Meseriile viitorului
Data: 16 - 30 aprilie 2014
In locul unor discutii sterile, asa cum s-au dovedit a fi de cel putin doua decenii, pe tema structurii optime a fortei de munca, doua companii multinationale care activeaza in Romania au trecut la fapte. Au luat in „patronaj“ doua scoli profesionale din domeniul productiei auto si prelucrarii cauciucului pentru a-si forma personalul de care au nevoie. Cea mai mare parte dintre cei angajati in anii 2012 - 2013, in total circa 1000 de persoane, este reprezentata de tinerii formati in amintitele scoli profesionale. Aceasta activitate bazata pe o viziune de perspectiva poate fi considerata drept un veritabil model pentru factorii decidenti in domeniul invatamantului din tara noastra.
Nu este pentru prima data cand mediul de afaceri ofera sugestii dintre cele mai utile pentru solutii menite sa puna in concordanta nevoile de personal calificat ale intreprinzatorilor (nu oricum, ci potrivit celor mai solicitate profesii), dar, de data aceasta, realitatile impun o reactie adecvata. Exista un deficit cronic de „meseriasi“, pregatiti de regula la nivel mediu, dupa cum se inregistreaza de multa vreme un excedent de cereri de serviciu in alte meserii. La acestea se adauga - in cea mai presanta maniera - starile de fapt din invatamantul superior, mai ales cel tehnic, respectiv atat numarul insuficient de candidati care sa dispuna de o minima pregatire in domeniul pentru care au optat, cat si nivelul general de pregatire, dat fiind ca nivelul de cunostinte se afla la limita de jos a notelor de admitere.
Informatii recente arata ca Ministerul Educatiei Nationale (MEN) a luat decizia de a imbunatati substantial invatamantul profesional tehnic. Este de retinut ca masurile preconizate pornesc tocmai de la cerintele formulate de mediul de afaceri si de la invatamantul superior. Avem in vedere o ierarhizare, inclusiv de ordin cantitativ, a nevoilor posibile si probabile pentru anumite meserii, in special cele de ordin tehnic, cu estimari privind numarul de elevi si, implicit, de absolventi.
Este incontestabil un pas inainte in solutionarea unei probleme care se afla de foarte mult timp - declarativ - pe agenda autoritatilor. Trebuie, insa, spus ca o asemenea orientare precum cea de data recenta a MEN nu va avea nici pe departe efectul scontat daca nu va fi insotita de cel putin doua masuri radicale: asigurarea unui personal didactic adecvat (adica meseriasi intre... meseriasi) si dotarea atelierelor, laboratoarelor, altor spatii destinate instruirii practice cu echipamentele si instalatiile necesare, la un nivel tehnic comparabil cu cel din unitatile de productie propriu-zise. In caz contrar, va persista riscul de a avea un numar semnificativ de absolventi ai invatamantului profesional incapabili sa faca fata macar exigentelor minimale din economia reala. Bineinteles, in aceste demersuri, colaborarea cu intreprinzatorii si managerii din industrie, agricultura, din alte domenii de activitate este strict necesara, dupa cum stimularea unor sponsorizari ar putea facilita atingerea dezideratelor la care ne-am referit.
Intrucat, de foarte multe ori, notiunile care definesc anumite tipuri de activitati constituie un obiect de disputa, consideram ca nu are sens sa se consume timp si energie pentru a se stabili denumirea scolilor profesionale, a liceelor tehnologice etc. Important este sa se determine, pe baze exclusiv stiintifice, profilul unor astfel de institutii de invatamant de nivel mediu, ceea ce, evident, inseamna, inainte de toate, luarea in considerare a nevoilor reale ale economiei, ale societatii in ansamblul ei. S-a dovedit ca orice taraganare, orice intarziere in luarea si aplicarea unor decizii in spiritul amintit are efecte dintre cele mai grave, uneori ireparabile. Pentru ca, se stie prea bine, „cum iti asterni asa vei dormi“.