Dezvoltarea durabila a educatiei. Aplicatii practice
Autor: Cristina Tripon
Editura: Universitara
Seria: Stiinte ale educatiei
Format: 21x29,5 cm
Nr. pagini: 208
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-28-1825-8
Anul aparitiei: 2024
ARGUMENT
Realizarea unui viitor durabil pentru planeta si societatea noastra este o provocare uriasa pentru toate domeniile vietii, cu atat mai mult cu cat educatia are un rol crucial in dezvoltarea generatiei viitoare- cunostintele, competentele si valorile necesare pentru a construi o lume mai durabila. Cu toate acestea, integrarea durabilitatii in practicile de predare, invatare si evaluare necesita o schimbare fundamentala a paradigmelor educationale.
Educatia traditionala s-a concentrat adesea pe transmiterea de cunostinte specifice unei discipline si pe evaluarea invatarii acestora. In schimb, educatia pentru dezvoltare durabila (EDD) face apel la o abordare mai holistica, centrata pe cursant, care dezvolta gandirea sistemica, abilitatile de rezolvare a problemelor si spiritul de initiativa pentru a aborda provocarile complexe legate de durabilitate. EDD subliniaza, de asemenea, importanta conectarii teoriei la practica, a colaborarii intre discipline si a implicarii in comunitatile locale si globale (pentru a analiza mai in detaliu elementele de dezvoltare durabila si obiectivele acesteia, puteti consulta cartea „Dezvoltarea durabila prin abordarea STEM a educatiei si a competentelor secolului XXI”, aparuta la aceeasi editura).
Aceasta carte ofera un ghid cuprinzator pentru profesorii de la toate nivelurile cu privire la modul de integrare a sustenabilitatii in proiectarea curriculumului, metodele de instruire si strategiile de evaluare. Bazandu-se pe cele mai recente cercetari si pe cele mai relevante practici, cartea exploreaza:
- Competente-cheie si rezultate ale invatarii pentru educatia privind durabilitatea,
- Abordari inovatoare de predare si invatare care favorizeaza invatarea activa, experientiala si transformativa,
- Metode de evaluare care se aliniaza cu obiectivele de invatare in domeniul durabilitatii,
- Provocari si oportunitati in implementarea educatiei pentru dezvoltare durabila, in contexte culturale diverse.
Intr-o lume in continua schimbare, invatarea durabila devine o necesitate imperativa pentru a pregati tinerii sa faca fata provocarilor globale, cum ar fi schimbarile climatice, inegalitatile sociale si crizele economice. Aceasta carte ofera o abordare cuprinzatoare a predarii eficiente, integrand principii pedagogice fundamentale cu aplicatii practice pentru invatarea durabila si evaluarea continua.
Predarea pentru invatarea durabila reprezinta un concept educational care isi propune sa dezvolte elevilor nu doar cu cunostinte academice, ci si cu abilitati si valori necesare pentru a trai responsabil si sustenabil in societatea contemporana. Aceasta implica o abordare integrata a curriculumului, unde temele de mediu, echitate sociala si economie durabila sunt impletite in diverse discipline. Prin metode interactive si participative, cum ar fi proiectele de grup, studiile de caz si invatarea prin experienta, elevii sunt incurajati sa gandeasca critic, sa colaboreze si sa gaseasca solutii inovatoare la probleme reale. Astfel, predarea pentru invatarea durabila formeaza cetateni informati si angajati, capabili sa contribuie activ la dezvoltarea unei societati durabile si echitabile.
Prin explorarea celor mai bune practici in educatie, cartea isi propune sa ofere pentru educatori, formatori si lideri in educatie instrumentele necesare pentru a crea un mediu de invatare care nu doar ca informeaza, ci si inspira si motiveaza elevii sa devina agenti ai schimbarii.
Lucrarea este structurata in trei parti principale, fiecare abordand un aspect esential al educatiei durabile:
1. Principii ale predarii eficiente: aceasta sectiune exploreaza conceptele fundamentale ale predarii eficiente, cum ar fi invatarea centrata pe elev, adaptabilitatea la nevoile diverse si activarea gandirii acestora. Cititorii vor descoperi strategii pedagogice inovatoare care promoveaza gandirea critica, colaborarea si creativitatea.
2. Aplicatii pentru invatarea durabila: cartea ofera exemple concrete de proiecte si initiative care pot fi implementate in salile de clasa pentru a integra principiile dezvoltarii durabile. Aceste aplicatii includ activitati practice, studii de caz si colaborari cu comunitatea, care ajuta elevii sa inteleaga complexitatea problemelor de mediu si sociale si sa dezvolte solutii inovatoare.
Organizarea prin module de invatare ofera mai multe beneficii, printre care:
- Structurare clara si progresiva -permite impartirea continutului in unitati mici si bine definite, facilitand intelegerea si retinerea pentru aplicabilitate.
- Flexibilitate si adaptabilitate - fiecare modul poate fi actualizat independent, permitand integrarea rapida a noilor tendinte si tehnologii in domeniul dezvoltarii durabile. Permite sa invete in ritmul propriu si sa se concentreze pe subiectele de interes.
- Interdisciplinaritate si abordare holistica - dezvoltarea durabila implica diverse domenii (ecologie, economie, tehnologie, societate), iar organizarea pe module permite integrarea acestor perspective intr-un mod coerent.
- Facilitarea invatarii active - modulele pot include elemente interactive, studii de caz, exercitii practice si simulari, ceea ce imbunatateste procesul de invatare si aplicabilitatea acestora.
- Monitorizare si evaluare eficienta - impartirea in module permite o evaluare mai usoara a progresului, atat pentru cursanti, cat si pentru instructori, oferind posibilitatea de ajustare a metodelor de predare.
- Accesibilitate sporita - organizarea modulara este ideala pentru platformele online, permitand utilizatorilor sa acceseze continutul oricand si de oriunde.
- Stimularea colaborarii - modulele pot include proiecte de grup si activitati interactive, incurajand schimbul de idei si colaborarea intre participanti.
- Invatare orientata spre solutii - Fiecare modul poate aborda provocari specifice ale dezvoltarii durabile si poate propune solutii aplicabile in practica.
- Scalabilitate - sistemul modular poate fi extins cu usurinta prin adaugarea de noi module in functie de evolutia continua a domeniului dezvoltarii durabile si a nevoilor utilizatorilor.
3. Evaluarea continua: ultima sectiune se concentreaza pe importanta evaluarii continue in procesul educational. Cartea propune metode de evaluare formative care incurajeaza feedback-ul constructiv si auto-reflectia, permitand astfel elevilor sa isi monitorizeze progresul si sa isi dezvolte abilitatile de gandire critica. Cititorii vor invata cum sa utilizeze evaluarea ca un instrument de invatare, nu doar ca un mijloc de masurare a performantei.
Cartea promoveaza abordari interdisciplinare care ajuta elevii sa inteleaga complexitatea problemelor de dezvoltare durabila. Aceasta le permite sa faca conexiuni intre diferite domenii de studiu, pregatindu-i astfel sa abordeze provocarile globale din perspective multiple.
CUPRINS
ARGUMENT/9
COMPLEXITATEA PREDARII/11
DIMENSIUNI ALE UNEI PREDARI DURABILE EFICIENTE/11
1. INTELEGEREA CONTINUTULUI PREDAT SI A MODULUI IN CARE ACESTA POATE FI INVATAT DE CATRE ELEVI/13
2. CREAREA UNUI MEDIU DE INVATARE SUPORTIV/16
3. MAXIMIZAREA OPORTUNITATILOR DE INVATARE/18
4. ACTIVAREA GANDIRII ELEVILOR/19
BIBLIOGRAFIE/26
ROLUL SCOLII IN CADRUL DEZVOLTARII EDUCATIEI DURABILE/30
ACTIVITATI DE INVATARE SI INSTRUMENTE PROPUSE - DESCRIERE GENERALA/34
MODULE INTRODUCTIVE/36
MODULUL 1.1 EXPLORAREA REALITATILOR GLOBALE/36
ACTIVITATEA 1.1.1 DINCOLO DE STIRI SCRISOARE DIN VIITOR/38
ACTIVITATEA 1.1.2 EXPLORAREA CONEXIUNILOR /40
ACTIVITATEA 1.1.3 PARTICIPAND LA SCHIMBARE /41
ELEMENTE DE EVALUARE ALE MODULULUI 1.1/43
MODULUL 1.2 CE ESTE DEZVOLTAREA DURABILA?/45
ACTIVITATEA 1.2.1 CE ESTE DEZVOLTAREA DURABILA?/46
ACTIVITATEA 1.2.2 DIMENSIUNI ALE DEZVOLTARII DURABILE/47
ACTIVITATEA 1.2.3 DEFINITII SI VALORI DIFERITE /49
ACTIVITATEA 1.2.4 OBIECTIVE DE DEZVOLTARE ALE MILENIULUI/51
2.MODULE INTEGRATE/58
MODUL 2.1.SCOALA CA O MICROSOCIETATE/58
ACTIVITATEA 2.1.1 COMUNITATEA MEA /59
ACTIVITATEA 2.2.2 CETATENIE ACTIVA IN SCOLI/60
ACTIVITATEA 2.1.3 ACTIONAND LA NIVEL LOCAL ACTIONAND LA NIVEL GLOBAL/62
MODUL 2.2 EDUCATIA PENTRU SANATATE/64
ACTIVITATEA 2.2.1 NOUA SANATATE PUBLICA/64
ACTIVITATEA 2.2.2 FERMA LUI MADLEN PERSPECTIVA HOLISTICA ASUPRA
SANATATII/66
ACTIVITATEA 2.2.3 O ABORDARE HOLISTICA A EDUCATIEI PENTRU SANATATE/67
ACTIVITATEA 2.2.4 SCOALA DE PROMOVARE A SANATATII/69
MODULUL 2.3 POPULATIA SI DEZVOLTAREA/76
ACTIVTATEA 2.3.1 MODELE SI TENDINTE ALE POPULATIEI GLOBALE/76
ACTIVITATEA 2.3.2 INTELEGEREA RATELOR DE CRESTERE A POPULATIEI/77
ACTIVITATEA 2.3.3.POPULATIA SI DEZVOLTAREA DURABILA/78
ACTIVITATEA 2.3.4 NOUA INTELEGERE A POPULATIEI SI A DEZVOLTARII/81
ACTIVITATEA 2.3.5 DEZVOLTAREA SOCIALA SI DREPTURILE OMULUI/83
MODULUL 2.4.EDUCATIA CONSUMATORILOR/98
ACTIVITATEA 2.4.1 CONCEPTE CHEIE/99
ACTIVITATEA 2.4.2 PARADOXURILE SI IMPACTUL CONSUMULUI/102
ACTIVITATEA 2.4.3 FORTE DE CONDUCERE ALE CRESTERII CONSUMULUI/105
ACTIVITATEA 2.4.4 AMPRENTELE ECOLOGICE/108
ACTIVITATEA 2.4.5 CE ESTE CONSUMUL DURABIL?/110
MODULUL 2.5.COMUNITATI SUSTENABILE/120
ACTIVITATEA 2.5.1 TRANSFORMAREA URBANA/121
ACTIVITATEA 2.5.2 SOLUTII LOCALE PENTRU PROBLEMELE GLOBALE/122
ACTIVITATEA 2.5.3 ABORDARI ALE COMUNITATILOR DURABILE/125
MODULUL 2.6 AGRICULTURA SUSTENABILA/127
ACTIVITATEA 2.6.1 CE ESTE AGRICULTURA DURABILA?/128
ACTIVITATEA 2.6.2 EFECTUAREA CONEXIUNILOR /130
ACTIVITATEA 2.6.3 STUDII DE CAZ PRIVIND AGRICULTURA DURABILA/132
ACTIVITATEA 2.6.4 AGRICULTURA DURABILA PRACTICA/133
MODULUL 2.7 FOAMEA GLOBALA/137
ACTIVITATEA 2.7.1 FOAME SI MALNUTRITIE IN LUME/138
ACTIVITATEA 2.7.2 CAUZELE FUNDAMENTALE ALE FOAMETEI/139
ACTIVITATEA 2.7.3 PRINCIPIILE FUNDAMENTALE ALE ALIMENTELOR/140
ACTIVITATEA 2.7.4 CATRE SECURITATEA ALIMENTARA PENTRU TOTI/142
MODULUL 2.8 TURISM SUSTENABIL/148
ACTIVITATEA 2.8.1 CRESTEREA TURISMULUI/149
ACTIVITATEA 2.8.2 BENEFICIILE SI PROBLEMELE TURISMULUI DE MASA/151
ACTIVITATEA 2.8.3 BENEFICIILE SI PROBLEMELE ECOTURISMULUI/155
ACTIVITATEA 2.8.4 CALATOR INFORMAT /158
3.MODULE DESCHISE/161
MODULUL 3.1. SCOLI DURABILE /161
ACTIVITATEA 3.1.1 SCOLI PENTRU UN VIITOR DURABIL/162
ACTIVITATEA 3.1.2 PROVOCAREA UNEI SCOLI INTREGI/164
MODULUL 3.2. EDUCATIA LA VIITOR/166
ACTIVITATEA 3.2.1 EDUCATIA PENTRU VIITOR NECESITATE?/167
ACTIVITATEA 3.2.2 ALTERNATIVE LA VIITOR/169
ACTIVITATEA 3.2.3 ANALIZAREA VIITORULUI/170
EVALUARE CONTINUA/180
ELEMENTE ESENTIALE ALE PROCESULUI DE EVALUARE FORMATIVA (CONTINUA)/180
CE ESTE EVALUAREA FORMATIVA?/180
CUM GHIDEAZA TEORIA OBIECTIVELOR DE INVATARE PROCESUL DE EVALUARE FORMATIVA? /181
CUM INFLUENTEAZA PROCESUL DE EVALUARE FORMATIVA INVATAREA SI REZULTATELE ELEVILOR?/182
EFECTE ASUPRA CALITATII PROFESORILOR/183
EFECTE ASUPRA INVATARII ELEVILOR/184
CE CONCEPTII GRESITE COMUNE AR PUTEA AVEA PROFESORII DESPRE EVALUAREA FORMATIVA?/184
CARE ESTE LEGATURA DINTRE EVALUAREA FORMATIVA SI MOTIVATIE?/185
CUM SE POATE RECUNOASTE PROCESUL DE EVALUARE FORMATIVA IN SALA DE CLASA?/187
METODE SI STRATEGII DE EVALUARE FORMATIVA/188
Interogare mai eficienta /188
Apelarea ad hoc/189
Explicarea rationamentului probatoriu/195
Intrebarea de aur: „Ce te face sa spui asta?”/195
Intrebari inversate/196
Solicitarea contextuala /197
Verificarea cu altii/197
Strategii de raspuns/201
Intrebarea lateral/201
Revizuire/202
Indicatii sugestive/202
Indicii/203
Abordarea intreruperilor/203
REFLECTIE ASUPRA ELEMENTELOR ESENTIALE ALE PROCESULUI DE EVALUARE FORMATIVA/205




