Importante momente aniversare tehnico-economice in 2014 (I)
Data: 16 - 28 februarie 2014
In acest an se vor marca, alaturi de alte date din istoria nationala si universala, numeroase momente de seama, care reflecta evolutia stiintei si tehnicii din Romania. Ca si in anii anteriori, vom trece in revista, in mai multe numere ale Universului ingineresc, o serie de aniversari „rotunde“, care au constituit repere ale progresului economic si social in tara noastra si, totodata, surse de inspiratie pentru generatiile urmatoare.
150 de ani de la:
- Efectuarea - de catre C. Capelini si H. Coquand - a primelor cercetari geologice sistematice din tara noastra, in scopul descoperirii de zone petrolifere in Moldova si in Muntenia;
- Infiintarea, la Jimbolia (jud. Timis), a primei fabrici de caramizi si tigla din Banat;
- Decretarea legii de expropriere pentru cauza de utilitate publica, impusa de nevoile constructiei de cai ferate in Romania;
- Infiintarea, la Bucuresti, de catre domnitorul Alexandru Ioan Cuza, a Scolii de Ponti si Sosele, Mine si Arhitectura, al carei prim director a fost inginerul Alexandru Costinescu. Scoala a functionat pana in 1866;
- Aparitia Legii privind instructiunea publica, prin care s-a stabilit ca invatamantul sa fie unitar in intreaga tara: primar de patru ani, obligatoriu si gratuit, secundar de sapte ani si universitar de trei ani. Legea - care a intrat in vigoare in septembrie 1865 - mai prevedea, intre altele, infiintarea de scoli de agricultura, industrie si comert;
- Infiintarea, prin decret domnesc, a Universitatii din Bucuresti, cu trei facultati: Drept, Filozofie si litere si Stiinte (fizice, matematice si naturale;
- Semnarea, de catre Alexandru Ioan Cuza, a Legii pentru introducerea sistemului metric de masuri si greutati in Romania, cu termen de aplicare 1 ianuarie 1866, termen care, insa, n-a putut fi respectat, fiind amanat de mai multe ori, pana in 1884.
145 de ani de la:
- Aparitia primului manual romanesc de drumuri, Manualul constructiunii si intretinerii drumurilor, de inginerul Spiridon Yorceanu (1835 - 1903), in care sunt incluse si notiuni in legatura cu constructia podurilor mici;
- Punerea in circulatie, la Timisoara, a primului tramvai cu cai din tara noastra. Pentru prima data in lume, acest mijloc de transport a fost folosit la Paris, in 1854;
- Inaugurarea primei linii de cale ferata din Principatele Unite, Bucuresti - Giurgiu, a carei constructie a inceput la 1 septembrie 1865. Primul tren pe aceasta linie a plecat din Gara Filaret, cea dintai gara a orasului Bucuresti. Evenimentul a avut loc la aproape trei decenii de la prima incercare, in 1841 - 1842, de a introduce caile ferate in Principate. In 1870, linia a fost prelungita pana la Dunare, portiunea Giurgiu - Smardan fiind construita, in regie, de catre stat.
140 de ani de la:
- Darea in exploatare a liniei de cale ferata Iasi - Ungheni, executata de inginerul Grigore Heliad. Tot in 1874, intra in circulatie si linia ferata Pitesti - Varciorova, inaugurata oficial la 9 mai 1878;
- Inceperea exploatarii carbunilor in nord-vestul Muntilor Apuseni, la Derna.