Fonduri comunitare pentru realizarea hartilor de zgomot
Data: 1-15 februarie 2010
CFR SA a finalizat primul proiect finantat prin Programul Operational Sectorial – Transport, pentru realizarea hartilor de zgomot privind tronsoanele cu un trafic mai mare de 60 000 de treceri pe an. Valoarea contractului este de 518 466 lei, din care 368 733 lei reprezinta sprijinul financiar nerambursabil acordat de Comisia Europeana prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, iar 149 733 lei reprezinta contributia Guvernului Romaniei de la bugetul de stat.
Obiectivele prioritare ale contractului sunt: elaborarea planurilor de actiune pentru reducerea zgomotului feroviar pe tronsoanele Bucuresti Nord – Chitila, Saligny – Palas si in statiile de cale ferata Ploiesti Sud, Arad si Simeria Calatori si modernizarea bazei de date, care va permite monitorizarea in timp real a impactului activitatii feroviare in domeniul zgomotului asupra mediului.
Contractul a fost atribuit, in primavara, consortiului format din Enviro Consult si Institutul de Cercetari in Transporturi – Incertrans si s-a urmarit: elaborarea planurilor de actiune pentru hartile strategice de zgomot, a hartilor de conflict, a hartilor de diferenta, identificarea si achizitia de tehnica de calcul, precum si intocmirea documentatiei (proiect tehnic si caiet de sarcini), etapa premergatoare atribuirii contractului de lucrari pentru infrastructura feroviara.
În domeniul protectiei mediului administrarea zgomotului ambiental joaca un rol din ce in ce mai important: de la evaluarea si masurarea nivelurilor si rezolvarea plingerilor la cartografierea acustica, de la zonarea acustica la limitarea valorilor de emisie. Realizarea hartilor respective este una dintre metodele moderne de evaluare a poluarii acustice urbane; ele au ca scop, intre altele, evidentierea zonelor locuite unde nivelul de zgomot se ridica peste anumite limite impuse de legislatie si, astfel, pot fi utilizate la elaborarea planurilor de actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot.
Hartile de zgomot sunt create pe baza de date de intrare care sunt apoi procesate cu ajutorul PC cu software specializat. Aplicatiile software tin cont de obstacolele din zona respectiva care pot fi bariere, forma si caracteristicile acustice ale terenului, conditii meteo si altele.