CARS 2020: pentru o industrie auto europeana puternica, sustenabila si competitiva
Data: 1 - 15 decembrie 2012
Comisia Europeana a prezentat, in luna noiembrie a.c., Planul de actiune CARS 2020, care vizeaza cresterea competitivitatii si imbunatatirea sustenabilitatii industriei auto pana in 2020, in contextul in care recesiunea mondiala i-a afectat puternic pe producatorii de profil. Oficialii europeni considera ca UE trebuie sa continue sa detina o industrie auto de talie mondiala, care sa produca automobilele cele mai eficiente din punct de vedere energetic si cele mai sigure din lume si sa ofere milioane de locuri de munca pentru personal cu inalta calificare.
In acest context, Comisia propune un sprijin masiv in favoarea inovarii, prin eficientizarea cercetarii si inovarii in cadrul Initiativei europene privind automobilele ecologice. Inovarea in industria de profil va fi stimulata, intre altele, printr-un pachet cuprinzator de masuri de reducere a emisiilor de CO2, a altor emisii poluante si a poluarii fonice, de imbunatatire a nivelului de siguranta rutiera si de dezvoltare a unor sisteme inteligente de transport (ITS) pe baza de tehnologii avansate. „Acest plan pentru industria auto este primul rezultat al strategiei Comisiei pentru o noua revolutie industriala, prezentata la 10 octombrie. Industria auto are toate atuurile pentru a depasi problemele actuale, a ramane competitiva, a deveni mai sustenabila si pentru a-si pastra bazele de productie in Europa. Mai mult, datorita efectului multiplicator pe care il are in economie, aceasta industrie ar trebui sa ofere un puternic stimulent pentru mentinerea unei baze industriale solide in Europa. Prin planul de actiune prezentat, se va acorda industriei auto intregul sprijin politic posibil“, a declarat Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei Europene, comisar pentru industrie si antreprenoriat.
Pachetul de masuri propus de CE include: • investitii in tehnologii care reduc emisiile de gaze cu efect de sera si poluarea fonica. Aceste investitii vor fi realizate prin directionarea fondurilor UE si a imprumuturilor de la Banca Europeana de Investitii si prin rationalizarea stimulentelor financiare; • crearea unei piete de consum viabile pentru autovehiculele care functioneaza pe baza de combustibili alternativi (electricitate, hidrogen si gaze naturale) prin dezvoltarea infrastructurii necesare si crearea unui standard UE pentru interfetele de reincarcare a masinilor electrice; • promovarea unor masuri de crestere a sigurantei rutiere, printre care introducerea sistemelor inteligente de transport (computere de bord, tehnologii bazate pe senzori, servicii digitale, sisteme de comunicare); • incheierea unor negocieri internationale avand ca obiect standarde si norme de siguranta comune pentru masinile electrice si bateriile acestora; • ameliorarea calificarii si formarii si anticiparea nevoilor viitoare ale acestui sector.
Planul are la baza strategia industriala a Comisiei, care stabileste prioritatile UE in ceea ce priveste stimularea sectoarelor strategice, printre care se numara si sectorul aeronautic, al ingineriei, cel spatial si industria chimica.