ECONOMIA HIDROGENULUI – PROMISIUNE SAU REVOLUTIE?
Data: 16-30 aprilie 2005
(Urmare din nr. trecut)
General Motors, identificând aceste noi oportunitati, a expus In septembrie 2002, la Expozitia Auto de la Paris, o masina care reprezinta noul concept numit Autonomy. Un autovehicul de tip Autonomy, dezvoltat pe deplin si cu tehnologia de comanda electronizata integrata, este un vehicul construit Incepând de la roti In sus. {asiul este o placa subtire pe care sunt dispuse bateria de pile de combustie, tancurile de hidrogen, unitatea centrala pentru control electronic, schimbatoarele de caldura, timoneria directiei, sistemul de frânare.
In ianuarie 2003, Rick Wagoner, presedinte al primului constructor mondial de autovehicule, la Expozitia Internationala Auto Nord-Americana, a declarat: “Daca viziunea noastra asupra viitorului este justa, si noi suntem convinsi ca este, Autonomy poate reinventa automobilul. Precum si toata industria. Autonomy nu este numai un nou capitol In istoria automobilului, este volumul II, volumul I fiind secolul trecut. Secolul XX a fost secolul motorului termic, secolul XXI va fi cel al pilei de combustie… Conceptul de Autonomy furnizeaza o viziune asupra potentialului nasterii economiei hidrogenului”.
In Europa, Mercedes a anuntat ca a cheltuit peste 20 milioane euro pentru filiera hidrogen, depunând nu mai putin de 200 de brevete.
Tehnologia celulelor de combustie a avansat In mod semnificativ In câtiva ani, constructori de automobile ca Daimler-Benz, Mercedes, GM, Mitsubishi, Toyota etc. au expus prototipuri de vehicule antrenate cu celule de combustie. Multe din aceste prototipuri au fost greoaie, au necesitat unitati energetice cu pile de combustie puternice, care au facut pe unii observatori sa prevada ca ar mai putea trece Inca 10-15 ani pentru ca pila de combustie sa devina economica.
Un alt exemplu de masina antrenata cu celule de combustie este Mitsubishi, prezentata In revista „The Hydrogen & Fuel Cell Letter” din luna octombrie 2003.
Sisteme de Incalzire rezidentiale
O pila de combustie converteste aproximativ 50-60% din energia hidrogenului Intr-o energie electrica de calitate, producând ca subprodus numai apa fierbinte, la o temperatura de circa 250-3000C, considerata ca o temperatura ideala pentru Incalzirea mediului din cladiri. In unele cladiri, serviciile rezidentiale sunt destul de apreciate pentru a se cheltui destui bani pentru reformarea gazului natural In hidrogen. Exploatarea pietei Incalzirii rezidentiale poate determina realizarea pilelor de combustie In productie de masa, ceea ce va reduce costurile pe unitatea de produs, aducându-le la un nivel competitiv si pentru vehiculele antrenate de celule de combustie cu hidrogen.
Fiecare masina dotata cu pile de combustie ar putea deveni o centrala electrica mobila de circa 30-40 kW. Intrucât masina este parcata aproximativ 90-95% din timp In spatii locuite, ea ar putea fi Inchiriata pentru o taxa anuala si racordata la reteaua cladirii, atât pentru a furniza energie electrica In retea cât si surplusul de hidrogen din reformator. Aceste furnizari de energie se fac contra cost la pretul evaluat In timp real (pretul energiei electrice este mai ridicat in timpul zilei) si se apreciaza ca, In acest fel, s-ar putea acoperi cel putin jumatate din costul exploatarii curente a masinii.
Producerea energiei electrice prin celule de combustie si folosirea apei pentru Incalzirea cladirilor ar putea deveni atât de ieftine Incât ar putea concura cu energia produsa In termocentrale sau In centrale nucleare.
Firma germana MTU CFC a dezvoltat, Inca din 1997, Impreuna cu firma din SUA “Fuel Cell Energy”, o centrala medie “Hot Module” cu un volum de 9x2,5x3 m3 si o greutate de 15 tone care produce 225 kW electrici si 120 kW echivalenti termici (abur si apa calda).
Firma europeana Vaillant – lider In tehnica Incalzirii – Impreuna cu firma americana Plug Power (specializata In productia de pile de combustie) a obtinut Inca din 2001 certificarea construirii de centrale de Incalzire bazate pe pile de combustie. Minicentrala termica de dimensiunile unui frigider produce 4 kW electrici si 9 kW echivalenti de energie termica.
Centrale electrice cu puteri instalate care pot varia de la câtiva megawati pâna la puteri utile In cele mai mici aplicatii, ca telefoane mobile sau calculatoare personale mobile
Siemens Westinghouse, gigantul multinational din Orlando-Florida, a anuntat ca a inaugurat In 2001 doua centrale electrice SOFC de 250 kW fiecare si ca o a treia centrala cu o putere instalata de 320 kW a fost deschisa In Italia In 2002.