CERCETARI AVANSATE ROMANESTI IN DOMENIUL VEHICULELOR NEPOLUANTE
Data: 15-31 decembrie 2003
La ICPE S.A. au fost reluate cercetarile privind automobilul electric, prin care se urmareste realizarea unor vehicule fara emanatii nocive de monoxid de carbon si independenta fata de sursele de petrol.
Tractiunea electrica s-a dovedit deosebit de eficienta in transportul urban de calatori (tramvaie, troleibuze), in transporturile feroviare de pasageri si marfuri, cu reducerea poluarii la zero.
Realizarea automobilului electric individual pentru una sau mai multe persoane si pentru transportul de marfa prezinta avantaje evidente. Esentiala este reducerea poluarii la zero; se poate realiza cu un pret de cost redus si ofera posibilitatea de manevrare usoara.
Pe plan mondial, cercetarile se desfasoara pe trei directii principale: realizarea unui motor electric fiabil pentru tractinea automobilelor; realizarea unei infrastructuri de alimentare a acumulatorilor si crearea unui sistem de acumulatori de dimensiuni reduse, care sa asigure o cat mai mare autonomie a vehiculului.
Subliniem faptul ca in domeniul motoarelor electrice, cercetatorii si industria romaneasca au adus contributii esentiale. Romanii s-au bazat pe posibilitatile proprii in cercetare, astfel ca nu s-au cumparat brevete din strainatate, iar fabricile romanesti au asigurat necesarul de motoare electrice pentru uz intern si pentru export.
SOLUTIA ROMANEASCA a echiparii vehiculelor cu tractiune electrica se bazeaza pe un sistem propulsor cu motor, cu magneti permanenti din pamanturi rare, care a fost incercat in cadrul a doua proiecte, cu rezultate experimentale foarte bune.
Sistemul propulsor pentru automobil/vehicul electric usor a fost proiectat in varianta cuplarii cu o cutie de viteze, care permite reglarea pe trepte a vitezei. Are avantajul de a fi condus usor.
Subansamblurile cu care a fost experimentat motorul electric sunt: platforma echipata cu sistemele mecanice; sistemul propulsor motor, convertor electric; cutie de viteze; bateriile care asigura sursa permanenta de energie; alte accesorii.
Prin contractul ICPE S.A. in cadrul Programului RELANSIN s-au efectuat cercetari privind un vehicul usor cu utilizari multiple, pentru transportul a 1 - 2 persoane + bagaje, avand o sarcina utila de maximum 200 kg, viteza de 30 km/h, sistem propulsor cu motor de 3 kW in regim uniorar. Tensiunea de alimentare furnizata de sursa de energie este de 120V. Se poate fabrica in mai multe variante (tipuri).
Prin contractul ICPE S.A. in cadrul Programului AMTRANS s-a experimentat modelul DACIA SOLENZA cu tractiune electrica, Electric car sharing. Alegerea echiparii autoturismului DACIA SOLENZA cu tractiune electrica a fost considerata de membrii consortiului ca o solutie optima.
Cercetatorii de la ICPE si-au indreptat experientele si asupra unor sisteme propulsoare pentru vehicule hibride.
Vehiculul ARO-SPARTANA a intrat intr-un program complex de incercari. Sistemul propulsor isi realizeaza energia electrica necesara pentru un motor care se va fabrica cu cea mai moderna tehnologie cu pamanturi rare.