Aniversari UNESCO - Leonardo da Vinci 1452 - 1519
Data: 16-28 februarie 2003
Este unul dintre cei mai ilustri umanisti, reprezentant al culturii si civilizatiei Renasterii italiene si europene, o personalitate complexa, pictor remarcabil, inginer, inventator proiectant, om de stiinta, fizician, mecanic, biolog, mineralog, astronom, "om universal al Renasterii". Face parte dintre visatorii precursori ai aviatiei.
UNESCO a recomandat comunitatii culturale mondiale sa i se alature la aniversarea a 550 de ani de la nasterea sa, fiecarei tari prin mijloacele de care dispune.
Fiu al unui avocat, s-a nascut in satul Vinci de langa Florenta (Italia) in anul 1452. Din copilarie a demonstrat un deosebit talent pentru desen, fapt care i-a determinat pe parintii sai sa il trimita ca ucenic la renumitul artist Andrea del Versochio din Florenta, in atelierul caruia a invatat si tehnologia de turnare a bronzului. Devenind mester calificat in 1478, a inceput sa lucreze independent, sub protectia ducelui Lorenzo Magnificul, executand numeroase comenzi atat in domeniul ingineriei si arhitecturii, dar si ca pictor.
In anul 1482 a fost angajat de ducele Ludovico Sforza, conducator al orasului Milano. In cererea de angajare adresata ducelui (devenita celebra), el solicita un post de inginer si arata priceperea lui de a construi poduri usoare, scari pentru escaladarea zidurilor, de a face mortiere, care de lupta, tunuri pentru artileria usoara si tunuri mari, catapulte, baliste si alte arme. Pentru timp de pace isi oferea serviciile ca arhitect si proiectant de cladiri publice si particulare, ca pictor si sculptor in marmura, bronz sau lut. In cerere se oferea sa execute treizeci si cinci de activitati ingineresti si numai sase ca artist plastic. Ca slujitor al sefului statului, avea mai multe sanse sa fie angajat ca inginer decat ca artist plastic.
In serviciul ducelui Sforza, Leonardo a lucrat timp de 16 ani, pana in 1499. Din aceasta perioada, cea mai prolifica din viata lui, au ramas pentru posteritate numeroase schite reprezentand inventiile sale si texte descriind tehnologii.
In anul 1500 a plecat la Venetia si a intrat in serviciul ducelui Cesare Borgia de Valentinos, ca inginer, arhitect si cartograf, intocmind planuri ale unor proprietati funciare si harti ale unor orase, dintre care cea mai celebra este cea a localitatii Imola.
In anul 1503 a revenit la Florenta, unde a fost angajat ca inginer militar si a ramas pana in 1506. In aceasta perioada a elaborat planul pentru deschiderea accesului Florentei la mare printr-un canal si a lucrat la fortificarea cetatii Pianlino. Ca inginer si inventator a creat arme care nu existau inainte, ca tunuri care se incarcau prin chiulasa, rachete balistice, tunuri cu repetitie, obuze, srapnele, dispozitive de escaladarea zidurilor, poduri si pontoane, sisteme hidrotehnice de irigatii, a proiectat masini de sapat, masini tipografice, cuptoare metalurgice. El a proiectat si diferite dispozitive si mecanisme prin care sa usureze munca zilnica a oamenilor.
Este un precursor al masinilor automate, care a folosit miscarea secventiala. Fiind lipsit de sursele energetice, a cautat mijloace de transformare a miscarii rectilinii alternative in miscare de rotatie, necesara oricarui mecanism. Pentru punerea in practica a experimentat scripeti, angrenaje cu cremaliera si roti dintate, vinciuri si mecanisme articulate. In lucrarea sa Codex Madrid I a scris ca energia este o functie a pozitiei de miscare, facand distinctia intre energia potentiala si cea cinetica, elaborand astfel o teorema de baza a hidrodinamicii. Printre altele, a studiat sarcina in constructia arcadelor.
In domeniul aparatelor de zbor a efectuat proiecte considerate de specialisti ca previziuni deosebite si a emis ideea parasutei. Multe dintre proiectele lui nu erau aplicabile, dar, reluate si studiate, si-au gasit utilitatea.
A proiectat o serie de aparate de zbor in a caror constructie a imitat aripile pasarilor, pe care le-a denumit ornitoptere, actionate de forta musculara a pilotului. In 1495 a proiectat si un aparat de zbor cu actionare mecanica, al carui mecanism era un arc, singura sursa de energie mecanica din epoca. Aparatul avea doua aripi si pilotul trebuia sa stranga arcul cu o cheie la intervale repetate in timpul zborului. Un alt aparat pe care l-a conceput, numit semiornitopter, reprezinta o anticipare a planorului realizat in 1891 de Otto Libienthal.
Prin creatia lui de pictor este situat printre cei mai importanti pictori ai Renasterii. A realizat picturi cu pronuntat caracter umanist, pline de poezie si mister, portrete ca "Gioconda", compozitii ca "Madona in grota", "Sfanta Ana", "Fecioara si Pruncul", picturi murale ca "Cina cea de Taina", cunoscute in toata lumea. A lasat desene si schite cu caracter artistic, printre care numeroase schite de arhitectura si stiintifice, deosebit de valoroase. Ca sculptor a realizat statuia ecvestra a lui Francesco Sforza s.a. Este autorul unui "Tratat de pictura" celebru.
Intre 1490 si 1507 a lucrat pentru cinci stapani, calatorind de la Florenta la Milano, la Venetia, la Pianolino, Imola si Pisa, revenind la Florenta si Milano inainte de a se stabili in Franta.
In anul 1512, regele Ludovic al XII-lea al Frantei a cucerit orasul Milano; atunci Leonardo a plecat la Roma.
Era un maestru cunoscut, in plina glorie, cand, in 1515, a plecat sa traiasca in liniste la castelul Cloux de langa Ambroase in Franta, unde a trecut in nefiinta la 2 mai 1519.