aplicate in organizatii din toata lumea, iar cartile sale sunt considerate inca de la aparitie ca fiind lucrari de referinta. Toate acestea i-au adus autorului lor renumele binemeritat de „Guru mondial al calitatii“.
Nascut la Braila, in 1904, Joseph Moses Juran a copilarit la Gura Humorului si a emigrat, la virsta de 8 ani, impreuna cu parintii sai, in Statele Unite ale Americii. J. M. Juran a inceput, in 1924, o prodigioasa cariera industriala si stiintifica in care inteligenta, creativitatea si tenacitatea au avut un rol esential. Absolvent de studii superioare in inginerie si drept, el s-a orientat, inca de la inceput, spre managementul calitatii. Pe parcursul carierei sale de peste 70 de ani, ca inginer, manager, profesor universitar si consultant in managementul calitatii, J. M. Juran a elaborat numeroase lucrari, intre care: Managerial Breakthrough, Quality Planning and Analysis, Quality Control Handbook. Dr. J. M. Juran este, de asemenea, autorul a numeroase cursuri pentru managerii organizatiilor si personalul intreprinderilor. Un exemplu in acest sens este cursul Management of Quality Control, tradus si publicat in aproape 20 de limbi.
J. M. Juran a acceptat cu placere ca Premiul Roman pentru Calitate sa-i poarte numele. Acesta este omagiul pe care Romania il aduce unui roman care a dorit, a stiut si a putut sa-si consacre intreaga sa viata CALIT??II.
Parintele controlului calitatii, J. M. Juran, a murit pe 28 februarie 2008, la New York, la virsta de 103 ani.
Fundatia PRC – JMJ, 10 ani de la infiintare
Din initiativa unui grup de 11 organizatii profesionale, apolitice si fara scop lucrativ, unele specializate in domeniile ingineriei si managementului calitatii, altele de larga reprezentativitate profesionala nationala, in anul 1998 a luat fiinta Fundatia Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN (PRC – JMJ), iar in luna februarie 1999 a dobindit personalitate juridica. Cele 11 organizatii fondatoare sunt: AGIR – Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, AGER – Asociatia Generala a Economistilor din Romania, ALA – Asociatia Laboratoarelor Acreditate din Romania, ARC – Asociatia Romana pentru Calitate, CCIRMB – Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, FRPC – Fundatia Romana pentru Promovarea Calitatii, ARNA – Asociatia Registrul National al Auditorilor, RENAR – Asociatia de Acreditare din Romania, SOREC – Societatea Romana de Economie, SRAC – Societatea Romana pentru Asigurarea Calitatii, UGIR 1903 – Uniunea Generala a Industriasilor din Romania – 1903. Începind cu anul 2000, cu sprijinul Comisiei Europene, prin Programul PHARE TTQM (Transfer de Tehnologie si Managementul Calitatii), Fundatia a instituit si lansat, pentru prima data in Romania, Premiul Roman pentru Calitate – J. M. JURAN, care urma sa se decerneze anual acelor operatori economici care obtin performante de nivelul excelentei in domeniul calitatii produselor/serviciilor si managementului.
Scopurile Fundatiei Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN sunt: imbunatatirea calitatii organizatiilor romanesti si a rezultatelor acestora (prin evaluare multicriteriala si recunoasterea lor publica la nivel national); stimularea implementarii si dezvoltarii managementului calitatii in organizatiile din Romania.
Obiectivul principal consta in stimularea organizatiilor economice, a celor din invatamint si din sectorul cercetare – dezvoltare, a celor din sectorul public, privat sau apartinind societatii civile din Romania, in vederea aplicarii celor mai eficiente metode de management si, in particular, de management al calitatii si validarea nivelurilor de excelenta manageriala atinse de acestea.
Romania s-a aliniat, astfel, celorlalte tari europene in care sunt institutionalizate premii nationale, toate fiind subsumate, nu numai conceptual, dar si operational, Premiului European pentru Excelenta, prin care se recunoaste EXCELEN?A performantelor.
La baza preocuparilor Fundatiei se afla convingerea ferma ca managementul de calitate constituie principalul instrument de eficientizare a intregii activitati manageriale din tara noastra. Relansarea economica si cresterea calitatii vietii sunt intrinsec legate de cresterea calitatii produselor/serviciilor si, implicit, singura cale de majorare durabila a exporturilor romanesti.
Respect fata de lucrul bine facut
Competitia Premiul Roman pentru Excelenta J. M. JURAN – dedicata evaluarii si validarii performantelor in conducerea companiilor si institutiilor care ating niveluri de excelenta in raport cu standardele internationale – se adreseaza intreprinderilor mari, producatoare de bunuri si/sau servicii, intreprinderilor mici si mijlocii producatoare de bunuri si/sau servicii, organizatiilor din sectorul public, respectiv organizatiilor nonguvernamentale. Premiile sunt decernate anual in urma unei competitii desfasurate pe parcursul mai multor luni. De la prima editie si pina in prezent, rezultatele obtinute au fost an de an mai bune, dar Romania este inca departe de a atinge tinta Fundatiei de a generaliza excelenta in managementul calitatii.
Premiile acordate de Fundatia Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN reprezinta cele mai importante distinctii atribuite in tara noastra prin care se valideaza atingerea unor performante excelente in domeniul managementului. Evaluarea este efectuata de o echipa de specialisti certificati si se bazeaza pe utilizarea Modelului de Excelenta al EFQM (European Foundation for Quality Management), model care contine noua criterii: rolul conducatorului (Leadership), politicile si strategiile intreprinderii in domeniul calitatii, managementul personalului, parteneriate si resurse, procesele (tehnologice si administrative) desfasurate de catre intreprindere, nivelul de satisfactie a beneficiarilor privind calitatea produselor, nivelul de satisfactie a personalului intreprinderii, influenta intreprinderii asupra societatii si rezultatele activitatii intreprinderii. În prezent, Modelul de Excelenta al EFQM este cadrul organizational cel mai des utilizat in Europa si a devenit baza pentru cele mai multe premii nationale si internationale.
Toti coordonatorii echipelor de evaluatori sunt Evaluatori ai Premiului European de Excelenta, iar evaluatorii sunt absolventi ai cursului licentiat de EFQM – Evaluator al Modelului EFQM de Excelenta. Anual, toti noii evaluatori vor participa la acest curs, iar cei cu vechi state de serviciu si cei coordonatori vor participa la programe de actualizare a metodologiei de evaluare a aplicarii Modelului de Excelenta al EFQM.
„Fundatia Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN valideaza, pentru a noua oara, performantele organizatiilor care au atins nivelul de Excelenta in domeniul managementului. Zecile de organizatii din Romania, care au fost supuse evaluarii multicriteriale, asa cum sunt ele definite de Modelul European de Excelenta manageriala, au indeplinit toate criteriile care au stat la baza unor rezultate deosebit de valoroase. Aceste intreprinderi de elita din spatiul economic european au fost declarate drept organizatii care poseda un management excelent. Ele se alatura miilor de intreprinderi europene din ultimii ani care, prin «excelenta manageriala», nu au urmarit numai un profit ridicat, ci si un grad sporit de satisfactie a beneficiarilor, a salariatilor, a partenerilor, de imbunatatire a mediului, a tuturor factorilor de care depinde bunul mers al tuturor domeniilor de activitate. Preocuparea pentru calitate in tara noastra a cunoscut o tot mai larga raspindire si se bucura de audienta in crestere si de mare interes in lumea managerilor. Îmbucurator este si faptul ca multi oameni sunt deschisi spre aceasta viziune a excelentei in managementul calitatii, condamnind sinucigasa mentalitate a «merge si asa» in favoarea «cultului pentru lucrul bine facut», ca valoare fundamentala. Este o ferma dorinta, motivata de o necesitate de necontestat“, a declarat, la festivitate, prof. dr. ing. Mihai MIH?I??, presedintele Fundatiei Premiul Roman pentru Calitate J. M. Juran, presedintele Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR) si vicepresedinte al Academiei de ?tiinte Tehnice din Romania (ASTR).
54 de organizatii participante, pina acum, la competitie
Presedintele Fundatiei a mai afirmat ca „telul nostru este sa punem umarul in mod stiintific si calificat la crearea unei viziuni comune privind calitatea. Daca nu vom sti cum sa procedam pentru a progresa, nu vom putea sa ne atingem telul. Trebuie sa intelegem ce este managementul calitatii, sa avem o viziune clara, un ghid pentru a implini acest deziderat si o evaluare continua si corecta a progreselor. La nivel national avem nevoie de o schimbare in modul nostru de a gindi si actiona, in utilizarea rezervelor materiale si umane, in relatiile interumane si sociale si sa ne preocupam mai hotarit de factorii de mediu. Sa ne simtim responsabili fata de viitorul nostru si al generatiilor care ne vor urma. Am intrat intr-un nou secol si in Uniunea Europeana, suntem intr-o lume noua si se impune sa nu ne dam seama prea tirziu pentru ca, altfel, nu vom putea spera la un nivel de viata ridicat. Va fi nevoie de diseminarea unei cantitati tot mai mari de informatii pentru a ghida managementul spre perfectionare prin excelenta, ceea ce Fundatia isi propune. Prin activitatea noastra permanenta, sustinuta, coerenta vom continua sa inmultim numarul celor care sunt preocupati de excelenta manageriala“.
S-a exprimat opinia potrivit careia daca am fi mai activi in preluarea experientelor pozitive din practica unor tari chiar mici, ca de exemplu Singapore, in care guvernul functioneaza de mai multi ani cu rezultate excelente, in baza unui sistem de management al calitatii certificat in raport cu faimosul Standard ISO 9001:2008, am fi putut sa ne bucuram, la ora actuala, in intregul domeniu al administratiei publice, de mult mai multe rezultate in diminuarea birocratiei, in combaterea ineficientei cronice si chiar in lupta impotriva coruptiei.
De la prima editie pina in prezent, au participat 54 de organizatii la Premiul Roman pentru Excelenta care au avut ocazia sa asimileze metodele manageriale cele mai moderne, practicate de organizatii de virf din Europa.
Consacrare interna si internationala
Cistigatorilor Premiului Roman pentru Excelenta li se ofera importante instrumente promotionale. Prin obtinerea distinctiilor, sunt atestate realizari semnificative obtinute ca urmare a aplicarii unui model european de excelenta organizationala. Astfel, laureatii beneficiaza de recunoasterea pe plan national si international a nivelului lor de excelenta.
Produsele si/sau serviciile realizate de cistigatorii Premiului Roman pentru Excelenta J. M. JURAN trebuie sa satisfaca atit cerintele de competitivitate internationala, cit si cerintele esentiale (din Directivele New Approach), in baza carora este admisa libera circulatie a produselor respective, in spatiul economic european.
Principalele avantaje ale participarii la competitie sunt: ? Cresterea importanta a ratingului „increderii in calitate“ la nivel macro si microeconomic; ? Obtinerea, la un „pret rezonabil“, a unui raport de analiza diagnostic, intocmit de experti de inalta calificare din afara organizatiei; ? Dobindirea know-how-ului necesar pentru implementarea in practica manageriala curenta a unei metode eficiente si validate de analiza diagnostic (autoevaluare); ? Obtinerea unor informatii de benchmarking, privind nivelurile atinse la aceleasi criterii de principalii concurenti, indeosebi europeni; ? Stimularea aplicarii unui stil managerial modern, bazat pe spiritul de echipa, pe o comunicare eficienta, pe stimularea puternica a inovarii si invatarii; ? Stimularea organizatiei in vederea aplicarii extensive a elementelor Managementului Total prin Calitate, stimularea salariatilor in vederea aderarii la o cultura de organizatie bazata pe metodele care au determinat performantele excelente ale principalilor concurenti.
Cistigatorii premiilor beneficiaza, in plus, de: ? O recunoastere publica a „nivelului excelent al performantelor atinse“, instrument promotional de mare eficienta care, cu siguranta, atrage noi clienti si noi oportunitati de afaceri; ? Utilizarea in documentele firmei a logo-ului Fundatiei si a referirilor la cistigarea premiului, adauga valoare si prestigiu produselor si serviciilor firmei; ? Participarea la „conferinte ale cistigatorilor“ constituie o oportunitate suplimentara de valorificare a pozitiei de lider in domeniu; ? Crestere substantiala a satisfactiei tuturor salariatilor organizatiei cistigatoare.
Cu prilejul festivitatii, prof. dr. ing. Ion HOHAN, vicepresedintele Fundatiei Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN, evaluator al Premiului European de Excelenta EFQM, vicepresedinte UGIR 1903, membru in Consiliul European pentru Dezvoltarea Formarii Profesionale (CDFOP), a sustinut o foarte interesanta expunere avind ca tema Modificarile aduse modelului de excelenta EFQM – 2010 si Lansarea premiului roman pentru educatie. Evenimentul a inclus si o scurta istorie a premiului (prezentata sub forma unui film-eseu despre cele opt editii anterioare), precum si un program artistic sustinut de Cvartetul Confluente.
Pe podium in 2009
Primaria Sectorului 2
Primaria Sectorului 2 – care administreaza o suprafata de 32 km2 si este cel mai urbanizat sector din Capitala – a obtinut doua importante distinctii – Trofeul Roman pentru Excelenta J. M. JURAN si Premiul pentru responsabilitate sociala – la categoria administratie publica locala. Institutia a fost recompensata pentru al doilea an consecutiv de Fundatia Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN, anul trecut obtinind, la sectiunea administratie publica, Premiul Roman pentru Calitate J. M. JURAN si Diploma pentru conceptul Leadership si constanta obiectivelor.
Potrivit primarului Neculai ON?ANU – reales pentru al treilea mandat consecutiv – „participarea Primariei Sectorului 2 la aceasta importanta competitie nationala a reprezentat pentru intregul corp profesional al administratiei locale, pentru inceput, un joc ciudat si enigmatic, care ne-a fascinat prin determinarile si dialectica pozitiva a filozofiei sale, iar mai tirziu, ne-am dat seama ca suntem cuprinsi deja de lucrarile sale tainice intr-un examen exceptional de maturitate institutionala si de management al organizatiei, din perspectiva cerintelor si exigentelor unui riguros model matematic si anume Modelul de Excelenta EFQM“. Institutia este prima administratie locala care a cistigat Trofeul pentru Excelenta.
„Suntem in permanenta dedicati misiunii pe care ne-am asumat-o de a fi in slujba comunitatii si ne-am propus sa mergem chiar dincolo de obligatiile legislatiei in vigoare, venind in intimpinarea asteptarilor cetatenilor si chiar uneori depasindu-le. Aducem o serie de imbunatatiri procesului administrativ si serviciilor pe care le oferim, inovarea si creativitatea fiind doua atribute ce caracterizeaza intreaga echipa manageriala si executiva a Primariei Sectorului 2. Managementul institutiei noastre implementeaza si dezvolta cu consecventa valorile organizatiei si sistemele care se impun in vederea dezvoltarii durabile a Sectorului 2. Activitatea administratiei publice se circumscrie satisfacerii interesului general, iar acesta nu este o categorie statica ci dimpotriva, nevoile sale evolueaza si se diversifica in permanenta ca intr-o logica aristotelica si intr-un silogism implacabil, dupa cerintele si necesitatile societatii. La toate acestea, se adauga diversele schimbari in plan legislativ precum si dinamismul variatiilor ce caracterizeaza mediul social-economic, in fata carora ne mentinem constante obiectivele pe care ni le-am asumat sau, dupa caz, aducem modificarile care se impun in sistemul administrativ“, a afirmat Neculai Ontanu.
Sectorul 2 dispune de referinte dintre cele mai temeinice si motivate, iar primaria pune accentul pe calitatea inalta a serviciilor oferite beneficiarilor si, de asemenea, prezinta o permanenta preocupare pentru stabilirea de relatii de cooperare si parteneriat atit la nivel national, cit si international. În urma studiilor realizate de Real Estate Advisory Group, o prestigioasa companie de evaluare si consultanta imobiliara americana, s-a putut constata ca Sectorul 2 se afla printre primele sectoare ale Capitalei, fiind regiunea care inregistreaza la momentul actual cea mai rapida dezvoltare din Bucuresti, prezentind cel mai scazut risc investitional si oferind, totodata, un mediu prielnic pentru investitii straine.
Xerox Romania si Republica Moldova
Xerox Romania si Republica Moldova – subsidiara a companiei Xerox (lider mondial in servicii de management al documentelor), cu o activitate pe piata locala de 40 de ani – a obtinut, la rindul ei, tot doua distinctii – Premiul Roman pentru Excelenta J. M. JURAN si Premiul pentru Învatare si Îmbunatatire Continua – la categoria IMM-uri.
Anul trecut, compania a anuntat venituri de peste 72 milioane de dolari, reprezentind o crestere de 18 la suta fata de anul precedent. Orientarea business-ului catre serviciile de management al documentelor, care a sustinut rezultatele foarte bune din 2007, si catre echipamentele multifunctionale laser de capacitate mare, a continuat sa fie motorul cresterii companiei si in 2008.
Compania colaboreaza la nivel national cu cinci distribuitori autorizati (la care se mai adauga unul in Republica Moldova), 26 de concesionari si peste 200 de reselleri autorizati. Alaturi de echipamente, consumabile si hirtie, partenerii Xerox Romania ofera clientilor individuali si celor corporatisti consultanta de specialitate, precum si solutii personalizate de management al documentelor.
Cu o cifra de afaceri de 17,6 miliarde de dolari, Xerox este cea mai importanta companie specializata in tehnologie si servicii de management al documentelor. De la imprimantele si sistemele multifunctionale de birou si pina la presele digitale color de mare viteza, externalizare si scanare digitala, Xerox dispune de cel mai vast portofoliu de sisteme si servicii pentru companii de orice fel.
Xerox are peste 7500 de agenti de vinzari, 13 000 de angajati la sediul clientului si 13 000 de specialisti de service si suport tehnic. Aproximativ 50 la suta din venitul companiei provine de la clientii din afara Statelor Unite. Evolutia industriei de management al documentelor de la echipamentele analogice la cele digitale, de la alb-negru la color si de la documentele tiparite la cele electronice contribuie semnificativ la pozitia de lider ocupata de produsele si serviciile Xerox intr-o piata mondiala aflata in continua expansiune.
Obiectiv: mai multe „insule de excelenta“
„In urma incheierii celei de a IX-a editii a competitiei nationale, putem considera ca sunt cel putin 50 de organizatii in tara noastra care au asimilat si aplicat cu rezultate foarte bune acest know-how managerial, dobindind, prin aceasta, si importante avantaje competitive in relatiile economice externe, indeosebi dupa 1 ianuarie 2007, cind Romania a devenit membru cu drepturi depline al Uniunii Europene“, afirma presedintele Fundatiei.
Se remarca faptul ca si in tara noastra, ca si in alte state din Europa, la premiile nationale similare, alaturi de unitati economice de productie de bunuri materiale participa si organizatii din sectorul public (primarii, prefecturi), din invatamint, din sanatate si din sectorul financiar. Pentru o tara ca Romania, de curind membru al Uniunii Europene, si care doreste sa ajunga din urma tarile avansate, calitatea managementului din toate sectoarele de activitate este extrem de importanta si trebuie sa constituie o preocupare de prim ordin.
„Fundatia – a afirmat dr. ing. Mihai Mihaita – isi asuma misiunea de importanta deosebita prin care, in mod accesibil, face demersurile necesare racordarii sistemului managerial din Romania la paradigmele europene privind managementul de inalta performanta. Rezultatele de pina acum sunt incurajatoare, iar zecile de «insule» de excelenta manageriala care s-au creat constituie elemente catalizatoare. Printr-o colaborare strinsa cu toti premiantii – si prin exemplul lor – ne propunem sa sporim numarul organizatiilor ce vor dobindi premiul pentru Excelenta Manageriala“.