Diversificarea pietei de telecomunicatii
Data: 16-28 februarie 2003
Piata de telecomunicatii din Romania a inceput sa fie "perturbata" de numerosii actori participanti la o lupta concurentiala deschisa, pentru atragerea clientilor potentiali, viitori beneficiari ai serviciilor de telefonie.
Un prim prilej l-a constituit Conferinta "Telecomunicatii - acum poti alege!", organizata de World Trade Center si Global Internet, ce a avut loc pe 29 ianuarie a.c. la WTC din Capitala, adresata indeosebi consumatorilor finali ai serviciilor de telecomunicatii. Ea a reunit reprezentanti ai utilizatorilor de servicii de comunicatii electronice (persoane juridice), ai autoritatilor - Autoritatea Nationala de Reglementare in comunicatii - ANRC - ai asociatiilor profesionale si ai operatorilor de pe piata comunicatiilor.
Mentionam de la inceput ca pe plan national, la ANRC s-au inregistrat pana in prezent 687 de dosare, din care 502 companii au realizat notificarea, iar pentru 308 dintre acestea s-au eliberat certificatul tip, repartizate astfel: Transilvania (121), Moldova (99), Muntenia (121) si Municipiul Bucuresti (161).
Anul 2003 reprezinta o noua etapa in telecomunicatii, datorita in principal aparitiei mediului concurential, diversificarii ofertei de servicii, cu influenta directa asupra mecanismelor de stabilire a tarifelor. Liberalizarea comunicatiilor aduce cu sine, pe de o parte, numeroase neclaritati dar si oportunitati, intrebari firesti dar si o multitudine de solutii pentru optimizarea serviciilor si a calitatii acestora, in raport cu vechea forma de organizare monopolista a serviciilor publice de telecomunicatii.
Dialogul intre ofertantii si beneficiarii din sectorul telecomunicatiilor, sub atenta indrumare a autoritatilor de reglementare in domeniu, a clarificat numeroase aspecte privind diversificarea serviciilor, criteriile de alegere a furnizorilor de servicii, cu implicatii directe asupra dezvoltarii mediului de afaceri in Romania, datorita in principal urmatorilor factori: atragerea de resurse financiare in sectorul telecomunicatiilor, cresterea eficientei in acest domeniu, scaderea preturilor/tarifelor si imbunatatirea calitatii serviciilor de telecomunicatii si, nu in ultimul rand, stimularea inovatiei si introducerea unor produse si servicii avansate din punct de vedere tehnologic.
In fata unei multitudini de posibilitati si in prezenta operatorilor existenti, firme de telecomunicatii, autoritati, furnizori de echipamente si tehnologie, analisti de sistem, consumatorul va trebui sa fie foarte bine informat, astfel incat acesta sa poata face o alegere rationala, in conformitate cu interesele sale tehnice sau economice.
In acest scop, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - ANPC, va supraveghea incheierea si difuzarea unor contracte de operatori, astfel ca ele sa nu contina prevederi "capcana" in defavoarea consumatorului privind durata minima a abonamentului, limitarea responsabilitatilor daca se suspenda serviciul in retea pentru motive de intretinere tehnica s.a.