De la Berna, peste Romania, catre Lucerna
Data: 1-15 februarie 2010
Este titlul unui articol aparut in revista germana Modelleisenbahner din mai 2002. Autorul, Stefan Alkofer, publica un articol despre inceputurile fabricatiei de locomotive Diesel electrice la Electroputere si trecerea la fabricatia de serie.
Exista un precedent. Livrarea de catre un consortiu, in 1938, a doua locomotive Diesel electrice din Elvetia in regatul Romaniei. Erau cele mai puternice locomotive Diesel electrice fabricate in lume la acea data. Concernul era reprezentat de firmele Brown, Boveri & Cie (BBC), Baden, Gebrüder Sulzer, Winterthur si Henschel Kassel. Tatonarile pe piata elvetiana, incepute in 1956, se concretizeaza in gasirea unui consortiu format din BBC pentru partea electrica, Sulzer pentru motor si SLM pentru partea mecanica.
Contractul, dupa relatarile inginerului Iosef Falchlin, de la firma LEGO, de linga Lucerna, pe atunci stagiar la SLM, prevedea pe linga respectarea caietului de sarcini pentru licenta, livrarea a 6 locomotive complet incercate si livrarea a 10 echipamente electrice si grupuri Diesel. Cererea de licenta pentru fabricarea a 40 de locomotive prilejuieste urmatorul comentariu inginerului Falchlin: ‚,Mi-a spus odata un director ca nu putem controla cite locomotive fabrica romanii. De aceea, ca sa simplificam lucrurile, cerem mai mult pentru o licenta nelimitata“. În perioada 1960 – 1985 s-au livrat 2300 de locomotive. Ele puteau fi vazute, in afara de cele din parcul cailor ferate romane, in Polonia (PKP), Bulgaria (BDZ), China (VR), Grecia, Germania (KEG) si Spania (COMSA). Pe o perioada limitata, citeva locomotive au fost inchiriate cailor ferate din Iran si Alger.
Asimilarea a decurs intr-un ritm alert. Sulzer a oferit motorul 12 LDA 28 de 2100 CP, care, incepind din 1955, a fost incercat din plin pe seria 65 500 de locomotive Diesel si pe seriile clasa 4546 si 47 englezesti.
SLM a adaptat constructia metalica si boghiurile de la locomotivele electrice Ae 6/6. Astfel, constructia celor 6 locomotive livrate s-a strecurat usor intre seria Ae 6/6 pentru orasul Berna si seria Ae 6/6 pentru orasul Lucerna, de unde si titlul articolului.
BBC a livrat generatoarele (principal si auxiliar), motoarele de tractiune „pe gheare”, grupurile auxiliare si aparatura electrica.
Documentatia consta din desene, caiete de sarcini si instructiuni. Ing. Iosef Falchlin aminteste ca s-au deplasat si montatori in Romania pentru asistenta tehnica la prototip. Din partea romana a fost in Elvetia ing. Enachescu, seful Atelierului de proiectare locomotive din acea perioada.
Am privit cu duiosie fotografia locomotivei nr. 1 livrata de elvetieni. Îmi amintesc de volumul mare de documentatie ce urma sa fie tradusa. A trebuit format un colectiv separat pentru urmarirea asimilarii la subfurnizori a unor produse, inclusiv materiale. Din principalii subfurnizori as aminti: ICM Resita pentru boghiu si grupul Diesel-generator (motoarele si generatoarele asimilate la Electroputere), UMEB pentru motoarele grupurilor auxiliare, Electro Aparataj pentru intreruptoare ultra-rapide, contactori, relee, sigurante, controlere etc., Ventilatorul Bucuresti, Uzina de Pompe Bucuresti, Fabrica de Radiatoare, Electro-Far, FCME pentru lacuri electroizolante si materiale izolante, COS Tirgoviste pentru oteluri speciale si tabla silicioasa etc. in rest, Electroputere cu constructia metalica si montajul general.
Daca la constructia metalica si boghiu documentatia era detaliata, la instalatia electrica, pneumatica si hidraulica documentatia era sumara, putind fi comparata cu o documentatie de prototip experimental. Pentru a compensa o asemenea lacuna, se aducea cite o locomotiva, din cele 6 livrate cailor ferate, la Electroputere, se faceau schite dupa ea si se executa.
Asimilarea locomotivei a determinat un salt calitativ in industria noastra, in special prin asimilarea unor noi materiale. A aparut un adevarat program de dotare cu scule, masini unelte, dispozitive si, nu in ultimul rind, standuri de proba. O contributie substantiala a fost adusa si de participarea CFR-ului, prin echipele de receptioneri. Zimbesc la amintirea faptului ca, raspunzind de executia partii electrice, foarte mult din timpul de lucru il ocupam cu executarea tevilor prin care treceau cablurile si conductoarele electrice si cu adaptarea constructiei metalice a locomotivei pentru a se asigura pozitionarea corecta a tevilor de cabluri, precum si cu schitele de suruburi si piulite care nu puteau fi procurate de la o fabrica specializata, desi nu reprezentau suruburi speciale.
Asimilarea locomotivei a reprezentat o trecere la o etapa superioara a specialistilor din Electroputere, apartinind atelierelor de proiectare Electro Vehicule (tramvaie, locomotive electrice de mina si electrocare) si LDE (locomotive Diesel electrice).
Probele de receptie s-au finalizat pe traseul Craiova – Turnu Severin. Îmi amintesc ca, la primele doua locomotive, ne deplasam in locomotiva cu reprezentantii executantilor, controlului, receptia CFR si montatorii elvetieni. Se poate spune ca a fost o colaborare rodnica atit cu delegatii elvetieni, cit si cu reprezentantii CFR.
Imediat dupa livrarea celei de-a doua locomotive la CFR am raspuns de urmarirea in exploatare a locomotivelor Diesel electrice, al caror depou se afla la Brasov Timis Triaj.
Din cauza eforturilor mari, la care erau supuse locomotivele la rampa de la Predeal, au aparut fisuri in placile de fundatie ale grupurilor motor generator. Pina la luarea masurilor de remediere, locomotivele au fost trecute pe o linie cu rampe mai usoare, respectiv Brasov-Coslari. ?i cind sa zici hop!, au inceput sa se infunde pompele de injectie ale motorului Diesel. Aici am invatat pe propria noastra piele ca, desi de o calitate superioara, unanim recunoscuta, motorina noastra, ca orice alta motorina, nu poate fi suficient de bine filtrata si este necesara introducerea operatiei de decantare, inainte de livrare.
Pe baza acestor date si fapte, se poate afirma ca procesul asimilarii locomotivei Diesel electrica a fost bine organizat si coordonat la nivelurile guvernamental si al intreprinderilor furnizoare. Dovada? Timpul scurt de asimilare si rezultatele obtinute. A fost un examen de capacitate profesionala trecut cu succes de inginerii, tehnicienii si muncitorii angrenati in programul de asimilare.