Comenzile înregistrate în perioada 06-13 noiembrie vor fi procesate și expediate începând cu 14 noiembrie.
Vă mulțumim pentru înțelegere!
Analiza valorii. Metode de reproiectare/proiectare a sistemului de management al organizatiei - PRET REDUS!
Autor: Aurelia-Sanda Aldea
Editura: A.G.I.R.
Seria: Management
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 368
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-286-4
Anul aparitiei: 2010
Pret vechi 28,90 lei - Pret redus 10 lei
PREFATA
Orice aparitie editoriala in domeniul managementului este binevenita, cu atat mai mult cu cat astazi, societatea romaneasca se confrunta cu mari si dificile probleme si trebuie sa faca fata unor multiple si spectaculoase provocari. Iar daca o asemenea realizare poarta semnatura unui neobosit cautator de „nou“ in acest perimetru al cercetarii stiintifice - doamna Aurelia Aldea - avem garantia unei reusite.
Lucrarea este una de maxima noutate, originalitate si ridicata valoare intrucat abordeaza independent doua „zone“ de preocupari teoretice si pragmatice in management, una specifica analizei valorii (metoda considerata deja clasica, daca ne raportam la vechimea utilizarii sale in lume, de peste 60 de ani) si o alta marcata de reproiectarea manageriala (aceasta din urma mult mai „tanara“, de nici doua decenii). De sine statator, fiecare face subiectul multor articole si lucrari de specialitate, dar integrate, asa cum ne sugereaza cartea Doamnei Aldea, nu au fost abordate in maniera in care o face distinsul specialist.
Cartea reprezinta prima realizare romaneasca in materie de reproiectare manageriala ce ia in considerare elementele teoretico-metodologice si pragmatice ale analizei valorii, metoda ce poate fi valorificata in eficientizarea managementului operatorilor economici, al organizatiilor in general, prin abordarea functionala a acestuia.
Cateva atu-uri ale lucrarii trebuie semnalate cu prioritate, ca argumente in favoarea statutului de „produs creativ-inovativ“ pe care il consideram adecvat pentru aceasta:
- lucrarea este extrem de densa, fiecare detaliu avand importanta sa: o asemenea caracteristica a devenit posibila prin preocuparile multiple ale autorului, din ultimele patru decenii: cercetator si cadru didactic;
- in al doilea rand, cartea beneficiaza de o abordare sistemica, in sensul ca teoria se imbina armonios cu metodologia (ne referim la metodologia de reproiectare manageriala prin prisma principiilor analizei valorii ce constituie o veritabila „piesa de rezistenta“ in demersul stiintific al Doamnei Aurelia Aldea) si, ulterior, cu practica (metodologia este operationalizata la nivelul unei firme);
- in al treilea rand, lucrarea evidentiaza legatura stransa a analizei valorii cu managementul bazat pe cunostinte, spre care tindem;
- in al patrulea rand, sunt promovate conceptele fundamentale ale metodei analizei valorii, aplicabile sistemului de management si conceptelor acestuia - metodologic, decizional, informational,organizatoric etc. - din care semnalam: valoarea organizatiei, functiile organizatiei, functiile fiecarei subsistem managerial, costul functiilor s.a.;
- in al cincilea rand remarcam rigurozitatea demersului stiintific, acuratetea operationalizarii fiecarui detaliu teoretico-metodologic. cu impact nemijlocit asupra eficientei si eficacitatii managementului;
- in sfarsit, prin intermediul abordarii comparative a metodologiilor (variantelor) de reproiectare manageriala, sunt surprinse elementele de noutate pe care folosirea analizei valorii le aduce in derularea schimbarii sistemului de management al organizatiei.
Apreciem in mod deosebit eforturile autorului pentru punerea la dispozitia specialistilor, a cadrelor didactice din invatamantul superior economic si tehnic, a studentilor, a unei lucrari stiintifice cu valente teoretico-metodologice si pragmatice remarcabile.
In felul acesta, peisajul publicistic economic si managerial se imbogateste. Invitam la lectura si, mai ales, la valorificarea unor contributii exceptionale ale distinsului autor - Aurelia Aldea - intr-un domeniu mereu avid de schimbare.
Felicitari sincere Doamnei Aldea pentru aceasta reusita, bazata pe munca neobosita, perseverenta, seriozitate si acuratete, precum si Editurii AGIR pentru eforturile laudabile in publicarea cartii.
iulie 2010
Prof. univ. dr. Ion VERBONCU,
Academia de Studii Economice din Bucuresti
CUVANT INAINTE
In prezent se afirma si exista dovezi tot mai numeroase ca firmele gigant, coloana vertebrala a economiei „cosului de fum”, sunt prea lente si inadaptabile dinamicii lumii actuale a afacerilor.
Insa, asa cum arata A TOFFLER in „Puterea in miscare”, „nici ce-i mic nu este intotdeauna frumos sau ca o economie avansata poate functiona fara intreprinderi mari, mai ales cand economia globala devine tot mai integrata”.
Noile directii de schimbare a economiilor inregistrate la nivelul tuturor tarilor, indiferent de nivelul lor de dezvoltare, ridica, in primul rand, necesitatea provocarii schimbarii pe scara larga si intr-un ritm alert, a revizuirii metodelor cu care se lucreaza, a constructiei structurale, a modului de informare si de evaluare si exploatare a stocului de cunostinte.
Pentru a face fata concurentei din ce in ce mai puternice si pentru a deveni competitive, organizatiile trebuie sa iasa din starea actuala si sa-si reinventeze propriile activitati, propriile structuri, asezate pe baze noi, radical schimbate fata de cele vechi.
In acest context, multi manageri cauta formule de succes pe care sa le implementeze intr-un tot bine organizat de politici financiare, de productie, de marketing si de dezvoltare a unor produse noi, lucru care nu este posibil decat numai in conditiile in care managerii conduc in cel mai eficient mod, pe de o parte, iar pe de alta parte, prin schimbare, prin restructurare a organizatiei, pentru a fi capabila sa faca fata unor amenintari noi, sau pentru a valorifica oportunitati noi. Refacerea economiei tarii noastre pe principii noi este posibila numai daca se bazeaza pe o gandire economica abordata dintr-un alt unghi, prin care organizatia este analizata sistemic, ca un intreg si nu segmentat pe subsisteme, sau chiar pe „felii”, pe compartimente. Acest mod de abordare conduce la solutii indraznete, de care este absoluta nevoie, daca se tine seama de cele afirmate de filosoful Alfred North Whitehead ca: „traim intr-o epoca de mare instabilitate, incompatibila cu civilizatia. Insa, in aceasta instabilitate trebuie sa traim, sa construim, sa lucram, sa organizam si nu oricum”.
Din acest punct de vedere se poate afirma ca nu exista surse precise ale cunoasterii implicatiilor schimbarii, incat orice sugestie este binevenita, orice sursa este deschisa analizei critice, incat este necesar sa fie examinate faptele insasi si nu sursele informatiilor, dar mai ales compatibilitatea teoriilor noi cu observatiile si concluziile desprinse din analize. Tuturor acestor conditii le raspunde metoda analizei valorii, a carei premisa esentiala in aplicarea sa in reproiectarea/proiectarea organizatiilor, rezida din necesitatea abordarii sistemice a acestora, necesitate impusa si de legatura lor cu mediul inconjurator, care-si pune amprenta asupra directiilor de dezvoltare ale organizatiilor in sine. Insa si organizatia, la randul sau, intr-o masura mai mica, influenteaza mediul prin deciziile pe care le adopta privind masurile de reducere a poluarii mediului inconjurator, a produselor ce se vor fabrica etc., incat se poate arata ca intre mediul aflat intr-o continua miscare si organizatie exista o legatura dialectica, ce implica analiza de sistem.
Abordarea sistemica nu este un concept nou! Are radacini adanci si foarte multi filosofi au fost preocupati de elucidarea acesteia. Astfel, Hegel in „Istoria filosofiei” il citeaza pe Fichte care afirma: „Doctrina stiintei este stiinta despre cunoastere......Daca exista doctrina stiintei, exista si un sistem; daca exista un sistem, exista si o doctrina a stiintei si un prim principiu absolut, datorita unui cerc inevitabil”. Fara a-l parafraza pe Fichte trebuie insa punctata caracterizarea facuta de Miles metodei analizei valorii ca „o filozofie bazata pe utilizarea unui ansamblu de tehnici” ce se aplica tuturor sistemelor, indiferent de natura lor, ce implica apelarea si exploatarea stocului de cunostinte (al organizatiei si al indivizilor), iar analiza unui sistem atrage dupa sine utilizarea metodei analizei valorii, reliefand astfel existenta unui „cerc inevitabil”, intre metoda si sistem.
Aceasta remarca m-a determinat „sa dezgrop” metoda analizei valorii sa-i readuc principiile in atentia specialistilor si sa o recomand in reproiectarea/proiectarea sistemului de management al organizatiei, constientizand, totodata, curajul de a ma aventura intr-o lupta, in care sa nu gasesc inca intelegere si sa nu fiu sustinuta. „Ideile noi nu sunt acceptate usor”, afirma intr-o discutie un profesor. Si are dreptate! Nici o idee, inventie etc. nu a fost primita si imbratisata cu entuziasm. Un exemplu elocvent este automobilul, atat de util si indragit astazi de milioane de oameni si interzis in Anglia sa circule pe soselele sale! Si metoda analizei valorii prin abordarea sa sistemica si functionala a produselor a condus la respingerea sa. A avut nevoie de 20 de ani sa fie recunoscuta necesitatea abordarii functionale a produselor, fara de care proiectarea acestora este astazi de neconceput. Dar aplicarea ei la managementul organizatiei? Ce va declansa? Aprobare, respingere? Ramane de vazut!
In acest sens, am avut in vedere si afirmatiile marelui savant N. Georgescu-Roegen care spunea „O noua teorie, de regula, nu este doar un avans la ceea ce este cunoscut. Formularea si asimilarea noii teorii impun reconstructia si reevaluarea teoriei si faptelor anterioare, precum si transformarea sau reconsiderarea intregii retele teoretice aplicate domeniului studiat si a procedurilor experimentale traditionale”.
Lucrarea de fata, graviteaza in jurul unor cerinte fundamentale ce impun o cunoastere profunda teoretica si practica a managementului organizatiei, a metodei analizei valorii, precum si o serie de cunostinte ce apartin stiintelor economice, si nu numai, incat o simpla lecturare a sa nu-i asigura intelegerea si aprofundarea. Cred insa, ca vor fi destui manageri si specialisti care sa incerce sa patrunda cu rabdare si calm continutul sau, sa intrevada efectele sale, cu aceeasi tenacitate si credinta cu care am elaborat-o eu. Ideile pe care le contine le-am sesizat si verificat de-a lungul a 30 de ani de activitate ca cercetator stiintific, apoi director de marketing comercial cand, din lipsa materiilor prime productia se oprea. Care era adevarata cauza? A procesului tehnologic? NU! Acesta, era capabil sa functioneze, angajatii sa lucreze! Insa functia acestui proces, de „transformare a materiei prime in produse”, afectata de functia comerciala „asigurarea de materii prime necesare procesului”, erau cele ce intrerupeau procesul. Functia creeaza organul, procesul, activitatea! Din acest punct de vedere, lucrarea are drept obiective principale investigarea conceptelor privind aplicarea metodei analizei valorii la produsele industriale si posibilitatile de transfer ale acestor concepte la nivelul managementului organizatiei, experimentarea lor pe o organizatie mijlocie, ce ofera posibilitati, prin solutiile adoptate, sa fie extinse si altor organizatii similare, conturarea unei metodologii de reproiectare/proiectare a managementului organizatiei, precum si a sistemelor sale.
De asemenea, in toata cariera mea am fost preocupata sa gasesc intelesul real al celor 5 intrebari din „Studiul muncii” - Cine?; Ce?; Unde?; Cand?; Cum?.
Daca pentru primele 4 existau raspunsuri si precizari, pentru cea de-a 5-a, nu se spunea nimic! De ce? Pentru ca la aceasta intrebare trebuie sa raspunda managerii si specialistii si nu numai ei, prin utilizarea metodelor si cunostintelor pe care le poseda atat organizatia cat si indivizii si fara de care nu se pot obtine performante. Avand in vedere cele de mai sus afirmate lucrarea de fata incearca sa raspunda acestei intrebari „Cum realizam functionalitatea sistemelor manageriale?”.
Inchei acest „Cuvant inainte” imi exprim multumirile mele regretatului prof.univ.dr. C. Pintilie care m-a calauzit in insusirea metodei si mi-a acordat increderea necesara in experimentarea ei pe mai multe domenii, precum si studentilor, astazi cadre economice de nadejde care, sub indrumarea mea, au aplicat metoda analizei valorii in lucrarile de diploma, finalizate cu note maxime.
De asemenea, aduc intreaga mea gratitudine profesorilor universitari doctori: Ion Verboncu, Ovidiu Nicolescu, Mihai Pricop, Stefan Nedelea, Corneliu Russu, Ion Ratiu, Ion Gheorghe, conferentiar universitar doctor Minodora Ursacescu, lector universitar doctor Amedeo Istocescu, tinerei asistente doctorand Laura Paun, precum si operatorului PC Florin Ganbutan si nu in ultimul rand sotului meu, care m-a indrumat si sprijinit in procesul de cercetare si elaborarea lucrarii, ce are, un caracter metodologic.
Autoarea
CUPRINS
Capitolul 1. POSIBILITATI DE EXTINDERE A APLICARII PRINCIPIILOR (FILOSOFIEI) ANALIZEI VALORII LA SISTEMELE ECONOMICO-SOCIALE 17
1.1. Abordarea sistemica a managementului organizatiei 18
1.2. Conceptul de nevoie si clasificarea acestuia 22
1.3. Conceptul general al metodelor analizei valorii si ingineria valorii 24
1.3.1. Scurt istoric al analizei valorii 26
1.3.2. Obiectivele generale urmarite prin aplicarea metodei analizei valorii 29
1.4. Necesitatea reconsiderarii metodei analizei valorii 29
1.4.1. Dinamica scopurilor organizationale 29
1.4.2. Dezvoltarea in cadrul organizatiilor a unui pachet important de sisteme, metode si tehnici 31
1.4.3. Mutatii in managementul organizatiilor 32
1.4.4. Managementul organizatiei bazat pe cunostinte si legatura acestuia cu metoda analizei valorii 35
1.5. Elemente care favorizeaza aplicarea analizei valorii 40
1.6. Principiile metodei analizei valorii 42
1.6.1. Principiul abordarii sistemice 42
1.6.2. Principiul analizei functionale 42
1.6.3. Principiul dublei dimensionari a functiilor 43
1.6.4. Principiul maximizarii raportului dintre valoarea de intrebuintare si cost 43
1.6.5. Principiul abordarii integrate 45
1.6.6. Principiul simplificarii 46
Capitolul 2. CONCEPTE FUNDAMENTALE ALE METODEI ANALIZEI VALORII 47
2.1. Conceptul de valoare a organizatiei 49
2.2. Conceptul de functie, element fundamental al metodei analizei valorii 54
2.2.1. Functionalitatea sistemelor 56
2.2.2. Functie vs. functiune 59
2.2.3. Functiile organizatiei, subfunctiile si functiile elementare 64
2.3. Costul functiilor 67
Capitolul 3. METODOLOGIA DE REPROIECTARE A MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI PRIN ANALIZA VALORII 68
3.1.1. Masuri pregatitoare 70
3.1.1.1. Constituirea colectivului 70
3.1.1.2. Stabilirea obiectivelor studiului de reproiectare a managementului organizatiei 73
3.1.2. Documentarea generala 74
3.1.2.1. Factorii de mediu 75
3.1.2.2. Strategia economiei nationale/ramurii 80
3.1.2.3. Satisfactii/insatisfactii interne ale organizatiei 81
3.1.3. Diagnosticarea organizatiei 81
3.1.3.1. Analiza viabilitatii economico-financiare 81
3.1.3.2. Analiza viabilitatii sistemului de management existent 84
3.1.3.2.1. Necesitatea abordarii functionale a sistemului de management al organizatiei 84
3.1.3.2.2. Identificarea si stabilirea nomenclatorului de functii 85
3.1.3.3. Identificarea si stabilirea nivelului de importanta al functiilor 110
3.1.3.4. Inventarierea activitatilor indirecte pe domenii 113
3.1.3.5. Analiza sistemului informational. Inventarierea principalelor documente si programe utilizate in organizatie 116
3.1.3.6. Analiza sistemului decizional. Identificarea deciziilor adoptate 116
3.1.3.7. Analiza sistemului metodologic. Identificarea metodelor si tehnicilor utilizate in organizatie 119
3.1.3.8. Dimensionare a costurilor si a timpului de realizare a functiilor 120
3.1.3.8.1. Repartizarea activitatilor pe subfunctiile domeniilor sistemului organizatoric 121
3.1.3.8.2. Dimensionarea propriu-zisa, a costurilor si a timpilor de realizare a subfunctiilor sistemelor manageriale 121
3.1.3.8.3. Identificarea costurilor/timpilor functiilor supra/subdimensionate ale sistemului de management 124
3.1.3.8.4. Dimensionarea timpului subfunctiilor sistemului informational 131
3.1.3.8.5. Dimensionarea timpului subfunctiilor sistemului decizional 132
3.1.3.8.6. Dimensionarea subfunctiilor sistemului metodologico - managerial 132
3.1.4. Analiza sistemica, functionala si integrata a sistemului de management al organizatiei 133
3.1.5. Stimularea creativitatii membrilor colectivului de analiza valorii 138
3.1.5.1. Variante de solutii 140
3.1.5.2. Selectia solutiilor si definitivarea variantelor 140
3.1.6. Reformularea strategica 145
3.1.7. Reproiectarea sistemului de management al organizatiei in noua viziune 148
3.1.7.1. Reproiectarea sistemului de management pe functiuni 151
3.1.7.1.1. Descrierea continutului subfunctiilor domeniului (functiunii) Cunostinte - Training 174
3.1.7.1.2. Descrierea continutului subfunctiilor domeniului (functiunii) de Asigurare a calitatii 176
3.1.7.2. Reproiectarea sistemului de management pe procese 177
3.1.7.3. Reproiectarea IMM-urilor cu un singur proces 182
3.1.7.4. Puncte de vedere privind reproiectarea sistemelor informational, decizional si metodologic 183
3.1.7.5. Dimensionarea economica si temporala a subfunctiilor sistemelor manageriale reproiectate 187
3.1.7.6. Alcatuirea echipelor multifunctionale 189
3.1.7.7. Implementarea sistemului managerial reproiectat 192
3.1.7.8. Eficienta sistemului managerial reproiectat 194
3.1.7.8.1. Efecte cuantificabile 195
3.1.7.8.2. Efecte necuantificabile 197
3.1.8. Aplicarea metodologiei in proiectarea noilor organizatii (ingineria valorii) 197
3.1.9. Avantajele si limitele metodologiei analizei valorii 200
3.1.9.1. Avantajele metodologiei analizei valorii 200
3.1.9.2. Limitele metodologiei analizei valorii 201
Capitolul 4. APLICAREA METODOLOGIEI ANALIZEI VALORII LA REPROIECTAREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT
AL S.C. PLASTIFIN S.A. 202
4.1. Masuri pregatitoare 203
4.1.1. Constituirea colectivului 203
4.1.2. Obiectivele studiului 204
4.2. Documentarea generala 204
4.2.1. Influenta factorilor de mediu asupra societatii comerciale 205
4.2.2. Strategia economiei nationale/ramurii 207
4.2.3. Satisfactii/insatisfactii interne ale societatii comerciale 207
4.3. Diagnosticarea 208
4.3.1. Analiza viabilitatii economico - financiare 208
4.3.2. Analiza viabilitatii sistemului de management 211
4.3.2.1. Prezentarea domeniilor de activitate ale societatii comerciale 211
4.3.2.2. Identificarea si stabilirea nomenclatorului de functii 214
4.3.2.2.1. Functiile societatii comerciale 214
4.3.2.2.2. Functiile managementului 215
4.3.2.2.3. Subfunctiile proceselor comerciale (C) 216
4.3.2.2.4. Subfunctiile procesului de proiectare-dezvoltare (P-D) 217
4.3.2.2.5. Subfunctiile procesului de productie (Pr) 218
4.3.2.2.6. Subfunctiile procesului de resurse umane (Ru) 219
4.3.2.2.7. Subfunctiile procesului financiar-contabil (F-C) 220
4.3.2.2.8. Subfunctiile sistemului informational (SI) al societatii comerciale 221
4.3.2.2.9. Subfunctiile sistemului decizional (SD) 221
4.3.2.2.10. Subfunctiile sistemului metodologic (SM) 222
4.3.2.3. Inventarierea activitatilor aferente departamentelor societatii comerciale 223
4.3.2.4. Inventarierea principalelor documente 223
4.3.2.5. Analiza sistemului decizional existent si inventarierea deciziilor 225
4.3.2.6. Identificarea metodelor si tehnicilor utilizate in societate 227
4.3.2.7. Stabilirea simptomelor semnificative ale societatii comerciale 227
4.4. Dimensionarea costurilor si a timpului de realizare a subfunctiilor 229
4.5. Analiza sistemica, functionala si integrata a sistemului managerial al societatii comerciale 261
4.6. Stimularea creativitatii si selectia variantelor de solutii 266
4.7. Reproiectarea sistemului de management al societatii comerciale 267
4.7.1. Strategia societatii comerciale 268
4.7.2. Reproiectarea propriu-zisa a sistemului de management al societatii comerciale 269
4.7.2.1. Reproiectarea sistemului organizatoric 269
4.7.2.1.1. Subfunctiile procesului principal I 269
4.7.2.1.2. Subfunctiile procesului principal II 270
4.7.2.1.3. Activitatile-valoare ale proceselor principale 270
4.7.2.1.4. Estimarea duratei de realizare a activitatilor - valoare ale proceselor de afaceri 271
4.7.2.1.5. Subfunctiile procesului suport 275
4.7.2.1.6. Activitatile-valoare ale procesului suport 275
4.7.2.2. Reproiectarea sistemului managerial in ansamblu 291
4.7.2.3. Implementarea sistemului de management reproiectat al societatii comerciale 299
4.7.2.4. Eficienta sistemului de management reproiectat al societatii 299
Capitolul 5. ABORDAREA COMPARATIVA IN REPROIECTAREA MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI PRIN METODOLOGIA ANALITICA SI PRIN METODA ANALIZEI VALORII 302
5.1. Prezentarea comparativa a etapelor de reproiectare a managementului organizatiei prin metodologiile: analitica si analiza valorii 303
5.2. Asemanari si deosebiri intre principiile generale ale managementului organizatiei si principiile metodei analize valorii 303
5.3. Asemanari si deosebiri intre etapele metodologiilor „analitice” si metodologia analizei valorii 308
5.3.1. Asemanari si deosebiri privind „masurile pregatitoare” 309
5.3.2. Asemanari si deosebiri privind etapa de documentare 309
5.3.3. Asemanari si deosebiri dintre cele doua metodologii privind etapa de diagnosticare 311
5.3.4. Asemanari si deosebiri privind modul de abordare functional al managementului organizatiei 312
5.3.5. Asemanari si deosebiri in modul de aplicare logico-sistemic al analizei functionale 314
5.3.6. Stimularea creativitatii membrilor colectivului de analiza valorii - deosebire esentiala intre cele doua metodologii 315
5.3.7. Asemanari si deosebiri privind reproiectarea sistemului de management din cele doua metodologii 316
5.3.7.1. Principiile sistemului organizatoric - asemanari/deosebiri 316
5.3.7.2. Principiile sistemului informational - asemanari/deosebiri 320
5.3.7.3. Asemanari si deosebiri privind etapele de implementare si determinare a eficientei celor doua metodologii 323
Capitolul 6. DIRECTII MAJORE DE ACTIUNE IN VEDEREA PROFESIONALIZARII ELABORARII SI IMPLEMENTARII STUDIILOR DE PROIECTARE/ REPROIECTARE PRIN METODA ANALIZEI VALORII 324
6.1. Traningul 325
6.2. Consultanta 332
6.3. Comunicarea 333
6.4. Leadershipul 333
6.5. Functionalitatea companiei virtuale 334
IN LOC DE POSTFATA 335
ANEXE 337
BIBLIOGRAFIE 364
DESPRE AUTOARE
Dr. ec. Aurelia Sanda ALDEA este absolventa a ASE, Facultatea Economia Productiei (in prezent Management) si doctor in stiinte economice, in domeniul Managementul firmei. Si-a desfasurat activitatea de cercetator stiintific in cadrul institutelor de cercetare, fiind si cadru didactic asociat al Catedrei de management si membru al Laboratorului de conducere a intreprinderilor industriale condus de prof. univ. dr. C. Pintilie, in cadrul caruia a condus lucrari de licenta avand ca tema aplicarea metodei analizei valorii produselor industriale, dar si a proceselor tehnologice si de service, sistemelor organizatoric si informational.
Este membru fondator al Societatii Romane de Management Prof. dr. C. Pintilie, in cadrul careia a urmat cursul de management condus de prof. dr. James B. Edgerly (SUA) si cursul „Planificarea deciziilor intreprinderilor - Planet“, condus de acad. H.P. Schroder (Germania).
A absolvit cursul „Formarea de consultanti in conducere si organizare“, devenind membru al AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania).
Ca urmare a activitatilor stiintifico-didactice si a experientei dobandite in decursul a cca 35 de ani, a elaborat metodologii pentru studiile de analiza valorii, a publicat o serie de articole cu tema analizei valorii si nu numai, in reviste de specialitate, a sustinut cca 30 de comunicari stiintifice si a colaborat la doua carti de microeconomie cu capitolele aferente metodelor de analiza valorii si standard cost.
De asemenea, a elaborat o serie de lucrari cu caracter aplicativ cum sunt cele privind Tabloul de bord si Bugetul de venituri si cheltuieli - CCSITAC, implementare ametodei Standard Cost - Casstil etc.