Conexiuni educationale dincolo de continut. O perspectiva aplicativa pentru profesori. Vol.II
Autor: Cristina Tripon | Ana-Voichita Tebeanu | Iulia Gonta
Editura: Universitara
Seria: Stiinte ale educatiei
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 158
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-28-1653-7
Anul aparitiei: 2023
DESPRE CARTE
Demersul acestei viziuni educationale se adreseaza profesorilor care doresc sa ofere elevilor experiente de inalta calitate, sa initieze abordari originale si sa se implineasca profesional.
Perspectiva oferita in aceasta lucrare (volumul II) are ca scop oferirea de solutii practice si inovatoare pentru a face fata provocarilor actuale ale tinerelor generatii in lumea digitalizata. Ofera o abordare holistica luand in considerare noile caracteristici ale tinerilor, provocarile sociale cu care se confrunta adolescentii si strategiile cognitive si comportamentale pentru o invatare eficienta.
Sunt sugerate tehnici si strategii pentru a promova o atmosfera de invatare stimulativa si pentru a-i ajuta pe elevi sa depaseasca obstacolele in procesul de invatare, descoperind moduri concrete pentru intelegerea propriului proces de invatare, pentru monitorizarea progresului si dezvoltarea abilitatilor de autoreglare.
CUVANT INAINTE
Invatarea actuala cauta sa se racordeze la necesitatile curente ale societatii si sa creeze conditii favorabile pentru dezvoltarea fiecarei personalitati, promoveaza diversitate si creativitate, amestec de stiluri si tolerarea ambiguitatii, acceptarea inovatiei si a schimbarii, provocarea gandirii critice si cautarea de noi oportunitati, crearea realitatii prin schimb de experienta. Metodologiile moderne deschid posibilitati pentru persoane cu diferite tipurile de inteligenta, apeleaza la surse alternative de informare, permitand individualizarea procesului de invatare. Acest proces propune determinarea de catre fiecare persoana a obiectivelor, scopurilor, idealurilor sale pentru realizarea dezvoltarii personale, deosebite de ale altor persoane. Aceste trasee se pot realiza cu conditia autocunoasterii si autoeducatiei, prin multa munca individuala pe baza surselor suplimentare prestabilite de fiecare elev. De asemenea, acest proces se bazeaza pe cunoasterea caracteristicilor psihologice ale noii generatii, pe asteptarile, nevoile, valorile si aspiratiile lor.
Ghidul ofera o perspectiva de cunoastere a tinerei generatii, a provocarilor sociale cu care ei se confrunta. In el este analizat impactului revolutiei noilor tehnologii informationale si a globalizarii societatii asupra noilor generatii si asupra traseului de comunicare si de informare, asupra interactiunii educative.
Abordarile comportamentale si social-cognitive ale invatarii descriu caracteristicile invatarii in cadrul abordarilor comportamentale si cognitive. Prin identificarea si explicarea diferentelor dintre conditionarea clasica si conditionarea operanta, cititorii vor intelege procesele si rezultatele implicate in modul in care comportamentele sunt formate si mentinute. De asemenea, sunt prezentate diverse strategii comportamentale pentru cresterea comportamentelor dezirabile si diminuarea comportamentelor indezirabile, oferind profesionistilor din domeniul educational un set de instrumente utile pentru gestionarea comportamentelor elevilor.
Prin intelegerea diferentelor dintre invatarea directa si invatarea prin observatie si modul in care modelele pot influenta comportamentele si atitudinile, cititorii vor fi dirijati cu elemente esentiale pentru a crea un mediu de invatare stimulativ si inspirational in cadrul clasei. Tot aici se descrie conceptul de invatare autoreglata si importanta acestuia in dezvoltarea competentelor de autoinstruire si autodirectionare a invatarii. Intelegerea modalitatilor de crestere a autoeficacitatii si strategiilor specifice de autoinstruire va permite cititorilor sa sprijine elevii in dezvoltarea abilitatilor de invatare independente si eficiente. Teoriile si conceptele prezentate in vor ajuta pe profesionisti sa creeze un mediu de invatare optim, sa stimuleze motivatia si angajamentul elevilor, dar si sa le permita dezvoltarea abilitatilor de invatare si gestionare a comportamentelor, atat in cadrul clasei, cat si dincolo de aceasta.
Se stie ca daca „gandim bine”, atunci invatarea poate avea loc. Dar cum se intampla acest lucru? Care este legatura dintre gandire, invatare si amintirea? Aceasta carte discuta elementele de baza ale acestor concepte. Stiinta invatarii este un domeniu extins care se bazeaza pe cercetari in discipline precum psihologie, educatie, neurostiinta si chiar sociologie si stiinta informaticii. Ghidul ofera sapte recomandari practice, bazate pe dovezi, pentru sprijinirea cadrelor didactice in vederea dezvoltarii cunostintelor metacognitive si a abilitatilor cognitive la elevii lor. Ghidul este relevant pentru practicieni din primii ani de viata, profesorilor si liderilor sau pentru aceia care se ocupa cu invatarea pe tot parcursul vietii.
Speranta ca aceasta colectie de recomandari practice aduce claritate si indrumare intr-un domeniu al predarii si invatarii care detine atat de multa promisiune, dar care poate fi dificil de implementat, este unul dintre motivele aparitiei acestei carti, oferind o serie de materiale de sprijin pentru resursele, instrumentele si cursurile de formare pentru un ajutor in implementare.
CUPRINS
Argument / 7
Noile caracteristici ale generatiei tinere ca raspuns la schimbarile tehnologice, economice si culturale ale lumii / 10
Rezumat / 10
Obiective / 10
Noile caracteristici bio-psiho-comportamentale ale generatiilor Z si Alfa / 11
Specificul educatiei acceptate de generatia Alfa / 14
Generatia Alfa - generatie antreprenoriala / 16
Resurse psihologice privind dezvoltarea personala a noii generatii / 17
Inteligenta emotionala ca resursa pentru realizare / 20
Caracteristici ale perspectivei temporale a adolescentilor si tinerilor / 23
Asumarea riscului in situatii de incertitudine / 26
Comunicarea digitala. Dating online / 28
Provocarile sociale ale adolescentilor: bullyingul, dependentele, burnoutul, stresul, procrastinarea / 31
Rezumat / 31
Obiective / 31
Introducere / 32
Dependentele / 32
Dependenta de droguri / 34
Dependenta de jocuri pe calculator / 35
Bullyingul / 36
Stresul / 36
Anxietatea si depresia / 37
Burnoutul / 38
Corpul ca obiect al reprezentarilor, promovat in retelele sociale / 40
Sexualizarea societatii / 41
Caracteristicile psihologice in fenomenul procrastinarii / 43
Abordari comportamentale si social? cognitive ale invatarii / 44
Rezumat / 44
Obiective / 45
Definirea unui termen despre care toti stim ceva: invatarea / 45
Abordari comportamentale ale invatarii / 49
Cum se aplica in educatie principiile conditionarii operante? De la sobolani la oameni / 58
Abordari social?cognitive ale invatarii. A.Bandura / 88
Metacognitia si autoreglarea invatarii / 105
Obiective / 106
Ce este metacognitia si autoreglarea invatarii? / 106
Care pot fi caracteristicile unui elev care se autoregleaza? / 108
1. Profesorii ar trebui sa dobandeasca intelegere profesionala a competentelor pentru a dezvolta elevilor lor cunostinte metacognitive / 113
2. In mod explicit, profesorii invata elevii strategii metacognitive, inclusiv modul in care sa planifice, sa monitorizeze si sa isi evalueze invatarea / 117
3. Modelarea propriei gandiri a profesorilor pentru a-i ajuta pe elevi sa isi dezvolte abilitatile metacognitive si cognitive / 123
4. Stabilirea unei valori adecvate a nivelul de provocare pentru a dezvolta abilitatile elevilor, autocontrolul si metacognitia / 127
5. Promovarea si dezvoltarea conversatiei metacognitive in clasa / 132
6. Invatarea, in mod explicit, a elevilor cum sa organizeze si sa gestioneze eficient invatarea lor, in mod independent, fara sprijin / 136
7. Scolile ar trebui sa sprijine profesorii sa dezvolte cunostinte privind metacognitia si sa se astepte ca acestia sa fie aplicate in mod corespunzator / 142
Bibliografie / 146