IN DEZBATERE PUBLICA LA AGIR: PROIECTE DE VIITOR ALE INGINERIEI ROMANESTI PROIECTUL CONSTRUCTIEI PASAJULUI SUPRATERAN BASARAB
Data: 15-31 martie 2006
La sediul central al AGIR au fost inaugurate o serie de dezbateri privind marile proiecte ingineresti prevazute sa fie realizate in viitor pentru o dezvoltare durabila a tarii noastre, cu respectarea protectiei mediului. Dezbaterile sunt organizate de Academia de Stiinte Tehnice din Romania (ASTR) in colaborare cu AGIR, ca organizatii apartinand societatii civile, avand ca scop imbunatatirea (optimizarea) proiectelor inainte ca acestea sa fie puse la licitatie pentru executie.
In prima sedinta de dezbateri, care a avut loc joi, 9 martie a.c., s-a discutat Proiectul constructiei Pasajului Basarab din Bucuresti.
Cuvantul de deschidere a fost prezentat de dl dr. ing. Mihai Mihaita, presedintele AGIR, care a aratat ca aceste dezbateri, la care participa specialisti romani de mare valoare, au un rol consultativ, nu de avizare.
Prezentarea proiectului a fost facuta de domnii ing. dipl. Toma Ivanescu, director general adjunct si ing. dipl. Constantin Iordanescu, directorul Diviziei productie, ambii de la I.P.T.A.N.A., ca reprezentanti ai colectivului de proiectare.
Acest proiect a fost solicitat de o serie de factori interesati pentru fluidizarea circulatiei rutiere intr-o zona cuprinsa intre Calea Grivitei, Podul Grant, zona Orhideea si raul Dambovita. Dupa executie, lucrarea va inlesni circulatia pe Calea Plevnei, str. Dinicu Golescu, Calea Grivitei si spre podul rutier peste raul Dambovita. Este prevazuta cu linie de tramvai care sa traverseze calea ferata si sa faca legatura cu statia de metrou de la gara Basarab.
Pasajul va fi construit suprateran, dar a existat si o varianta subterana, abandonata din cauza proastei gospodariri a instalatiilor subterane.
La realizarea proiectului au fost luate in considerare cerintele formulate de Primaria Municipiului Bucuresti, Directia de Circulatie si alte institutii interesate de buna desfasurare a vietii in oras.
Lungimea totala a structurii de la Soseaua Grozavesti pana la bulevardul N. Titulescu este de 1534m (fara caile de acces din si spre Calea Grivitei si Giulesti).
Pasajul suprateran a fost impartit in urmatoarele zone: raul Dambovita; intersectia Plevnei, Giulesti, Orhideelor; traversarea peste liniile de tren de la gara Basarab; bulevardul Nicolae Titulescu.
Pe acest pasaj va circula tramvaiul pe linii (sine) dus-intors si se vor delimita patru benzi de circulatie auto asfaltate.
Suprastructura pasajului va fi realizata din beton armat, cu exceptia traversarii peste calea ferata si a raului Dambovita, care vor fi construite din elemente metalice (otel). Deschiderea intre piloni va fi de 30-45 m, functie de obstacolele care trebuie depasite.
Spre pasaj se vor construi bretele in zona Grivita, in zona Giulesti-Plevnei si in zona Grozavesti.
In zona traversarii peste liniile de tren va fi amplasata o statie de tramvai, la care se va ajunge pe scari rulante sau cu un ascensor.
Alte utilitati: pasajul va fi iluminat; in zona Titulescu va fi dotat cu panouri fonoabsorbante pentru a proteja locatarii de zgomotele traficului; legatura dintre pasaj si rampe va fi dotata cu ziduri de sprijin.
S-a acordat o mare atentie rezistentei pasajului la seisme. Astfel, s-au luat in considerare normele europene, japoneze si americane.
S-a luat in considerare posibilitatea ca pentru executie sa fie agreata o firma romaneasca, care sa lucreze cu materiale din tara si tehnologie autohtona. Dar au fost utilizate si normele internationale, pentru o eventuala prezenta la licitatia de executie a firmelor straine.
Se asteapta ca executantul care castiga licitatia sa faca propuneri pentru modificarea proiectului.
La dezbatere au participat un mare numar de specialisti in domeniu din cadrul ASTR, AGIR, al invatamantului tehnic superior, al unor institute de cercetare-proiectare s.a. Printre cei care si-au expus punctele de vedere in legatura cu acest proiect amintim pe domnii acad. Panaite Mazilu, dr. ing. Dragos Teodorescu, ing. dipl. Gheorghe Buzuloiu, ing. dipl. Toma Ivanescu, ing. dipl. Ion Stefanescu, ing. dipl. Constantin Iordanescu si altii.
In urma acestei intalniri s-au desprins o serie de idei unanim acceptate, care ar mai putea fi luate in considerare la executie, in scopul de a satisface cat mai bine necesitatile pe care trebuie sa le indeplineasca realizarea acestei investitii. De aceea, AGIR a transmis primarului general al Capitalei o sinteza a acestei dezbateri, prin enumerarea ideilor principale rezultate, cu rugamintea de a i se prezenta un comentariu complet privind problemele ridicate.
Deoarece cu aceasta ocazie s-au ridicat numeroase probleme privind impactul acestei lucrari complexe, atat in timpul executiei cat si in viitor, asupra traficului din Capitala, AGIR intentioneaza sa organizeze o noua dezbatere si cu participarea reprezentantilor Primariei, Directia Transporturi, Drumuri, Sistematizare si Circulatie, arhitectul-sef, RATB si Proiect Bucuresti.