„INTELIGENTA AFACERII“ SI CONTRIBUTIA SISTEMELOR INFORMATICE INTELIGENTE
Data: 15-31 martie 2006
Termenul de BI (Business Intelligence) este din ce in ce mai des folosit si in Rominia. Traducerea lui prin inteligenta afacerilor sau afaceri inteligente nu reflecta semnificatia data de utilizarea actuala a acestui termen. Drept pentru care vom folosi in continuare denumirea din engleza. Si in mediul de afaceri rominesc au inceput sa apara abordari de tip BI de succes. Chiar daca in presa de specialitate s-a scris si se scrie mult despre acest concept, a insista pe intrebari de genul: ce inseamna? cum se poate realiza o implementare de succes? care este stadiul in Rominia? va ramine un subiect de actualitate. Domeniul este foarte dinamic si, deci, raspunsurile trebuie reactualizate cu o frecventa mare. Cred ca AGIR ar putea deschide un forum pe aceasta tema, forum care ar putea fi gazduit atit de site-ul propriu, cit si de UNIVERS INGINERESC.
1. CE SE INTELEGE PRINTR-O SOLUTIE DE TIP BI?
BI este un concept generic care grupeaza sub aceeasi umbrela instrumente din domeniul afacerii si al informaticii, utilizate in vederea transformarii datelor in informatii, a informatiilor in decizii si a deciziilor in actiuni. Este definitia pe care o consider cea mai reprezentativa. Aplicatiile informatice utilizate in BI sunt diverse si se refera la sisteme suport pentru luarea deciziei, raportari si interogari, procesare analitica online a datelor (OLAP – On Line Analitical Processing), analize statistice, previzionari, sortarea datelor in vederea identificarii de sabloane si relatii (data mining) etc. Sunt sisteme informatice inteligente. Solutiile actuale de tip BI pot fi considerate ca o etapa importanta de integrare a domeniului afacerii cu cel al informaticii. Utilizarea tehnologiilor inalte din Tehnologia Informatiei (de exemplu, inteligenta artificiala, sisteme expert etc.) si din management (Business Process Reengineering, BPM – Business Process Management, Business Performance Management etc.) va face posibila o simbioza intre cele doua domenii. Cert este ca implementarea unei solutii de tip BI este o mare provocare atit pentru specialistii din domeniul managementului, cit si pentru cei din domeniul informatic. Este necesar ca ei sa faca o echipa comuna care trebuie sa-si propuna si sa lupte pentru finalizarea cu succes a implementarii. Ceea ce nu-i usor si nici la indemina oricui.
2. DE CE ESTE UTILA/NECESARA PENTRU O COMPANIE O SOLUTIE DE TIP BI?
Este necesara pentru o companie care isi doreste o restructurare de fond, cu risc minim si eficienta maxima, in vederea asigurarii supravietuirii sau a obtinerii de avantaje competitive intr-un mediu aflat in schimbare continua. Ea este utila si necesara si dupa realizarea restructurarii de fond pentru a asigura imbunatatirea continua a performantelor proprii. Este utila si necesara pentru a asigura obtinerea unui singur adevar la nivelul afacerii etc. In concluzie, eu cred ca ea este utila si necesara pentru toate companiile medii si mari din Rominia care doresc sa fie competitive si dupa anul 2007.
3. CE TREBUIE FACUT PENTRU A REALIZA O IMPLEMENTARE DE SUCCES A UNEI SOLUTII DE TIP BI?
Nu exista retete standard. Instrumen-tele folosite in BI sunt in curs de perfectionare. Nu s-a ajuns la modele general valabile. Pentru a usura identificarea unui raspuns, in continuare o sa enumar citeva din obiectivele urmarite, insistind mai mult asupra etapelor care ar trebui parcurse si asupra a ceea ce nu trebuie facut.
? Sa realizezi o noua abordare a infrastructurii informationale si functionale (o structura virtuala) a unei companii – pornind de la abordarea ei ca o afacere. Se incepe cu definirea datelor primare si se pune accent pe obtinerea rapoartelor de iesire, functie de cerintele de business. Este etapa clasica din informatizarea unei companii. Daca ne oprim la acest nivel, rezultatul maxim obtinut va fi cel de automatizarea activitatilor existente, si nu este vorba de BI.
? Sa realizezi trecerea de la o gindire orientata pe activitati la una orientata pe procese (o grupare de resurse si activitati facuta cu scopul de a realiza valoare pentru client). Managementul proceselor poate fi, in acest caz, o componenta importanta a solutiei de tip BI.
? Sa asiguri o abordare completa (end-to-end) a proceselor unei afaceri, ceea ce faciliteaza o puternica integrare pe orizontala a proceselor si, deci, influenteaza decisiv rezultatele aplicarii ei. O abordare fragmentata a lor nu este o solutie de tip BI.
? Sa asiguri suportul informatic necesar pentru luarea deciziei la nivelul managementului operational, prin faptul ca se realizeaza o gestiune optima a resurselor (financiare, materiale, umane etc.) la nivel de proiect, cerere/comanda client, unitate organizatorica (cu statut juridic sau fara) sau la nivel de individ. Se faciliteaza realizarea unei restructurari de fond a afacerii (de tip business process reengineering).
? Sa asiguri suportul informatic necesar pentru luarea deciziei la nivelul managementului strategic. Se pun la dispozitie procese pentru: masurare si monitorizare a performantelor in timp real si on line, realizarea de scenarii „ce se intimpla daca?“ necesare pentru previzionare si perfectionare.
? Sa realizezi trecerea de la masurare clasica a performantelor bazata pe evaluarea activelor tangibile la cele intangibile. Aceasta trecere este necesara, in primul rind, deoarece masurarea numai pe criterii financiare este una nebalansata si, uneori, tardiva. In al doilea rind, trebuie tinut cont de faptul ca in prezent valoarea de piata a unei companii este data in proportie de peste 70% de activele intangibile. Aceasta trecere se bazeaza, in principiu, pe utilizarea tehnologiei OLAP si pe noile metode de evaluare (si de management): BSC (Balanced Score Card), Six Sigma, EVA (Economic Value Added) etc. Utilizarea principiilor Six Sigma (reducerea defectelor la 3,4/ 1milion produse si cresterea calitatii) si in alte domenii decit cel al proceselor manufacturarii, ca de exemplu in cel al serviciilor, afacerilor a condus la rezultate deosebite. Se bazeaza pe combinarea de metodologii din business, statistica si inginerie pentru a imbunatati performanta proceselor, scaderea variatiilor si mentinerea unei calitati consistente pentru iesirile proceselor. Aceasta conduce la reducerea defectelor si la imbunatatirea profitului, calitatii produselor si a satisfactiei clientilor.
(Continuare in numarul viitor)