TRAIAN VUIA IN ISTORIA AVIATIEI MONDIALE SI IN MEMORIA ROMANILOR
Data: 16-28 februarie 2005
In anul 2003 se Implineau 100 de ani de la istoricele zboruri al fratilor Wilbur si Oliver Wright, care la 17 decembrie 1903 au reprezentat primele zboruri ale unui avion si actul de nastere al aeronauticii mondiale.
Este mai putin cunoscut faptul ca romanul Traian Vuia a depus la 16 februarie 1903 la Academia de {tiinte din Paris memoriul sau pentru Aeroplan Automobil si a obtinut brevetul francez de inventie nr. 332106 la 15 mai 1903, deci Inaintea zborului fratilor Wilbur si Oliver Wright. Traian Vuia a realizat la Paris, la 18 martie 1906, cu avionul VUIA I, primul zbor din lume cu un avion care a decolat prin mijloacele proprii de bord (fara sistem auxiliar de catapultare, asa cum realizasera fratii Wright). Aceasta realizare a romanului Traian Vuia si primul zbor din lume cu un avion cu motor cu reactie realizat la Paris la 16 decembrie 1910 de inginerul roman Henri Coanda plaseaza Romania printre natiunile care au contribuit decisiv la nasterea aeronauticii mondiale.
In cadrul manifestarilor aeronautice organizate din anul 2003 In Intreaga lume se Inscrie si programul aniversarii In perioada 2004-2006 a Centenarului Aeronauticii Romane, program initiat de Fundatia Aerospatiala Romana, reprezentata de directorul FAR, ing.dipl. Gh. Coman, si Asociatia Romana pentru Propaganda si Istoria Aviatiei - ARPIA, reprezentata de presedintele ARPIA, gral.lt. (rez) Iosif Rus.
La manifestarile ocazionate de Centenarul Aeronauticii Romane participa si Asociatia Generala a Inginerilor din Romania prin Filiala AGIR Brasov, care are In programul de activitate organizarea si participarea la activitati cu aceasta tema din istoria stiintei si tehnicii mondiale.
Intre aceste activitati se Inscrie si simpozionul organizat la Brasov pe 17.03.2004 de ARPIA - Filiala Brasov, reprezentata de presedinte gral. mr. conf. dr. Constantin Zaharia, rectorul Academiei Fortelor Aeriene “Henri Coanda” din Brasov si vicepresedinte gral.mr.(rez) ing. Ion Georgescu, directorul SC IAR-SA Brasov, Impreuna cu Filiala AGIR Brasov reprezentata de presedinte ing.dipl. Traian Tomescu, pentru comemorarea zborului din 18.03.1906 realizat de Traian Vuia.
Cu aceasta ocazie, la sediul Academiei Fortelor Aeriene “Henri Coanda” din Brasov, In prezenta a peste 120 de ingineri, piloti, veterani aviatori, studenti si cadre militare ale academiei, gral. mr. conf. dr. Constantin Zaharia a prezentat evenimente mai putin cunoscute despre Traian Vuia In expunerea ²”Reconsiderari privind contributiile lui TRAIAN VUIA In paginile istoriei aeronautice mondiale. AMINTIRI DESPRE REVENIREA LUI VUIA IN TARA.”
Din aceasta expunere am remarcat urmatoarele aspecte relevante:
”In calendarul istoriei aeronauticii, Traian Vuia ocupa In mod indubitabil locul de cinste care i se cuvine, chiar daca au fost necesare numeroase interventii de natura stiintifica pentru corectarea unor nedreptati facute de istoriografii In domeniu.
Dupa opinia noastra, cel mai important lucru este ca acum, dupa aproape 100 de ani, exista un punct de vedere unitar, atat In strainatate cat si In tara, privind locul si rolul lui Vuia In aeronautica moderna. Ca urmasi si beneficiari ai realizarilor pionierului zborului mecanic, se cuvine sa evidentiem cu fiecare ocazie importanta majora a contributiilor acestui fiu al geniului romanesc la punerea bazelor aviatiei moderne. Dupa opinia unanima a tuturor specialistilor In domeniu, realizarea lui Vuia a constituit momentul de Inceput si argumentul cel mai concret ca zborul cu aeronave mai grele decat aerul nu era o “himera”, cum afirmase Henry Poincare, ci o realitate care de-a lungul anilor s-a transformat Intr-o necesitate fireasca a activitatii umane.”
Nu voi mai relua aspecte deja cunoscute si evidentiate de mai toti specialistii sau admiratorii lui Vuia, ci ma voi opri asupra unei perioade despre care s-a scris mai putin, si anume revenirea In tara, In anul 1950, moment prezentat de domnul general (r.) inginer Alexandru Stancovschi cu prilejul manifestarilor organizate la Implinirea a 90 de ani de la primul zbor al lui Traian Vuia, la Muzeul Tehnic „Prof. ing. Dimitrie Leonida” din Bucuresti, astfel:
”Sunt Intr-adevar cel care l-am cunoscut pe Traian Vuia, eu participand direct, nemijlocit, la toate momentele legate de el, din momentul sosirii In tara, pana la ultima clipa a vietii sale, fiind adjutantul primului-ministru, dr. Petru Groza. In aceasta calitate pe care am avut-o, Incerc sa va prezint cateva ganduri si amintiri vii legate de putinele zile pe care acel mare fiu al poporului nostru, Traian Vuia, le-a trait pe pamantul patriei sale. Despre aportul sau genial In ceea ce priveste zborul mecanic s-a vorbit foarte putin, aproape nesemnificativ In tara noastra, In anii de dupa terminarea celui de al doilea razboi mondial. Nu doresc sa spun decat ADEVARUL In ceea ce priveste stradaniile catorva oameni de a aduce la lumina opera lui Vuia. In discutiile cu cativa prieteni apropiati ai lui Vuia, s-a pus problema ca trebuie facut ceva pentru a sustine aceasta prioritate In ceea ce priveste zborul mecanic, pentru a atrage atentia oamenilor nostri competenti, precum si istoricilor si savantilor de dincolo de granitele noastre. Acestia vorbeau mereu despre zborurile lui Santos-Dumont, fratilor Wright s.a., dar se fereau de a sustine explicit prioritatea lui Vuia, desi argumentele pe care le prezentau confirmau de fapt aceasta Intaietate. Se stia ca Vuia, fiind sarac si foarte modest, n-a putut sa-si popularizeze realizarea sa cum au facut-o mai tarziu Santos-Dumont si ceilalti, care dispuneau de apreciabile capitaluri. Trebuia demonstrat cu documente tarii si lumii prioritatea lui Vuia.
In una din acele zile s-a primit un telefon de la cineva care s-a prezentat ca fiind inginer George Lipovan, care spunea ca el a auzit de preocuparea privindu-l pe Vuia si ca ar vrea sa stea de vorba cu mine In legatura cu aceasta problema. Ne-am Intalnit si el mi-a marturisit ca a fost mult timp colaborator apropiat al lui Vuia la Paris, ca a participat la lucrarile privind avionul si ca poseda o ampla documentare stiintifica cu texte originale si autentice, care i-au fost Incredintate chiar de Vuia. A rugat sa fie primit de dr. Petru Groza pentru a-i prezenta acele documente. A fost primit imediat, a convins ca este de buna credinta si a Inceput sa aduca manuscrise, scrisori, publicatii care erau Intr-adevar ample si de o reala valoare. Ulterior s-au mai adunat si altele, cu destula osteneala, asa Incat In final dispuneam de o baza reala ca sa putem spune si strainatatii <
S-a constituit un colectiv compus din prof.dr. Nedelcu, ing. Lipovan, ing. Radu Stoika, Andrei Metianu, care sub Indrumarea dr. Petru Groza si sub egida Academiei Romane, au scos In relief ADEVARUL istoric, demonstrand cu fapte o realitate de necontestat.
Traian Vuia Isi exprima mereu dorinta de a se Intoarce In tara. Dar In iarna anului 1946 se Imbolnaveste si anunta ca Indata ce se va restabili, va veni acasa. In aceasta situatie grea pentru el, este ajutat de cativa prieteni, printre care trebuie reliefata grija unui moldovean stabilit acolo, Petru Ciolan, vecin la Garches cu casa lui Vuia, care l-a primit In locuinta sa si l-a Ingrijit cu multa omenie, ca pe o ruda apropiata. Dupa Imbolnavire, legatura cu Vuia s-a tinut prin acest Petru Ciolan, care a venit In repetate randuri la Bucuresti, aducand vesti despre el. Era rugat sa se Inapoieze In tara, dar reIntoarcerea a Intarziat din cauza bolii sale, care l-a tintuit la pat.
In anul 1950 este convins totusi sa vina In tara, fiindu-i asigurat tot sprijinul material In acest scop. Insotit de bunul sau prieten Petru Ciolan, Traian Vuia soseste la Bucuresti la sfarsitul verii. Nu pot uita lacrimile de bucurie si emotie varsate de acest om In momentul sosirii. A fost cazat initial la Hotelul Athéné Palace si Inconjurat din primul moment de toata dragostea personalului de la acel hotel. Dupa cateva zile i-am gasit o locuinta confortabila, mobilata, iar o doamna de mare omenie, buna gospodina, s-a angajat sa-l Ingrijeasca – asa Incat el sa se simta cu adevarat bine, cum de altfel a si dorit. Cei mai buni medici au venit sa-i acorde asistenta medicala necesara, Intrucat suferinta lui era mare, el neputandu-se misca. Il vizitam In fiecare zi informandu-l asupra a ce se mai Intampla In tara si In lume, rugandu-l sa ne spuna ce dorinte mai are. L-au vizitat doar cativa prieteni din cei mai apropiati, mai ales marele compozitor Tiberiu Brediceanu. Urma ca pe masura ce sanatatea i-ar fi permis, sa vina si alti prieteni, banateni mai ales. Nu am vrut sa-l supunem nici unui efort In plus, care i-ar fi complicat sanatatea.
Dorinta fierbinte a lui Vuia In acele zile era sa-si revada locul natal, casa parinteasca si prietenii. Din nefericire, Insa, nu i-a fost dat sa se bucure mult timp de caldura si dragostea cu care l-a primit si Imbratisat patria sa. La 2 septembrie 1950, inima lui Traian Vuia, atat de zbuciumata dupa o viata plina de stradanii, confruntata cu atatea greutati, a Incetat sa mai bata. A fost Inmormantat la Cimitirul Belu, Intr-un cadru sobru. La ceremonie au asistat In afara de dr. Petru Groza, vechiul sau prieten Tiberiu Brediceanu, apoi prof.dr. Constantin Nedelcu, ing. Lipovan, Andrei Metianu si subsemnatul. Din partea Academiei a participat secretarul general al acestui for, academicianul {tefan Nicolau. De asemenea, au participat invitati si cativa ziaristi, care nu au publicat nici o relatare despre acest trist eveniment si nici macar un necrolog. Pe lespedea mormantului sau au fost gravate urmatoarele: „Amintire pioasa marelui fiu al poporului roman, realizatorul primului zbor mecanic din lume la Montesson, Franta, 18 martie 1906”. Academia Romana l-a ales membru de onoare post-mortem. In anul 1955 s-a serbat Implinirea a 49 de ani de la acel zbor In cadrul Academiei si a catorva alte institutii, iar la 18 martie 1956 a fost comemorata a 50-a aniversare In acelasi cadru.
In octombrie 1957 a fost organizata la Bucuresti Expozitia „Traian Vuia - Zborul sau”, In curtea imobilului de vis a vis de Sala Dalles. Pe platou, In centru, pe un podium acoperit, a fost amplasat avionul cu care Vuia a efectuat memorabilul sau zbor, avion In copie de marime naturala, adus de la Paris. Copia era atat de bine redata, Incat nu prezenta nici cea mai mica deosebire fata de originalul care se pastreaza la Paris.
Pentru trimiterea In tara a acestui avion s-a intervenit la autoritatile franceze, care cu multa amabilitate ne-au trimis avionul si dupa ce a expirat durata expozitiei, avionul a fost returnat francezilor cu multumiri pentru gestul lor generos.
La inaugurarea expozitiei au participat multi oameni, precum si o delegatie a Frantei reprezentata prin trei membri ai Muzeului Aeronautic al acelei tari, personalitati de frunte In domeniul aviatiei, care si-au exprimat deosebita satisfactie pentru onoarea ce li s-a facut de a fi invitati la un eveniment atat de important. In cuvantul lor la inaugurarea expozitiei, ei si-au exprimat admiratia fata de realizarea genialului fiu al poporului roman, care – au spus ei – s-a ridicat de pe pamant cu un asemenea aparat proiectat si construit de el. Au mai afirmat ca si ceilalti precursori ai aviatiei au avut si ei meritele lor, dar meritul cel mai mare a fost al lui Vuia, care a fost primul.
In anul 1954, Editura Tehnica a editat volumul „TRAIAN VUIA – MARTURII”, iar In anul 1956 a aparut volumul „TRAIAN VUIA – REALIZATORUL ZBORULUI MECANIC”, al carui autor a fost ing. George Lipovan, cel care a lucrat alaturi de Vuia. Au trecut ani de la ultimul ramas bun de la Traian Vuia. Amintirea lui staruie Insa nestearsa In sufletele noastre. ”
In Incheiere, domnul gral. mr. conf. univ. dr. Constantin Zaharia, presedintele Filialei ARPIA-Brasov, a precizat ca prin contributia ARPIA s-au obtinut realizari ce constau In:
- recunoasterea realizarilor pionierilor aviatiei romane si mondiale (Vuia, Vlaicu, Coanda etc.);
- trecerea numelor lui Vuia si Coanda pe mai multe placi comemorative din Franta;
- In noul album al Muzeului Aerului de la Le Bourget, Vuia detine doua pagini fata de cel vechi, care nici nu amintea de el;
- In numarul special al revistei Aero-France din 1996, consacrat lui Santos-Dumont, a fost introdus si Vuia, cu mentionarea datei primului sau zbor efectuat cu 6 luni mai devreme;
- la Muzeul Aerului de la Washington a fost corectata nationalitatea lui Vuia, care mult timp era considerata maghiara.²
Este necesar sa accentuam importanta contributiilor romanului Traian Vuia atat prin realizarea avionului Vuia I cu care a zburat la 18 martie 1906, dar si prin cele doua elicoptere Vuia nr. I si II realizate Intre 1918-1922 In Franta In perioada de Inceput a zborurilor cu elicopterele In lume.
Aceste prime manifestari organizate de Filiala AGIR Brasov si de ARPIA - Filiala Brasov, vor continua si In 2005 si 2006 si au scopul de a evidentia contributiile valoroase ale romanilor la progresul stiintei si tehnicii si la dezvoltarea aeronauticii mondiale.
Recentul articol al domnului dr.ing. Liviu Groza din “Univers ingineresc” nr. 1/2005, “Traian Vuia versus Clement Ader², aduce In atentie unele aspecte privind disputele internationale asupra unor prioritati la nivel mondial, dar documentele din acele vremuri confirma realizarile lui Traian Vuia, care consider ca trebuie sa fie facute si In prezent cunoscute In Romania si In lume.