Colocviile Constructorilor de Nave - CCN, Galati 2011
Data: 1 - 15 decembrie 2011
O traditie seculara
Galati, orasul dintre ape, asezat pe Dunare, intre punctul de varsare a Siretului si cel al Prutului, marginit la nord de lacul Brates, a intrat in istoria Romaniei ca locul de nastere a constructiei de nave, pornindu-se de la mici ambarcatiuni din lemn pana la navele maritime sofisticate din secolul XXI. Un domeniu care are patru piloni: universitatea - cercetarea - proiectarea - productia. In acest fel, industria navala s-a organizat ca un consortiu complex, activitatea fiind condusa de la Galati, prin Centrala Industriala Navala.
Dupa 1989, multe dintre entitatile legate de constructiile navale s-au privatizat treptat. Se poate afirma ca preluarea Santierului Naval Galati (SNG) de catre Grupul Damen din Olanda a reprezentat o privatizare de succes. Pe langa Institutul de Cercetari si Proiectari Navale - ICEPRONAV, s-au constituit mai multe firme de proiectare - Ship Design Group, NASDIS, MEGA etc. - care lucreaza pentru clienti de pe toate meridianele. Toate acestea s-au putut realiza pe fondul unei puternice traditii in domeniu si al performantelor specialistilor de la toate nivelurile.
„Nasterea“ unei idei
Ideea de a organiza reuniuni dedicate rememorarii si tezaurizarii proceselor de dezvoltare si inovare care au determinat in mod decisiv competitivitatea industriei navale romanesti a fost a unei echipe de entuziasti condusa de dr. ing. Gelu Kahu, unul dintre importantii arhitecti ai dezvoltarii industriei navale romanesti, fiind, in diverse perioade, director tehnic al Santierului Naval Galati, director al ICEPRONAV, director general al Centralei Industriale Navale, care a functionat tot in Galati.
S-a dorit ca CCN-urile (Colocviile Constructorilor de Nave) sa asambleze in mod armonios eforturile care s-au facut in trecut cu energiile care actioneaza in zilele noastre. De aceea, s-au implicat atat universitatile, cat si companiile din domeniul constructiilor navale galatene; au fost invitati studenti si alti tineri specialisti, pentru a se realiza o dorita comuniune intre generatii. Acest proiect se realizeaza sub egida Asociatiei TEHNOPOL Galati, AGIR - Sucursala Galati si a Bibliotecii V. A. Urechia din localitate.
De la nume la renume
In 2011, au avut loc noua intalniri, cu diverse teme, dintre care amintim:
Arc peste timp sau cum se castiga o reputatie, Flota Nilului proiectata la Galati, in care s-a prezentat proiectul de barje construite pentru Egipt in anii ´80, colaborare care s-a reluat in prezent;
Epopeea constructiei platformelor de foraj marin la SNG, prezentandu-se aspecte deosebite din timpul construirii platformelor si epopeea lor pana in zilele noastre;
Invatamantul superior naval la Galati, nastere, primii ani, organizare, profesori, studenti, primele promotii de absolventi, crearea climatului pe care s-a construit evolutia de succes a acestei specializari;
Spiritualitate si Dezvoltare - ideea de baza a acestei expuneri a fost dovedirea faptului ca procesul de dezvoltare este realizat de oameni dotati cu o remarcabila sensibilitate fata de fenomenele si procesele tehnice pe care le coordoneaza;
Nave speciale construite la S.N. DAMEN SA, performante ale firmelor de proiectare ( Ship Design Group si Marine Engineering), care au prezentat produsele lor curente de inalta tehnologie, realizate pentru toate tipurile de clienti de pe mapamond, inclusiv pentru marina militara (nave de patrulare, pentru paza de coasta, nave de cercetare, nave de aprovizionare off-shore etc.). A fost inca o dovada ca la Galati se face inginerie de top, ca se folosesc cele mai inovatoare tehnologii, sisteme de management si de proiectare performante;
Tehnicienii - forta de baza a Santierului Naval Galati; s-a evidentiat faptul ca tehnicienii din productie au avut un rol important in constructia de nave, ei fiind cei care au coordonat activitatile si au format forta de munca;
Constructia de nave din Romania, o contributie exceptionala pentru transportul pe apa al tarii - o ampla descriere a acestei ramuri a industriei, la nivelul intregii tari;
Cercetare istorica asupra constructiilor de nave si a transporturilor pe Dunare; a fost prilejul unei fascinante incursiuni in istoria Galatiului, strans legata de nave si navigatia pe Dunare. Subiectul atat de interesant (infiintarea santierelor, tipuri de nave construite, formarea specialistilor, influenta deciziilor statului, relatia cu administratia locala) va fi abordat si la Colocviile Constructorilor de Nave care vor avea loc in 2012.
„Radacinile“ performantei
Expunerile prezentate de specialisti marcanti din domeniu au demonstrat, in mod convingator, ca performantele de astazi ale constructorilor de nave galateni sunt consecinta competentelor acumulate de toate categoriile de profesionisti, de-a lungul timpurilor, si de arhitectii acestui edificiu care, cu indrazneala si entuziasm, au pus caramida peste caramida (modernizarea santierelor si a productiei acestora, proiectare, invatamant superior, cercetare) pentru ca Romania sa devina un actor important pe piata constructiilor navale internationale.
Unul dintre elementele decisive a fost si este introducerea si utilizarea pe scara larga a tehnologiei informatice, sistemele integrate reprezentand un instrument valoros in activitatea de inginerie navala si in productie.
Este remarcabil faptul ca industria navala din Romania a reusit sa traverseze cu succes perioada de tranzitie, reprezentand, astfel, un exemplu de mare succes in industria romaneasca.