Importante momente aniversare tehnico-economice in 2014 (IV)
Data: 1 - 15 aprilie 2014
Continuam, in numarul de fata, publicarea unor date semnificative privind o serie de evenimente din sfera tehnico-economica, ce vor fi marcate, in 2014, cu prilejul unor aniversari „rotunde“.
115 ani de la:
- Darea in functiune a primei linii de transport al energiei electrice in Romania, de la hidrocentrala electrica Valea Sadului la Sibiu, in lungime de 18 km. Primul transport de energie electrica in Europa a fost realizat in 1891 de Oscar von Miller pe distanta Frankfurt - Lauffen (175 km);
- Intrarea in exploatare a centralei electrice din Alba Iulia si a celei din Piatra Neamt;
- Introducerea in tara noastra, de catre inginerul Dumitru Tacu, a primelor masini pentru confectionarea cutiilor de lemn pentru chibrituri si pentru prepararea pastei de sescvisulfura de fosfor, neotravitoare, care se aprinde prin frecare pe orice suprafata aspra. In 1901 a folosit, cu titlu de experienta, pasta suedeza, care a inlocuit treptat vechea pasta, abandonata complet in 1912;
- Infiintarea, de catre Societatea cimenturilor din Europa occidentala (cu sediul la Anvers), a Fabricii de ciment de la Cernavoda, a treia ca vechime din tara noastra, la care, initial, s-au instalat sase cuptoare verticale Dietsch. In 1909 s-au introdus cuptoare rotative, trecandu-se, astfel, la modernizarea utilajului;
- Infiintarea Santierului Naval din Portul Constanta, initial ca atelier de intretinere, iar din 1908 pentru reparatii de nave de tonaj mic si apoi mediu, ajungand, cu timpul, la repararea si transformarea navelor maritime cu tonaj pana la 40 000 tdw;
- Elaborarea, de catre Spiru Haret, a Legii privind reorganizarea invatamantului profesional, de trei grade: elementar, inferior si superior. Scolile elementare pregateau elevi pentru industria mica si meseriile domestice la sate, in scolile inferioare se predau cunostinte pentru exercitarea meseriilor in domeniul industrial, iar in scolile superioare - pentru meserii ce presupuneau cunostinte teoretice inaintate;
- Intreprinderea primelor studii privind punerea in valoare a cursurilor de apa din tara noastra, fie ca producatoare de energie electrica, fie pentru alimentarea cu apa a oraselor, de catre Elie Radu si Alexandru Orascu, care au cercetat captarea afluentilor Ialomitei, precum si de catre firma Lahmayer din Frankfurt pe Main, care a proiectat amenajarea hidroelectrica a Ialomitei prin construirea a cinci centrale in cascada.
110 ani de la:
- Constituirea societatilor pe actiuni Romano-americana, pentru exploatarea petrolului din Romania, Creditul petrolifer, care a construit o retea de conducte petroliere in regiunea Telega, Vega, care a infiintat o rafinarie la Ploiesti, si Acvila franco-romana;
- Aparitia, la Bucuresti, a primului curs romanesc de Chimie agricola, elaborat de Pana Buescu;
- Aducerea, din Germania in Romania, a primului autobuz, a carui folosire in transportul calatorilor s-a extins abia in 1921, prin infiintarea de antreprize particulare;
- Aparitia primului Anuar statistic al Romaniei, care reflecta intreaga stare sociala, culturala, economica, financiara si administrativa a tarii.
105 ani de la:
- Organizarea, la Iasi, de catre profesorul Dragomir Hurmuzescu, a primei scoli de aplicatie a electricitatii din tara noastra care, la 1 noiembrie 1910, a devenit Scoala de electricitate de pe langa Universitatea din Iasi;
- Tiparirea primei harti a zonelor de sol ale Romaniei, la scara 1:2 500 000, elaborata sub conducerea lui Gheorghe Munteanu Murgoci;
- Constituirea Societatii Lignitul, prima societate pe actiuni din industria noastra carbonifera;
- Conceperea, de catre George (Gogu) Constantinescu, a unui autovehicul monorai echilibrat, la care deplasarea era asigurata printr-un sistem de echilibrare pendulara. Proiectul a fost elaborat la zece ani de la inaugurarea primului tren monorai din lume (1899) la Wuppertal, in Germania, pe linia Barmen - Elberfeld;
- Inaugurarea Portului Constanta, construit intre anii 1896 si 1906, prilej cu care inginerul Anghel Saligny a remarcat faptul ca atat conceptia, cat si proiectarea si executarea lucrarilor portuare au fost realizate numai de ingineri romani, absolventi ai Scolii Nationale de Poduri si Sosele din Bucuresti.
- Promulgarea Legii pentru infiintarea „Societatii Comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in Bucuresti“, in baza careia se constituie Societatea de Tramvaie din Bucuresti (S.T.B.), cu participarea primariei orasului. In decembrie 1912 intra in functiune, pe principalele artere ale Capitalei, tramvaiele electrice ale noii societati, care circula in acelasi timp cu tramvaiele cu cai, desfiintate la inceputul anului 1929.