O VIZITA DE STUDII LA CENTRUL DE CONTROL AL TRAFICULUI FEROVIAR AL FIRMEI SIEMENS – BERLIN, 21 SEPTEMBRIE 2006 –
Data: 16-31 decembrie 2006
Una dintre vizitele tehnice din cadrul manifestarilor prilejuite de aniversarea Centenarului CEI a fost organizata de catre firma Siemens, avand ca obiectiv prezentarea sistemului de control al trenurilor (European Train Control System – ETCS) realizat de Siemens si prevazut a se implementa in tarile UE.
Prima parte a vizitei a avut loc in cadrul laboratorului de conceptie si testare module al ETCS, prezentandu-se cele doua variante realizate pana acum si definite de proiectant ca nivel 1 si nivel 2.
Ideea sistemului este aceea ca sistemul preconizat trebuie sa asigure o corecta circulatie a trenurilor, controlul actionarii si al vitezei prestabilite pe diversele tronsoane, precum si alte facilitati despre care se va vorbi in continuare; de asemenea, sa fie prietenos cu „structurile“ diferite ale sistemelor de control existente in diverse tari europene.
Experienta unor furnituri de asemenea echipamente, in tari ale UE, dovedeste corectitudinea acestei afirmatii, in sensul ca in Portugalia, Grecia, Polonia, Olanda implementarea a fost un succes.
Se mentioneaza ca si in Romania, pe linia Bucuresti-Campina, s-a testat un asemenea sistem. Au fost prezentate solutia constructiva, etapele urmatoare de dezvoltare ale sistemului si modalitatile de testare a echipamentului.
La aceasta vizita au participat cca 25 de specialisti din Japonia, Franta, Suedia, Elvetia, Coreea s.a., precum si subsemnatul si dl prof. dr. ing. Valerius Stanciu. Au fost aduse o serie de documentatii care vor fi inaintate Facultatii de Transporturi din Bucuresti.
Sistemul dezvoltat de Siemens si purtand denumirea Trainguard (Paza Trenurilor) este o solutie moderna menita a permite standardizarea europeana a sistemelor de control al trenurilor, care va inlocui in mod gradat diferitele sisteme existente de protectie a trenurilor sau sisteme de control.
„Interfetele“ standardizate elaborate permit o implementare usoara a lor in sistemele practicate astazi, oferind o solutie economica, in sensul ca evita costuri multiple ale echipamentelor de pe trenurile actuale, asigurand coridoare de transport de mare viteza, sigure, implicit optimizarea costurilor si aparatelor.
In conceptia data sistemului, Siemens actioneaza in toate fazele de management al proiectului, inclusiv in cele ale implementarii, consultantei si pregatirii personalului.
Specialistii laboratorului au prezentat sistemul Trainguard 100 pentru ETCS nivel 1 si Trainguard 200 pentru ETCS nivel 2, dar si noul sistem GSM-R, un sistem de acces al trenurilor de transport europene, 32 de companii de cale ferata optand deja pentru preluarea retelelor GSM-R.
Prin combinarea sistemelor ETCS cu GSM-R, Siemens se pare ca va castiga competitia in transport si sectorul de comunicatii, devenind prima companie din lume care a demonstrat cu succes comercial operatiile cu ETCS la nivel 2.
Centrul vizitat reprezinta in structura Siemens centrul de competenta, unde experienta conduce la dezvoltarea de noi solutii, modelarea unor regimuri de functionare si simularea lor, pregatirea pe simulator a viitorilor cumparatori.
Din acest centru de testari al lui Siemens – aflat la Berlin – inginerii pot accesa in mod real linia si centrele radio aflate in exploatare.
Mecanicul trenului este in mod continuu informat pe un display asupra vitezei permise, ca si cu date privind profilul liniei ferate. In afara informatiilor grafice despre caracteristicile de actionare, mecanicul primeste informatii asupra restrictiilor si indicatiilor operationale prevazute de ETCS.
Daca viteza maxima permisa este depasita, mecanicul primeste la inceput un semnal vizual si audio, apoi este activat sistemul de franare, decelerand trenul pentru a permite incadrarea in profilul traseului.
Semnalele sunt transmise pe cale radio, via un Radio Block – RBC, si apar pe display-ul cabinei. Eurobalizele plasate pe traseu servesc ca puncte de referinta pentru determinarea pozitiei trenului.
O componenta importanta a echipamentului ETCS nivel 1 este LEU 21 (Line side Electronic Unit), punct de transmisie a informatiei. Telegramele sunt transmise intermitent utilizand eurobalizele plasate de-a lungul liniei. Atunci cand un vehicul echipat cu ETCS trece, telegramele sunt transmise si evaluate de calculatorul de bord (EVC). Toate datele, codurile de semnal si telegramele care apartin semnalului sunt stocate in LEU 21, care are posibilitatea de a detecta si semnale false, transmitand o telegrama de „fals“.
Dupa vizitarea centrului a fost organizata o deplasare pe un tronson de cale ferata Berlin-Wittenberg (120 km), unde a fost montat un sistem ETCS nivel 1 si 2, precum si trenul demonstrativ Trainguard, o rama gen vagonul Desiré achizitionat si de Romania de la firma Siemens (Sageata Albastra), echipat cu toate componentele sistemului si apt de a face demonstratii in diverse regimuri de functionare.