Importante momente aniversare tehnico-economice in 2014 (V
Data: 16 - 30 aprilie 2014
Pentru informarea cititorilor in legatura cu o serie de aniversari importante in 2014, continuam sa prezentam o cronica a unor remarcabile momente din istoria economiei, stiintei si tehnicii romanesti.
100 de ani de la:
- Intrarea in functiune, la Turda, a primei fabrici de produse chimice din tara noastra in care se introduc procedee electrochimice, realizandu-se produse de descompunere electrolitica a solutiei de clorura de sodiu;
- Inventarea, de catre savantul Henri Coanda, a tunului fara recul pentru avioanele de vanatoare, pe care l-a perfectionat in cursul celui de-Al Doilea Razboi Mondial si in anii urmatori;
- Obtinerea diplomei de inginer chimist, la Scoala Politehnica din Charlottenburg - Berlin, de catre Elisa Leonida-Zamfirescu (1887 - 1973), aceasta devenind prima femeie inginer din tara noastra;
- Infiintarea, pe langa Scoala Nationala de Poduri si Sosele din Bucuresti, a unei sectii de mine si petrol, pentru pregatirea inginerilor de specialitate;
- Intrarea in functiune a primei instalatii centralizate feroviare din Romania, pe linia Bucuresti - Ploiesti;
- Darea in circulatie a podului metalic Grant din Bucuresti, care, traversand liniile de cale ferata de la intrarea in Gara de Nord facea legatura intre Calea Grivitei si cartierul Giulesti. A fost dezamorsat in 1981, prin darea in circulatie a noului pod.
95 de ani de la:
- Inceperea fabricarii masinilor electrice la Uzinele Resita;
- Infiintarea, la Roma, a Comisiei internationale pentru exploatarea stiintifica a Marii Mediterane, organizatie interguvernamentala alcatuita din 12 tari, printre care si Romania;
- Constituirea, la Geneva, a Organizatiei Internationale a Muncii (OIM), ca institutie autonoma pe langa Liga Natiunilor, Romania fiind membru fondator. Din 1946, a devenit institutie specializata a ONU;
- Adoptarea legii cu privire la schimbarea calendarului de stil vechi cu calendarul gregorian, de stil nou, incepand de la 1 aprilie 1919, care devenea 14 aprilie 1919;
- Inceperea construirii, in Franta, de catre Traian Vuia, a elicopterelor Vuia-1 si Vuia-2, cu care experimenteaza rotoarele portante si stabilitatea acestor aparate. In primul experiment, efectuat in 1920, pe aerodromul de la Juvisy, foloseste pentru antrenarea motorului forta musculara imprimata prin pedalare, iar la al doilea experiment, din 1922, un motor cu abur de 16 CP.