Conferinta pe tema Strategiei Dunarii
Data: 16 - 29 februarie 2012
Proiecte pentru valorificarea unor oportunitati majore
La Bucuresti s-a desfasurat, in luna februarie a.c., o conferinta pe tema Strategiei Dunarii, organizata de Confindustria Romania si de Camera de Comert Italiana pentru Romania, cu sprijinul Unioncamere (Uniunea Italiana a Camerelor de Comert), sub patronajul Ministerului Afacerilor Externe si al Ambasadei Italiei la Bucuresti. Reuniunea a prilejuit identificarea proiectelor de dezvoltare in regiunea Dunarii, a surselor de finantare si a oportunitatilor de afaceri pentru firme din diferite sectoare ale ambelor tari si a confirmat interesul mediului de afaceri italian fata de posibilitatile oferite de respectiva strategie.
Este de relevat, inainte de toate, ca, in timpul conferintei, a fost oficializat Acordul de Parteneriat strategic dintre Ministerul roman al Afacerilor Externe, Confindustria Romania si Camera de Comert Italiana pentru Romania. Este vorba despre un document destinat - la randul lui - identificarii, selectionarii si promovarii initiativelor si proiectelor economico-sociale in zona Dunarii si stabilirii unui calendar de activitati si evenimente, in cele doua state, pentru anul in curs. Astfel, a fost posibil sa se contureze si o imagine concludenta a domeniilor in care se pot desfasura activitati de interes comun: constructii, lucrari de mediu, logistica, infrastructura, o corecta gestiune a resurselor hidrice si a riscurilor. Numeroasele societati prezente la reuniune au putut beneficia, astfel, de informatii actualizate si detaliate legate de proiectele in faza de activare, direct de la expertii implicati.
Se poate considera ca „centrul de greutate“ al reuniunii l-au constituit punctele de vedere ale oficialitatilor, care dispun si de instrumentele necesare pentru a se sprijini institutional orice initiativa valoroasa in spiritul si litera strategiei. Una dintre temele pe care s-a pus accentul a reprezentat-o finantarea proiectelor dunarene, oficialitatile de la Bucuresti precizand ca, in perspectiva exercitiului financiar post 2013, tara noastra trebuie sa se pozitioneze astfel incat propunerile de proiecte pentru Strategia Dunarii ale partii romane sa fie luate in calcul pentru viitorul cadru bugetar multianual al UE. De asemenea, in cursul dezbaterilor s-a aratat ca o miza importanta pentru Romania ramane, in continuare, gestionarea strategiei si promovarea cat mai multor proiecte prioritare. Astfel, exista proiecte concrete deja demarate, precum si o lista de propuneri. Intre acestea: dezvoltarea porturilor „verzi“ la Dunare si interconectarea lor, realizarea autostrazii Timisoara - Belgrad (care va lega Romania de Italia pe o cale mai scurta si rapida), armonizarea legislatiei pentru utilizarea carburantilor pe Dunare, construirea a doua noi poduri pe sectorul romano-bulgar, dezvoltarea transportului de containere pe Dunare, proiectul de gestionare a riscurilor in Delta Dunarii, implementarea unor servicii de schimb de informatii privind raurile din tot bazinul Dunarii, crearea unei retele de centre pentru cercetarea stiintifica si a unui centru de excelenta pentru Dunare si Marea Neagra la Murighiol.
Un moment important l-a constituit expunerea Monicai Patrichi, reprezentant al Secretariatului general pentru regiunea Dunarii din MTI, privind oportunitatile de afaceri deschise de proiectele in derulare sau in pregatire pe care institutia le coordoneaza in Strategia Dunarii, pe aria principala 1A, cai navigabile, in colaborare cu Austria. S-a precizat ca, in decembrie 2011, ministerul a aprobat tintele pentru 2012: cresterea cu 20% a traficului pe Dunare, pe segmentul romanesc, pana in 2020, implementarea integrala a sistemelor de comunicatii pe Dunare, transformarea porturilor in statii modale si rezolvarea problemei lipsei de personal navigant pe acest fluviu. Unul dintre proiectele sectoriale in cadrul programului este calea navigabila Calarasi - Braila, pe care exista puncte critice unde adancimile de 2,5 metri cerute de norme nu sunt asigurate pe tot timpul anului. De asemenea, oficialul MTI a precizat ca sunt in lucru operatiunile de amenajari de maluri pe Canalul Sulina, pe o lungime de 15 kilometri, si vor fi scosi la licitatie pentru lucrari alti 35 de kilometri pe acest canal si pentru lucrarile de consolidare a malurilor pe Canalul Dunare - Marea Neagra. Reprezentantul MTI a spus, pe de alta parte, ca au fost depuse cererile de finantare pentru modernizarea celor patru mari ecluze de pe Dunare, cu fonduri din Programul Sectorial Transporturi Navale, si sunt in derulare lucrarile la infrastructura portuara Galati, Braila, in studiu lucrarile la porturile Oltenita, Giurgiu si Calafat, iar pentru porturile Cernavoda si Drobeta Turnu Severin vor avea loc licitatii in acest an.