Anotimpuri feroviare. Calea ferata ingusta - Fieni
Autor: Vlad Adrian Nicolae | Daniel Adrian Mandache
Editura: Cetatea de Scaun Targoviste
Format: 20x20 cm
Nr. pagini: 254 color
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-537-798-1
Anul aparitiei: 2025
Fotografii - Vlad Adrian Nicolae si Daniel Adrian Mandache
Text si tehnoredactare - Vlad Adrian Nicolae si Daniel Adrian Mandache
Editie trilingva romana-engleza-germana
Traducere - Denisa Bianca Mihai
DESPRE CARTE
Cartea abordeaza atat istoria liniei, dar si prezentul, prin opera fotografica a celor doi autori. Albumul surprinde activitatea caii ferate inguste cu particularitatile fiecarui anotimp, dar si schimbarile peisajului prin trecerea timpului. De asemenea, cartea-album creioneaza si aspecte cotidiene din viata rurala de pe Valea Ialomitei, din nordul judetului Dambovita. De-a lungul cartii-album, pe langa sutele de cadre fotografice, veti regasi si o istorie a cailor ferate din intreg judetul Dambovita, dar si povestea liniei inguste industriale aflata la poalele Bucegilor, in regiunea subcarpatica a Dambovitei. Pentru o deschidere si intelegere cat mai buna a subiectului, cartea se va regasi intr-o editie trilingva romana-engleza-germana.
Referitor la lucrarea „Anotimpuri feroviare”, cititorul poate descoperi intre filele sale descrierea cu pasiune a cailor ferate din judetul Dambovita, de unde si eu imi am originile, descrieri amanuntite care pana in prezent nu se regasesc in nici o lucrare, condensate intr-un singur material. Imaginile, partea de baza a acestei lucrari, sunt realizate cu daruirea celui ce apasa declansatorul aparatului creand o lume in urma gestului sau, aparent banal, cu pasiunea de a arata privitorului o lume frumoasa, in mijlocul naturii, lasand impresia ca romantismul „infloreste” intre sine. Recomand lucrarea tuturor ce vor sa retraiasca peste ani acele sentimente ca au trait candva in acele locuri frumoase.
ing. Mircea Dorobantu
Un album fotografic ce depaseste interesul doar al amatorilor de istorie feroviara, o marturie despre un colt de Romanie ce pare inghetat in timp, unde doar natura se schimba, periodic.
Dorin Matei
Redactor sef, Revista „Magazin istoric”
CUVANT INAINTE
Judetul Dambovita gazduieste o multitudine de obiective naturale si istorice de interes national. De la renumitul Turn al Chindiei construit de Vlad Tepes, la Ansamblul lui Constantin Brancoveanu de la Potlogi si pana la cele mai inalte culmi, unde regasim Sfinxul si salbaticia Bucegilor si a Muntilor Leaota, Dambovita ofera locuitorilor si vizitatorilor sai cateva repere de o inestimabila valoare si frumusete, plecand de la partea joasa de campie care acopera judetul in partea de sud si ajungand pana la crestele Bucegilor, la inaltimi de peste 2.000 m.
In partea de nord a judetului, salbaticia unor locuri precum Lacul Bolboci, Lacul Scropoasa, Cheile Tatarului, Varfu Omu se invecineaza armonios cu locuri mai populate si parca adapostite de „privirea” semeata a muntilor, cum ar fi zona Pietrosita - Moroeni. Sunt zonele unde vorbele lui Lucian Blaga - „Vesnicia s-a nascut la sat” - sunt mai vii ca niciodata. Zone unde linistea satului este intrerupta doar de elemente care fac parte tot din esenta vietii rurale: o talanga a unei vaci adapostite la umbra unei capite de fan, o caruta pe ulita satului, un caine latrand.
Pe langa aceste mici bucurii oferite de zona Pietrosita - Moroeni se adauga si unicitatea zonei din punct de vedere al transportului. Regasim aici singura cale ferata ingusta cu profil exclusiv industrial inca activa din tara. Printre case, paduri si livezi apare si acest tren alintat mocanita, care transporta materia prima pentru fabrica de ciment de la Fieni. Este un element de unicitate si identitate al Dambovitei. Calea ferata ingusta Fieni a reprezentat scanteia prin care am creat acest album pentru a aduce un tribut trenului, in anii in care transportul feroviar se afla probabil in cea mai neagra perioada a existentei sale, cu peste 2.500 de km de cale ferata inchisa in ultimii 20 de ani, orase mari ale tarii fara conexiuni feroviare si cu o prabusire iminenta a sistemul feroviar, desi acesta ar trebui sa fie coloana vertebrala in infrastructura unei tari.
Am dorit, de asemenea, sa ilustram culorile celor patru anotimpuri in Valea Ialomitei, in zona caii ferate inguste si din alte doua considerente. In primul rand, tindem sa pretuim ceva atunci cand nu il mai avem si, tot in momentul disparitiei, sa umplem golul cu diverse momente si activitati. Nu am dorit ca acest album sa fie doar „o completare” a unui gol lasat de disparitia unor elemente din zona si o comemorare a acestora, ci din contra, sa promoveze aceste elemente cu speranta ca vor dainui cat mai mult de acum incolo. Este si cazul caii ferate inguste, care functioneaza de peste 120 de ani, si speram ca activitatea acesteia sa nu fie perturbata in vreun fel pe viitor.
De asemenea, zona aceasta a oferit autorilor momente deosebite si frumoase de-a lungul timpului si am dorit sa oferim si noi, la randul nostru, „ceva palpabil” prin care sa dam inapoi ceva zonei care ne-a adus atatea momente frumoase. Unul din autori, fotograf cu peste doua decenii de experienta, a avut multiple colaborari in zona si a ramas impresionat de oamenii si de pitorescul locului. Celalalt a copilarit peste deal, la Bezdeadul amintit de Vlahuta in „Romania pitoreasca”, iar copilul de ieri a devenit adultul de azi printre dealurile dambovitene, in curtea bunicilor de la Bezdead.
Cartea de fata se adreseaza atat iubitorilor de natura, cat si impatimitilor de cale ferata si istorie feroviara, dar si celor care vor sa descopere noi zone in Romania rurala sau sa (re)intalneasca satul copilariei, al tineretii sau pur si simplu ceea ce a fost sau este acasa. Cu ideea ca albumul va va oferi macar o mica parte din mireasma prunilor infloriti, a greierilor care canta in arsita de final a unei zile de vara, a fosnetului de frunze asternute pe jos si a fulgilor de nea care imbraca satul in alb si cu speranta ca veti vizita zona pentru a trai aceste momente acolo.
Autorii
CUPRINS
Cuvant inainte 3
Scurta istorie a cailor ferate din Dambovita 8
Calea ferata ingusta 11
A brief history of railways in Dambovita 12
The history of the narrow-gauge railway 15
Eine kurze Geschichte der Eisenbahnen in Dambovita 16
Schmalspurbahn Fieni 19
Primavara / Spring / Fruhling 21
Vara / Summer / Sommer 53
Toamna /Autumn / Herbst 123
Iarna / Winter / Winter 201
Locomotivele CFI Fieni / CFI Fieni locomotives / CFI Fieni Lokomotiven 253




