Prima retea de productie si comercializare de biocombustibili pentru aeronave din Europa
Data: 16-31 martie 2011
• Proiectul va fi dezvoltat de Tarom si Airbus, iar centrul lui va fi in Romania
Companiile TAROM si Airbus, impreuna cu un consortiu de parteneri, vor dezvolta prima retea din Europa destinata infiintarii unor unitati de productie si procesare de biocombustibili pentru transportul aerian (bio-kerosen), al carui centru va fi in Romania. Proiectul va utiliza o varietate de surse de biomasa pentru materia prima, insa va pune accent pe camelina (planta folosita in mod curent in industrie pentru semintele ei bogate in ulei).
De indata ce vor fi finalizate studiile de fezabilitate legate de potentialul de dezvoltare a agriculturii, a industriei aeronautice si de tehnologia specifica, vor fi evaluate si unitatile pentru rafinarea combustibilului deja existente, pentru a putea observa nivelul capacitatii de productie existent din Romania. Camelina a fost aleasa ca materie prima datorita potentialului energetic ridicat, cerintelor reduse de alternare a culturilor, potentialului inalt de reducere a noxelor cu efect de sera si cantitatilor reduse de apa necesare acestei plante. In plus, camelina este deja existenta in tara noastra, poate fi cultivata si recoltata de familiile de fermieri si constituie, in egala masura, o hrana de foarte buna calitate pentru animale. „Acesta este primul proiect european care va reuni fermierii, rafinariile si o companie aeriana pentru sustinerea comercializarii biocombustibililor produsi. Proiectul dezvoltat in Romania ne va ajuta totodata sa verificam sustenabilitatea si viabilitatea economica a productiei de bio-kerosen“, a declarat Paul Nash, directorul Diviziei de Energii Alternative a Airbus.
Partea de management de proiect va fi realizata de o organizatie non-guvernamentala romaneasca, in timp ce Airbus va activa drept suport pentru implementarea si obtinerea de avantaje competitive pentru proiectul local de productie de biocombustibili. Din consiliul de conducere al asociatiei non-guvernamentale fac parte TAROM, alaturi de compania Honeywell’s UOP, de CCS (Compania de Camelina a Spaniei) si de Airbus. Honeywell’s UOP va furniza tehnologia de rafinare pentru biocombustibili, CCS va contribui in acest proiect cu informatii despre cultivarea camelinei, despre retele de monitorizare a activitatii agricole si cu alte date de specialitate. Airbus va oferi suport tehnic, va asigura managementul cunostintelor necesare in derularea proiectului si va finanta studiile de evaluare a sustenabilitatii si cele legate de analiza ciclurilor de viata a produselor.
CCS si BIOTEHGEN realizeaza „culturi pilot de camelina“ in diferite zone din Romania, pentru a evalua sustenabilitatea oferita de diferite metode de productie si de diferite tipuri de sol (inclusiv soluri contaminate ori necultivate) si pentru a identifica cele mai bune tehnici si cel mai bun material genetic. Precizam ca bio-kerosenul se afla in etapa finala de aprobare de catre Asociatia Internationala pentru Testarea Materialelor (ASTM) in SUA, pentru ca utilizarea acestuia in proportie de 50%, in combinatie cu combustibilul traditional, sa devina obligatorie la zborurile comerciale.