Ministrul Transporturilor: „Proiectul-pilot al Garii Arad trebuie extins in toata tara“
Data: 16 - 31 decembrie 2015
„Gara Arad este un proiect-pilot pe care mi-as dori sa-l extindem in perioada urmatoare“, a declarat ministrul Transporturilor, Dan Costescu, care a efectuat, la mijlocul lunii decembrie a.c., o vizita de lucru la Arad pentru a evalua stadiul de realizare a proiectului Reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera - Curtici - Simeria, parte componenta a Coridorului IV pan-european pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h. Ministrul a vizitat atat cladirea Garii, cat si cea a Centrului de management al circulatiei trenurilor de la intrarea in tara din Ungaria si pana la kilometrul 614, realizat in cadrul proiectului si care va coordona activitatea de trafic, semnalizare, electrificare, monitorizare deranjamente, precum si treceri de nivel, urmand sa preia in timp real toate informatiile legate de circulatia trenurilor pe acest tronson, informeaza Agerpres. „Cladirea Garii Arad, a carei constructie a inceput in anul 1905, a primit o noua fata, fiind un amestec fericit intre traditional si modern, un amestec fericit de utilitate pentru pasageri, dar si de siguranta, confort si conditii foarte bune de munca pentru angajati. Iar toate acestea il recomanda ca fiind un proiect-pilot care trebuie neaparat extins in toata Romania. Practic, in cateva saptamani, acest tronson va putea fi dat in folosinta. El va putea fi integrat cu celelalte facilitati pe care comunitatea locala din Arad si din intreaga zona le ofera. (...) Este una dintre prioritatile mele ca ministru, de a ne dezvolta cu comunitatile locale, pentru ca unii fara altii nu putem exista“, a declarat ministrul la finalul vizitei. El a subliniat totodata contributia pe care specialistii din mediul feroviar roman au avut-o la dezvoltarea sistemelor moderne de circulatie si de control al traficului feroviar. „Este vorba despre sistemul ERTMS (European Rail Traffic Management System) / ETCS (European Train Control System) nivelul 2 si GSM - R (Global System for Mobile Communication - Railway) care permit circulatia trenurilor cu viteze mari, de pana la 160 km/ora. Insist pe aceasta contributie de a integra circulatia trenurilor de mare viteza pentru care ne pregatim - viitorul - cu circulatia existenta si cu situatia existenta in Romania; este vorba despre circulatia in comun, pe aceeasi linie, cu trenurile de marfa, este vorba despre treceri la nivel cu semibariere, cu partea lor de automatizare, care fost integrata de specialistii romani. Este o experienta pe care, de ce nu, o putem exporta - ERTMS este un sistem european - dar il putem exporta la randul nostru cu aceasta integrare, si la celelalte tari care vor sa fie pregatite pentru viitor, dar in acelasi timp trebuie sa isi asigure continuitatea cu mijloacele si activele pe care le au in acest moment“, a spus ministrul Transporturilor.
Gara Arad este una dintre cele mai mari din sud-estul Europei, cu peste 140 de macazuri. Este una dintre cele mai tranzitate din Regiunea de Vest a Romaniei, pe aici trecand zilnic peste 100 de trenuri care circula in trafic intern si international, dar si punctul de intrare pe sectorul romanesc al Coridorului IV pan-european, care incepe in Germania, la Nurenberg si ajunge la Salonic. Gara Arad va fi data in folosinta treptat, pe masura receptionarii lucrarilor. Finalizarea integrala a lucrarilor, inclusiv testarea instalatiilor de semnalizare si ERTMS, este prevazuta pentru luna martie 2016.