ANCOM: 34% din populatie stie ce este 5G, iar 22% a auzit de Internetul Obiectelor (IoT)
Data: 16-28 februarie 2019 2019
Conform unui studiu de piaţă realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), 34% din populația României a auzit despre 5G, iar 22% despre „Internetul Obiectelor" (Internet of Things - IoT). Un procentaj de 4% din populație deţine personal sau în gospodărie obiecte inteligente ce pot fi conectate, utilizatorul tipic de IoT din România fiind, conform studiului, tânăr, cu studii superioare, cu venituri ridicate și care provine din mediul urban.
Astfel, conform studiului ANCOM, 22% dintre români au auzit despre IoT, persoanele din grupele de vârstă 16 - 30 ani şi 31 - 45 ani fiind familiarizate cu IoT într-un procentaj mult mai ridicat (peste 30%) decât cele de peste 46 ani (7 - 10%). IoT este mai cunoscut în gospodăriile în care venitul lunar este de peste 6000 lei (43%), în timp ce în doar 14% din gospodăriile cu venituri maxime de 3000 lei acest concept este familiar. În funcţie de ocupaţie, notorietatea IoT în rândul elevilor/studenţilor și persoanelor active (patroni/angajaţi) este mult mai mare (28 - 46%), decât la cele inactive (pensionari, şomeri) - 8%.
„La nivel naţional, 4% dintre respondenţi erau utilizatori de IoT, adică, în medie, fiecare al şaselea respondent care a auzit de IoT deţine personal sau în cadrul gospodăriei obiecte inteligente. Diferența dintre mediul urban (6%) şi mediul rural (1%) este însă apreciabilă", precizează ANCOM, într-un comunicat.
Cel mai des întâlnite obiecte IoT deţinute de respondenţi sunt ceasurile/brăţările inteligente (2%) şi televizoarele prin intermediul cărora pot fi accesate şi/sau controlate alte dispozitive (2%), celelalte categorii de obiecte IoT fiind mai puţin întâlnite (sub 1% fiecare). Dintre utilizatorii de IoT, 65% consideră că acesta face deja parte în prezent din rutina personală, în timp ce alţi 25% cred că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani.
Confortul este apreciat ca fiind principalul beneficiu ce poate fi adus de utilizarea Internetului Obiectelor (42% dintre respondenţi), siguranța personală și a familiei fiind apreciată de 33% dintre respondenţi, iar 20% au apreciat automatizarea unor activități și 17% optimizarea consumului casnic.
Pe de altă parte, temerile cele mai frecvente ale respondenților sunt: furtul sau pierderea datelor personale (35% dintre respondenţi), costurile dispozitivelor IoT (34%) și afectarea confidențialității datelor (25%).
51% dintre utilizatorii de IoT au declarat că principalul motiv pentru care au început să utilizeze internetul obiectelor este pentru că îl consideră ca fiind un ajutor în activitățile zilnice, în timp ce 45% au fost curioşi să testeze funcţiile şi facilităţile acestuia. 28% folosesc IoT pentru că sunt pasionaţi de tehnologie.
Per total, 79% dintre utilizatorii de IoT consideră că utilizarea acestui tip de obiecte le-a adus mai multe beneficii decât costuri. În acest sens, 46% dintre utilizatori le consideră accesibile ca preț, cele mai populare fiind ceasurile/brăţările inteligente şi televizoarele/electrocasnicele.
O treime dintre respondenţi cunosc termenul de 5G, profilul acestora fiind similiar cu cel al celor care cunosc conceptul de IoT.
Odată cu implementarea 5G în România, 47% dintre respondenţi se aşteaptă la o acoperire naţională mai bună, 31% la o viteză mai mare de download/upload de fişiere pe internet şi 26% la mai puţine probleme cu conectivitatea.
Studiul comandat de ANCOM a fost efectuat pe un eşantion total de 3066 respondenţi, dintre care 1461 erau utilizatori de IoT (marjă de eroare ±2,6%) şi 1605 nu erau utilizatori de IoT (marjă de eroare de ±2,5%).
Internetul obiectelor (IoT) este o infrastructură globală pentru societatea informațională care permite funcționarea unor servicii avansate prin interconectarea obiectelor (fizice şi virtuale) pe baza tehnologiilor informaționale și de comunicații interoperabile, existente și viitoare. Obiectele inteligente încadrate în categoria IoT, şi care au fost luate în calcul pentru acest studiu sunt: electrocasnice, ceas/brățară, senzori pentru locuinţă, contoare, centrală termică/climatizare, automobil, dispozitive de divertisment, echipament sportiv etc.