Realitatea, la superlativ
Data: 1-15 martie 2010
Cel mai mare vapor solar
Inginerul elvetian Raphael Domjan a proiectat Planet Solar, cel mai mare vapor solar din lume. Vasul va fi acoperit de 500 metri patrati de panouri solare (care vor transforma energia solara in energie electrica cu o eficacitate de 23 la suta, fata de 17 la suta, cit este acum standardul), masoara 35 de metri lungime si 23 de metri latime. Construit la Clubul Knierim Yacht din Kiel (Germania), vaporul solar poate atinge o viteza de pina la 14 noduri (aproximativ 26 km/h) si poate gazdui pina la 50 de persoane. Planet Solar va fi primul vas care functioneaza exclusiv cu energie solara, care va atinge asemenea viteze, putind traversa Atlanticul in doar doua saptamini.
Vasul va efectua un tur al lumii incepind din aprilie 2011. Avind o greutate de circa 60 de tone, Planet Solar va face inconjurul lumii, potrivit constructorilor lui, in aproximativ 140 de zile. Unii specialisti afirma, insa, ca folosirea exclusiva a energiei solare ar putea crea probleme in unele zone ale lumii unde vremea nefavorabila ar putea sa nu permita functionarea eficienta. Domjan spera ca proiectul sau – care costa circa opt milioane de euro – va demonstra ca un vas poate calatori la viteze mari fara sa emita dioxid de carbon.
Aeroport la cea mai inalta altitudine
China va construi un aeroport in zona Natsyu din Regiunea Autonoma Tibet (RAT), la o altitudine de 4436 metri. Constructia va incepe in 2011 si va dura trei ani. În cazul realizarii cu succes a proiectului, noile porti aeriene din Tibet vor reprezenta cel mai inalt aeroport din lume situat deasupra nivelului marii, depasindu-l pe cel din Tibet Chanda Banda (situat la o inaltime de 4334 metri). Aeroportul va fi cu doar 764 m sub baza chineza pentru Everest, aflata la 5200 metri peste nivelul marii. Constructia se va afla la circa 300 km de capitala tibetana Lhasa, cu o populatie de 400.000 de persoane. Aeroportul va fi al saselea din Tibet.
Costurile de constructie ale aeroportului din Natsyu sunt estimate la 1,8 miliarde de yuani (265 milioane de dolari). Odata cu deschiderea acestuia se va reduce considerabil distanta dintre districtul si centrul administrativ al Regiunii Autonome Tibet, Lhasa. Astazi, pentru a ajunge la Lhasa cu automobilul este nevoie de aproximativ 4 ore; avionul va parcurge aceasta ruta in 40 de minute. Viitoarea constructie va reprezenta o provocare avind in vedere climatul si altitudinea, unde temperaturile medii stau sub punctul de inghet tot timpul anului. China a anuntat in 2008 ca va construi 97 de aeroporturi pina in 2020, astfel incit patru cincimi din populatie sa fie la interval de cel mult 90 de minute de aeroport.