Centenar Ford
Data: 16-28 februarie 2003
Celebrul inginer american Henry Ford (1863-1947), precursorul managementului industrial, este considerat pe drept cuvant parintele automobilului modern, ale carui viata si activitate s-au confundat cu cel mai performant si reprezentativ grup industrial constructor de masini - Ford Motor Company (FMC).
Ford Motor Company a fost înfiintata pe 15 iunie 1903 într-o mica fabrica de vagoane din Detroit, de catre H. Ford si un grup de 12 actionari. In urmatorii cinci ani, Henry Ford a început ca inginer sef si mai tarziu ca presedinte sa coordoneze un program global de productie, care avea ca obiective mutarea vechilor capacitati, dezvoltarea fabricatiei si diversificarea tipurilor de autovehicule de la modelul A la modelul S - cu 2, 4 sau 6 cilindri. Ideea de baza a lui Henry Ford era ca viitorul companiei trebuie sa se bazeze pe productia de automobile ieftine pentru o piata larga, destinata maselor largi.
In acest spirit, gratie lui H. Ford, compania scoate pe piata la 1 octombrie 1908, modelul T - considerat o "masina universala" - simbolul mijlocului de transport eficient si cu costuri reduse.
Calitatile modelului T au condus la lansarea pe piata a peste 10.000 de unitati, doborand toate recordurile din industria auto. De altfel, la sfarsitul anului 1913, MFC producea jumatate din numarul total de automobile fabricate în SUA.
Pentru a face fata cererii, H. Ford a initiat în premiera mondiala "productia de masa" (în 1913) si lucrul pe banda de montaj, cu locuri fixe pentru muncitorii specializati pe tipuri de operatii tehnologice; prin acest nou sistem de organizare a productiei, în flux continuu, automobilele Model T ieseau de pe liniile de asamblare cu un tact de 10 secunde/automobil.
O alta initiativa care a uimit lumea la acea data a fost acordarea unui salariu minim de 5 USD/zi, mai mult decat dublul salariului minim existent la 5 ianuarie 1914.
In acest context, H. Ford afirma: "Eu pot descoperi metode de productie care sa duca la salarii mari; daca reduceti salariile, nu faceti altceva decat sa va reduceti numarul clientilor."
Linia de asamblare mobila a declansat o adevarata revolutie industriala, iar ziua de munca de 8 ore platita cu 5 USD a marcat o revolutie sociala, cu mari implicatii în economia americana si în FMC, care si-a consolidat pozitia de complex industrial gigant ce avea sa se extinda în întreaga lume.
O data cu retragerea lui H. Ford, unul din nepotii sai, Henry Ford II, a devenit presedinte la 24 septembrie 1945, care imediat dupa razboi si-a asumat misiunea de a construi din temelii o noua companie de automobile. In aceasta perioada postbelica, la 7 aprilie 1947 marele Henry Ford s-a stins din viata, în plin proces de expansiune si de diversificare a productiei, o data cu lansarea modelului Ford 1949, care a marcat o noua etapa în viitorul designului de automobile prin integrarea caroseriei si a aripilor, precum si alte inovatii si tehnologii cu mare impact în industria mondiala de automobile.
Noi familii de automobile au fost realizate în SUA si Europa în decursul secolului 20, datorita initiativelor novatoare promovate de inginerul Henry Ford si de echipa sa de ingineri care au reprezentat pioni de baza în tehnologia si managementul cercetarii, proiectarii si ingineriei sistemelor de productie destinate fabricarii de autovehicule performante.