Eurostat: Aeronavele cu varsta de peste 20 de ani reprezinta circa 40% din flota tarii noastre
Data: 16-31 decembrie 2019
Companiile de transport aerian din Uniunea Europeană aveau în anul 2017 o flotă compusă din 6711 avioane utilizate pentru transportul de pasageri sau marfă, relevă datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). Statele membre cu cele mai mari flote aeriene sunt, în ordine: Marea Britanie (1312 avioane sau 20% din totalul de 6711 avioane), Germania (1100 avioane sau 16%), Franţa (571 de avioane sau 9%), Irlanda (569 avioane sau 8%) şi Spania (509 avioane sau 8%). La polul opus sunt Cipru (10 avioane), Lituania (27 avioane), Croaţia (30 avioane), Slovenia (42 avioane), Estonia (46 avioane), Bulgaria (54 avioane), Letonia (57 avioane) şi România (62 avioane).
De asemenea, datele Eurostat arată că din flota totală de 6711 de avioane din UE, aproximativ o cincime (21%) sunt avioane cu o vechime mai mică de cinci ani, aproape o pătrime (27%) sunt avioane cu o vechime cuprinsă între cinci şi nouă ani, 19% sunt avioane cu o vechime între 10 şi 14 ani, 17% au o vechime între 15 şi 19 ani şi restul sunt mai vechi de 20 de ani.
În rândul statelor membre, peste jumătate din flota de avioane avea o vechime de peste 20 de ani în Suedia (55%), Lituania (52%) şi Croaţia (50%). De asemenea, avioanele cu o vechime de peste 20 de ani reprezentau mai mult de o treime din flota aeriană din Bulgaria (44%), Cipru (40%) şi România (39%).
În contrast, operatorii din Croaţia şi Cipru nu aveau, în 2017, avioane cu o vechime mai mică de cinci ani, iar în alte nouă state membre ale UE, mai puţin de 10% din flota de avioane era compusă din aparate cu o vechime mai mică de cinci ani: Bulgaria, Lituania şi Slovacia (fiecare cu 4%), Slovenia (5%), România (6%), Cehia, Estonia şi Italia (fiecare cu 7%) şi Grecia (puţin sub 10%).
Oficiul European pentru Statistică precizează că aceste date nu iau în calcul avioanele cu motoare cu piston, elicopterele şi aeronavele cu o greutate maximă la decolare mai mică de 2600 de kilograme.
Potrivit Eurostat, anul trecut peste un miliard de pasageri au călătorit cu avionul în Uniunea Europeană. În România, din Aeroportul Internațional Henri Coandă din București, 10% dintre pasageri au avut zboruri naționale (către alte orașe din țară), 16,6% extra-UE (către țări din afara Uniunii Europene) și 73,4% intra-UE (către și din alte state membre ale Uniunii Europene). De asemenea, de la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj, 18,2% dintre pasageri au înregistrat zboruri naționale, 8,3% extra-UE și 73,5% intra-UE.
Aceeaşi sursă relevă că Heathrow (Londra) și Charles de Gaulle (Paris) au fost cele mai aglomerate aeroporturi din Europa.