Educatia responsabila. O viziune asupra invatamantului romanesc

Autor: Andrei Marga
Editura: Niculescu
Format: 13x20 cm
Nr. pagini: 392
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-38-0314-7
Anul aparitiei: 2019
DESPRE CARTE
In volumul intitulat „Educatia responsabila. O viziune asupra invatamantului romanesc”, Andrei Marga sintetizeaza conceptia sa asupra a ceea ce este de facut in invatamantul romanesc. Este conceptia care a condus la reforma educatiei din Romania anilor 1997-2000 si la crearea celei mai puternice universitati din tara noastra in anii 1993-2012. Totodata, profesorul clujean face o analiza a situatiei si perspectivelor invatamantului romanesc de astazi.
FRAGMENT
„In Romania actuala, nu banii lipsesc in primul rand, cum suna un refren care impiedica schimbarile. Lipsesc, inainte de orice, ideile noi si solutiile in organizare care sa duca inainte.
Eu sunt de parere ca trebuie sa revenim la o gandire riguroasa si inovativa si ca nu exista alta solutie decat o schimbare cuprinzatoare, una de sistem. Trebuie din nou facuta o reforma a educatiei luata la propriu, asa cum a fost ultima oara in perioada 1997-2000. Este nevoie, ca si atunci, de o reforma conceputa si facuta in mod responsabil - adica degajata de presiunea multiplelor interese si scoasa din opticile inguste ale grupurilor aflate in cautare de suport electoral. Degradarea a mers atat de departe, incat numai o reforma responsabila mai este acum, de fapt, solutia.”
Autorul
CUPRINS
Prefata 5
PARTEA I. REPERE
Ce formeaza educatia? 12
O criza a educatiei? 24
PARTEA a II-a. ISTORIA RECENTA
Cotituri ale istoriei 32
Reformele necesare ale educatiei 39
Chinurile Curriculumului National 52
Dezorientarea din invatamant 64
Erori in programele PISA si Bologna 82
Confuziile din educatie 91
PARTEA a III-a. INDICATORI DE STARE
Faptele si educatia 102
Diplome si titluri fara acoperire 112
Cultivarea lipsei de cultura 118
Cercetare stiintifica fara impact? 129
O confuzie. Apartidism si apolitism 136
Unde este meritocratia? 140
Criza de personalitati 150
Despre verticalitatea intelectualilor 157
Omul este precum logica sa 166
Despre continuul inceput 171
PARTEA a IV-a. REFORME ACTUALE ALE EDUCATIEI
Ce are de facut scoala? 192
Reforma educatiei Trump - DeVos 203
Educatia in competitia supraputerilor. China si SUA 207
Renovarea educatiei franceze 215
Procesul Bologna. Nevoia schimbarii directiei 223
PARTEA a V-a. OPTIUNI ALE EDUCATIEI RESPONSABILE
Reforma responsabila a educatiei 240
Orientari gresite in educatie 250
Reforma intr-o tara saraca? 256
Un bun public 261
Selectarea profesorilor universitari 267
Conducerea impartasita 272
Studentii ca instanta 283
Cum sa cream creatori? Despre scoala stiintifica 288
Ierarhizarile de universitati 305
Dobandirea relevantei internationale 317
Cum sunt posibile reformele? 329
Universitatea post-Bologna 334
Integritatea ca valoare integrativa 341
Ce este de facut in educatia din Romania? 343
Anexe
Bilantul unui ministeriat 353
Din literatura anilor reformei 369
Din literatura anilor innoirii 373
Bibliografie selectiva 377
DESPRE AUTOR
ANDREI MARGA este licentiat in filosofie si sociologie si a obþinut doctoratul in filosofie cu o teza despre „teoria critica a scolii de la Frankfurt” (Herbert Marcuse). S-a specializat in filosofia contemporana in Germania Federala si SUA.
Publicatiile lui Andrei Marga acopera domenii variate si au ca focus sistematizarea proprie - filosofia „pragmatismului reflexiv”, in volume ca „Pragmatismul reflexiv. Incercare de constructie filosofica” (2016), „Philosophy in a Changing Europe” (2017), „Ratiune si vointa de ratiune” (2018).
Teoria societatii corespunzatoare acestei filosofii este reprezentata de volume precum „Criza si dupa criza. Schimbarea lumii” (2011), „Ascensiunea globala a Chinei” (2015), „Metanarativii actuali. Modernizare, dezvoltare, globalizare” (2015), „Societatea nesigura” (2016), „Identitate si modernitate” (2018).
Filosofia si politica educatiei au fost acoperite, de asemenea, de volume ca „University Reform Today” (2005), „Bildung und Modernisierung” (1995), „Challenges, Values and Vision. The University of the 21st Century” (2011), „Universitatea veritabila” (2015).
Programele reformatoare pe care Andrei Marga le-a angajat in functiile publice pe care le-a indeplinit si initiativele sale sunt cuprinse in volumele „Anii reformei. 1997-2000” (2007), „Profilul si reforma universitatii clujene.Discursuri rectorale” (2011), „Dupa cincisprezece ani. Fifteen years after (1993-2004 si 2008-2012)” (2011), „Sincronizarea culturii romane. Un proiect” (2013), „Anii innoirii. Reforma universitatii clujene” (2014), „Reforma moderna a educatiei” (2016).
Profesor de filosofie contemporana si de logica generala, Andrei Marga a fost cel mai longeviv rector al Universitatii „Babes-Bolyai” (1993-2004 si 2008-2012), ministru al Educatiei Nationale in guvernele Ciorbea, Vasile, Isarescu, ministru al Afacerilor Externe in guvernul Ponta 1 si presedinte al ICR (2012-2013).
I s-au acordat ordine de stat in Germania (Das Grosse Bundeverdienstkreuz), Franta, Italia, Portugalia, Romania. Este laureat al Premiului international „Herder” (2005) si i s-au acordat alte premii si distinctii internationale in Austria, Germania, Israel.