Un nou plan european de integrare a retelelor de transport
Data: 1-15 aprilie 2011
Comisia Europeana a adoptat un plan care vizeaza cresterea mobilitatii si continuarea procesului de integrare a retelelor de transport din UE, simultan cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si a dependentei de petrolul importat. Masurile incluse in document isi propun sa incurajeze investitiile majore in infrastructura, sa aduca schimbari la nivelul transportului de marfuri si de calatori si sa stimuleze, astfel, competitivitatea economica si crearea de locuri de munca.
Noul plan de transport european include obiective care ar urma sa fie indeplinite pana in 2050. Astfel: orasele trebuie sa renunte complet la autoturismele pe benzina; 50% din transportul interurban rutier de marfa si de persoane efectuat pe distante de peste 300 de km trebuie transferat catre transportul feroviar si maritim; companiile aeriene trebuie sa creasca la 40% volumul combustibililor durabili cu emisii scazute de dioxid de carbon; emisiile din sectorul transportului maritim trebuie reduse cu 40%.
Conform planului, sistemele de informare, gestiune si plata in domeniul transportului de pasageri si de marfuri ar urma sa fie nterconectate pana in 2020. Pana in 2050, toate aeroporturile mari vor trebui sa dispuna, preferabil, de conexiuni de mare viteza cu reteaua feroviara. Toate porturile importante vor fi conectate la reteaua feroviara de transport de marfa si, daca va fi posibil, la caile navigabile interioare. In acelasi timp, pentru a-si finanta infrastructura de transport, UE va extinde si coordona aplicarea principiilor „utilizatorul plateste“ si „poluatorul plateste“.
Alte masuri incluse in document vizeaza: ? incurajarea utilizarii unor noi tipuri de motoare, combustibili si sisteme de management al traficului; ? realizarea, pana in 2020, a unei gestionari coordonate a sistemelor nationale de control al traficului aerian prin programul cerul unic european si extinderea acestuia la spatiul aerian european comun, care include 58 de tari; implementarea unor sisteme inteligente de management al transportului; reducerea la jumatate, pana in 2020, a numarului de victime ale accidentelor rutiere si apropierea de obiectivul „zero decese“ pana in 2050.
Daca tintele stabilite de Comisia Europeana vor fi atinse, se estimeaza ca, la nivel european, cantitate de gaze cu efect de sera emise de toate mijloacele de transport se va reduce cu 60%.