Din activitatea Sucursalei AGIR Dolj
Data: 1 - 15 mai 2015
Masa rotunda Cum sa construim traseul elev-student-inginer, programata de AGIR Dolj pentru data de 28 aprilie 2015, a reunit in acelasi spatiu actori sociali care formeaza si „utilizeaza“ specialisti in domeniul tehnic: licee tehnice din Craiova, Facultatea de Inginerie electrica din Craiova, agenti economici din Craiova si Slatina. Au fost prezentate Proiectele Universitatii din Craiova (prof. dr. ing. Daniela Rosca, director Departamentul de Relatii cu Mediul Socio-Economic si Cultural, dr. Cristina Soare, Centrul de Consiliere si Orientare Profesionala), ale Facultatii de Inginerie electrica (prof. dr. ing. Marian Ciontu, decanul Facultatii de Inginerie electrica) pe aceasta tema.
Au fost prezentate Proiectele Inspectoratului Scolar Dolj pe aceasta tema. Prezentarea a fost facuta atractiv, cu convingere si competenta de dna prof. ing. Simona Ciulu, Inspector de specialitate, iar precizarile facute ulterior de profesorii din licee, participanti la Masa rotunda, au dat dimensiunea adevarata a activitatii colegilor ingineri din invatamantul preuniversitar. De altfel, profesorii ingineri de la Colegiul National Stefan Odobleja si Traian Vuia sunt o prezenta permanenta la activitatile organizate de AGIR Dolj sau impreuna cu AGIR Dolj.
Au impresionat Proiectele si rezultatele obtinute de Cummins Generator Technologies pe aceasta tema. Cummins Craiova fabrica generatoare electrice, dar din prezentarea facuta de dna Raluca Cercelaru, compartimentului Resurse umane, a rezultat implicarea acestei institutii in dotarea si reabilitarea liceelor, in formarea elevilor pentru o cariera tehnica, in ofertarea locurile de practica si a locurilor de munca.
Prezenta reprezentantilor Fabricii de anvelope Pirelli de la Slatina (Elena Manea, Leontina Serbanica) a demonstrat ce inseamna interes pentru activitatea pe care o faci, profesionalism, competenta. Ofertele dansilor au fost concrete, la obiect, atat pentru Facultate cat si pentru Licee. Dialogul purtat, cu aceasta ocazie, intre Pirelli si Inspectoratul Scolar Dolj a demonstrat importanta invatamantului dual, dar si partile slabe ale acestei componente din procesul de invatamant.
Colegii de la Liceul auto au demonstrat un interes special. Au venit profesori, elevi, directorul adjunct, prof. ing. Ionel Barbu. Unul dintre profesori (prof. Sorin Popescu) a spus „Sunt diriginte la clasa a XII-a si ma intereseaza viitorul elevilor mei“.
Am aflat despre activitatea Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, Filiala SV Oltenia (prof. ing. Lucia Purcareanu), dar si despre „prietenia profesionala“ dintre acesta, Inspectoratul Scolar Dolj si Universitatea din Craiova.
Prezenta Complexului Energetic Oltenia, prin dl ing. Gratian Ghinescu, a completat paleta agentilor economici implicati in procesul de formare si absorbtie a resursei umane din domeniul tehnic.
Discutiile au fost animate si utile. Voi trece in revista doar „cuvintele cheie“ care s-au formulat la Masa rotunda: interesul agentilor economici pentru competentele elevilor, pentru continutul programelor scolare; stagii de practica organizate de agentii economici; voluntariatul ca oportunitate pentru formarea competentelor sociale cerute de angajatori; orientarea profesionala echidistanta asigura succesul in cariera; „saptamana altfel“ poate include simulare interviuri de angajare si activitati de voluntariat; implicarea parintilor. Participantii au apreciat necesitatea si utilitatea intalnirii organizata de AGIR Dolj.
Desi, dupa aceste discutii, eu nu am gasit raspunsul concret la intrebarea nepusa „Cum sa construim traseul elev-student-inginer“, am aflat ca multi „trudesc“ la construirea lui. Scopul intalnirii organizata de AGIR Dolj a fost ca cei care „trudesc“ la acest drum sa-si expuna, unul altuia, proiectele, rezultatele, asteptarile.
Asta am facut!