„Inflatie“ legislativa
Data: 15-28 februarie 2006
Cum era normal, pe agenda recentelor consultari politice de la Palatul Cotroceni s-au aflat teme majore legate nu numai de functionarea Justitiei, de combaterea efectiva si eficienta a coruptiei, ci si alte aspecte ale actualitatii, la loc central situandu-se pregatirile in vederea aderarii Romaniei la UE. Astfel, s-au luat in discutie si prioritatile legislative determinate de indeplinirea angajamentelor asumate de autoritatile de la Bucuresti la negocierile cu reprezentantii Comisiei Europene.
Aceste prioritati au fost „inventariate“ intr-o consistenta lista trimisa la Parlament de locatarii Palatului Victoria. Este vorba despre nu mai putin de ... 184 de proiecte de legi elaborate de diversele structuri ale Executivului. Acest numar impresionant repune in discutie o tema a carei importanta depaseste domeniul legislativ.
Multe strategii, programe, planuri, actiuni sunt intitulate PRIORITATI. Imediat ce este scris sau rostit acest cuvant magic, mai toata lumea se inclina cu mult respect. Cum poti sa desconsideri PRIORITATILE? Ar fi o atitudine blamabila. Numai ca, se cere analizat daca avem de-a face cu adevarate PRIORITATI. Stabilirea acestora reprezinta, in orice sfera de activitate (si inginerii o stiu prea bine) o cerinta esentiala a procesului decizional, operatiunile de identificare a acestora presupunand o munca laborioasa, ghidata de valori, principii si reguli.
Prin insasi ratiunea lor, PRIORITATILE vizeaza un numar redus de obiective. Cand acest numar este de ordinul zecilor, al sutelor (asa cum se intampla in cazul listelor prezentate de Guvern) nu mai putem vorbi despre PRIORITATI. Practic, s-au pus – cum se zice – „cu furca“ toate proiectele de lege intocmite de Guvern.
Nu este cazul sa ne pronuntam noi asupra temeiniciei inscrierii unui proiect sau a altuia pe lista PRIORITATILOR, dar este limpede ca nu se pot pune pe acelasi plan reglementarile care vizeaza institutiile fundamentale ale statului de drept cu acordurile de rutina pe teme secundare intre Romania si alte tari. „Inflatia“ legislativa este la fel de paguboasa ca si vidul ori deficitul legislativ. Asa ca, se impune sa se stabileasca adevaratele PRIORITATI pentru ca activitatea parlamentara sa devina realmente eficienta. Cum bine se cunoaste inca din antichitate, este nevoie de masura in toate.