COLABORAREA ROMANO-FRANCEZA IN DOMENIUL AERONAUTICII
Data: 16-31 aprilie 2003
Colaborarea romano-franceza în aeronautica dateaza de 100 de ani si reprezinta si astazi un model de conlucrare internationala în acest domeniu care aniverseaza în anul 2003 o suta de ani de la primele zboruri din lume cu un avion, realizate la 17 decembrie 1903 de fratii Orville si Wilbur Wright în SUA.
In data de 15 mai 1903, romanul Traian Vuia depunea în Franta, la Paris, pe atunci centrul aeronauticii mondiale, brevetul francez nr. 332.106 pentru aeroplanul-automobil, iar zborul din 18 martie 1906 realizat la Montesson, langa Paris, cu avionul Vuia nr.1 reprezenta prima decolare din lume a unui avion cu mijloace proprii de bord, prin rulare pe trenul propriu de aterizare cu roIti cu pneuri, si nu prin catapultare, asa cum realizasera în SUA fratii Wright la 17 decembrie 1903. Remarcabil era si faptul ca avionul Vuia nr.1 era echipat cu motorul Vuia, care functiona cu anhidrida carbonica.
In ziua de 13 noiembrie 1907, francezul Paul Cornu realiza în Franta primul zbor din lume cu elicopterul, iar în 16 decembrie 1910, inginerul roman Henri Coanda realiza la Paris primul zbor din lume cu un avion cu reactie, Coanda 1910, pe care l-a proiectat si realizat în Franta.
Intre 1910-1913, inginerul roman Aurel Vlaicu realiza în Romania la Bucuresti primele avioane romanesti Vlaicu nr.I, II si III, echipate cu motoarele rotative franceze de tip Gnome-Rhone.
In perioada 1918-1922, Traian Vuia realiza la Paris elicopterele Vuia nr.I si II, experimentate pe terenul de la Juvissy langa Paris de francezii Gaston Degy si Marcel Yvonneau.
La data de 25 iunie 1925 era fondata în Romania, la Brasov, societatea mixta cu capital roman si francez Industria Aeronautica Romana - IAR Brasov, al carei prim presedinte al consiliului de administratie era generalul Constantin Coanda, tatal inginerului Henri Coanda. Primele avioane construite la IAR Brasov au fost licente Franta, Morane Saulnier MS35 în anul 1927 si Potez XXV în anul 1929.
Primul avion proiectat si construit la IAR Brasov în anul 1930 era avionul IAR CV-11, rezultatul colaborarii dintre inginerul roman Elie Carafoli si francezul Virmoux (avionul a fost prezentat în "Univers ingineresc" nr. 3/2002).
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, traditia colaborarii romano-franceze în aeronautica este reluata la Brasov la Intreprinderea de Constructii Aeronautice-ICA Brasov, actuala IAR-SA Brasov, prin realizarea în licenta Aerospatiale-Franta, începand din 1970, a elicopterelor IAR 316B Alouette III si din 1974 a elicopterelor IAR 330 Puma, din care au fost realizate în total pana în prezent 370 de aparate.
In ianuarie 2002 a fost creata la Brasov societatea mixta romano-franceza Eurocopter Romania - ECROM, care face parte din societatea Eurocopter din grupul european European Aeronautic Defance and Space Company-EADS, aflat între primele trei grupuri aeronautice din lume, lider mondial în domeniul elicopterelor, care prin reteaua sa de 14 filiale Eurocopter acopera întreaga lume (SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Chile, Africa de Sud, Australia, Singapore, Malaezia, Filipine, Japonia, Spania, Anglia si Romania).
Gama de elicoptere Aerospatiale si Eurocopter se situeaza printre cele mai performante din lume. O parte din elicopterele Eurocopter au fost prezentate în "Univers ingineresc" nr.24/ decembrie 2002, dar fac cu aceasta ocazie corectura cuvenita, precizand ca la ICA si IAR Brasov nu au fost fabricate pana în prezent elicoptere de tip Bo-105.
Gama celor 12 tipuri de elicoptere Eurocopter permite utilizari în domeniul militar, în care Eurocopter detine 50% din piata mondiala de elicoptere, dar permite si multiple utilizari civile, Eurocopter detinand 49% din piata mondiala de elicoptere civile.
In cadrul conferintei de presa de la Brasov din 21.03.03, domnul Jean Louis Mascle, director general executiv al societatii mixte romano-franceze Eurocopter Romania arata ca perspectiva dezvoltarii activitatii societatii ca parte a grupului EADS este continuarea fireasca a traditiei colaborarii dintre Franta si Romania în domeniul aeronautic.