Excelenta organizationala in companiile romanesti

Autor: Dana Corina Deselnicu
Editura: A.G.I.R.
Seria: Management Integrat - Auditare
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 262
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-577-3
Anul aparitiei: 2015
CUVANT INAINTE
Pornind de la o serie de ipoteze care relationeaza excelenta organizationala cu schimbarea generala de paradigma, datorata accentului asupra calitatii produselor si serviciilor, revolutiei informationale si globalizarii economiei si cu conceptul de cultura organizationala (considerat in sensul cel mai larg si privit ca sansa pentru transformarea competitiva a companiilor romanesti), autoarea dezvolta in mod coerent si dinamic problematica interactiunilor complexe si schimbarilor in organizatii, a culturii organizationale, in general, si a schimbarilor culturale impuse de realizarea excelentei organizationale in particular.
Buna cunoscatoare a domeniului, atat referitor la cercetarile de ultima ora si practica internationala, cat si cu privire la realitatile economiei romanesti in perioada de tranzitie, autoarea manuieste cu grija si maiestrie concepte diverse intr-un demers care face conexiunea dintre cadrul teoretic general si contextul economic real din Romania.
Prin crearea unui model conceptual propriu privind armonizarea culturii organizationale cu obiectivele firmei, cu sublinierea rolului esential al liderului in acest proces, lucrarea nu numai ca realizeaza o sinteza prealabila valoroasa a cunoasterii in domeniu, bazata pe o vasta cercetare bibliografica, dar creeaza in acelasi timp premisele pentru determinarea impactului acestui proces de armonizare a culturii organizationale cu obiectivele firmei in conditiile specifice companiilor romanesti. In acest context, modelul si metodologia de diagnoza a culturii organizationale propuse si ilustrate prin intermediul unor studii de caz ofera practicienilor un instrument valoros si “usor de intrebuintat” pentru identificarea “profilului cultural” al companiilor examinate.
Apreciez ca lucrarea este interesanta, consistenta si originala, relevand un autor matur, care se desfasoara cu dezinvoltura in cadrul problematicii abordate si realizeaza un echilibru dinamic intre teorie si practica, intre principii si detalii, intre modele si realitate.
Lucrarea EXCELENTA ORGANIZATIONALA IN COMPANIILE ROMANESTI prezinta numeroase contributii personale, si pe baza argumentelor prezentate, consider ca va reprezenta un punct de reper valoros in literatura publicata in Romania in domeniul inginerie si management.
Prof. dr .ing. ec. COSTACHE RUSU
Universitatea Tehnica „Gh. Asachi” din Iasi
CUPRINS
INTRODUCERE 11
1. OBIECTIVELE SI METODOLOGIA CERCETARII 13
1.1. Definirea problemei de cercetare 13
1.1.1. Relevanta problemei de cercetare 13
1.1.2. Scopul cercetarii 14
1.1.3. Definirea problemei de cercetare 14
1.1.4. Intrebarile si obiectivele cercetarii 15
1.2. Metodologia de cercetare utilizata 15
1.2.1. Definirea si analiza conceptului de metodologie 15
1.2.2. Precizari terminologice: metoda, tehnica, procedeu, instrument de investigare 16
1.2.3. Metodologie de cercetare aplicata in investigarea excelentei in afaceri prin armonizarea culturii organizationale cu obiectivele firmei 18
Referinte bibliografice 21
2. CADRUL ACTUAL DE REALIZARE A EXCELENTEI IN AFACERI 22
2.1. Organizatia - abordare ca afacere 22
2.1.1. Definire 22
2.1.2. Caracterizare 23
2.1.3. Partile interesate in afacere - Stakeholders 23
2.1.4. Mediul afacerii (organizatiei) 24
2.1.4.1. Mediul extern al afacerii 25
2.1.4.2. Mediul intern al afacerii 28
2.2. Calitatea si performanta - elemente intrinseci ale excelentei 29
2.2.1. Excelenta (inteleasa) ca si calitate 29
2.2.1.1. Perspective actuale in abordarea calitatii 31
2.2.1.2. Dimensiuni ale calitatii 32
2.2.2. Excelenta (inteleasa) ca si performanta 35
2.2.3. Raportul excelenta - calitate-performanta 36
2.3. Cadrul conceptual al excelentei in afaceri 37
2.3.1. Semnificatia excelentei in afaceri in mediul economic si organizational contemporan 37
2.3.2. Orientari actuale privind modelele de excelenta in afaceri 39
2.3.3. Evaluarea performantelor modelelor de excelenta in afaceri 44
2.4. Investigarea excelentei in afaceri in firmele romanesti 47
2.4.1. Formularea problemei si intrebarilor de cercetare 47
2.4.2. Metodologia de cercetare 47
2.4.3. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 58
2.4.3.1. Nivelul de cunoastere si implementare a principiilor excelentei in afaceri in firmele romanesti 58
2.4.3.2. Gradului de realizare a excelentei in afaceri 64
Concluzii si contributii 65
Referinte bibliografice 67
3. EXPLORAREA CULTURII ORGANIZATIONALE IN CONTEXTUL EXCELENTEI IN AFACERI 70
3.1. Fundamente teoretice ale culturii organizationale 70
3.1.1. Tendinte culturale actuale la nivel national si international 70
3.1.2. Cultura: cadru conceptual 71
3.1.3. Cultura nationala ca fundament pentru realizarea excelentei in afaceri 76
3.1.4. Cultura organizationala 78
3.1.5. Caracteristici ale culturii organizationale in Romania - adecvarea la implementarea excelentei in afaceri 81
3.2. Cultura excelentei - caracterizare si analiza in contextul economic si organizational actual 84
3.2.1. Studii culturale privind excelenta in afaceri 85
3.2.1.1. Studii privind relatia Cultura organizationala - Performanta 85
3.2.1.2. Studii privind relatia cultura organizationala - Calitate 86
3.2.2. Rolul culturii nationale in relatia cultura organizationala - implementarea demersurilor de calitate 87
3.2.3. Existenta si sensul relatiei cauzale dintre cultura organizationala si implementarea excelentei in afaceri 89
3.2.4. Modele privind relatia dintre cultura organizationala si excelenta in afaceri 90
3.2.5. Principii, metode, tehnici, procedee si instrumente de actiune specifice culturii organizationale pentru facilitarea implementarii excelentei in afaceri si initiativelor de imbunatatire 101
3.3. Impactul culturii organizationale asupra realizarii excelentei in afaceri 106
3.3.1. Formularea problemei si intrebarilor de cercetare 106
3.3.2. Metodologia de cercetare 107
3.3.3. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 108
3.3.3.1. Cultura organizationala 108
3.3.3.2. Descrierea si analiza culturii excelentei in companiile romanesti 111
3.3.3.3. Relatia dintre cultura organizationala si excelenta in afaceri 120
3.3.4. Testarea ipotezelor de cercetare 121
Concluzii si contributii 122
Referinte bibliografice 125
4. OBIECTIVELE FIRMEI 128
4.1. Obiectivele firmei - cadru conceptual 128
4.2. Stabilirea obiectivelor 130
4.3. Alinierea obiectivelor la diferite nivele ierarhice 132
4.4. Stabilirea obiectivelor in organizatii: factori de influenta 138
4.4.1. Efectele stabilirii de obiective specifice versus stabilirea de obiective generalizate sau nestabilirea de obiective... 138
4.4.2. Efectele gradului de dificultate al obiectivului asupra performantei 139
4.4.3. Obiective alocate versus participarea la stabilirea obiectivelor 140
4.5. Aspecte privind stabilirea obiectivelor in organizatiile romanesti 142
4.5.1. Metodologia de cercetare 142
4.5.2. Analiza si interpretarea rezultatelor 142
Concluzii si contributii 148
Referinte bibliografice 150
5. LIDERUL SI IMPLEMENTAREA EXCELENTEI IN AFACERI IN FIRMELE ROMANESTI 151
5.1. Leadership - elementul esential in realizarea excelentei in afaceri 151
5.1.1. Introducerea si actualizarea conceptelor de baza 151
5.1.2. Leadership versus management 153
5.1.3. Orientari actuale privind clasificarea abordarilor cu privire la leadership 155
5.1.3.1. Abordari traditionale cu privire la Leadership 156
5.1.3.2. Abordari actuale si aspecte emergente cu privire la Leadership 160
5.1.4. Modele de leadership in organizatiile orientate spre excelenta 163
5.2. Aportul liderului la realizarea excelentei in afaceri in firmele romanesti 168
5.2.1. Formularea problemei si intrebarilor de cercetare 168
5.2.2. Metodologia de cercetare 168
5.2.3. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 169
5.2.4. Testarea ipotezei de cercetare 173
Concluzii si contributii 176
Referinte bibliografice 177
6. INVESTIGAREA ARMONIZARII CULTURII ORGANIZATIONALE CU OBIECTIVELE FIRMEI IN COMPANIILE ROMANESTI 180
6.1. Conceptul de armonizare (fit) in firmele moderne 180
6.2. Perspective ale armonizarii 181
6.2.1. Armonizarea ca moderare 182
6.2.2. Armonizarea ca mediere 182
6.2.3. Armonizarea ca potrivire 183
6.2.4. Armonizarea ca gestalt .183
6.2.5. Armonizarea ca deviere de la profil 183
6.2.6. Armonizarea ca si covariere 184
6.3. Caracteristici ale culturii organizationale in companiile romanesti - adecvarea acesteia la implementarea excelentei in afaceri 186
6.4. Armonizarea culturii organizationale cu obiectivele firmei pentru realizarea excelentei in afaceri 190
6.4.1. Formularea obiectivelor - influenta culturii organizationale 190
6.4.2. Atingerea obiectivelor si implementarea strategiei - impactul culturii organizationale 192
6.4.3. Alinierea culturii organizationale cu obiectivele - implicatii asupra excelentei 195
6.4.3.1. Ipoteza consistentei culturii organizationale 196
6.4.3.2. Ipoteza adaptabilitatii culturii organizationale 198
6.5. Impactul armonizarii culturii organizationale cu obiectivele firmei asupra realizarii excelentei in afaceri in firmele romanesti 200
6.5.1. Formularea problemei si intrebarilor de cercetare 200
6.5.2. Metodologia de cercetare 201
6.5.3. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 201
6.5.3.1. Conceptualizarea armonizarii culturii organizationale cu obiectivele firmei 201
6.5.3.2. Profile culturale specifice firmelor investigate 202
6.5.3.3. Impactul armonizarii culturii organizationale cu obiectivele firmei asupra excelentei in afaceri 209
6.5.4. Testarea ipotezelor de cercetare 212
Concluzii si contributii 212
Referinte bibliografice 216
7. CONCLUZII. CONTRIBUTII LA DEZVOLTAREA CUNOASTERII. DIRECTII VIITOARE DE CERCETARE 217
7.1. Concluzii finale 217
7.2. Contributii la dezvoltarea cunoasterii 225
7.2.1. Contributii teoretice 225
7.2.2. Contributii practice 226
7.3. Limitari ale cercetarii 227
7.4. Directii viitoare de cercetare 227
ANEXE 229
Anexa 1. Realizarea excelentei organizationale in firmele romanesti 229
Anexa 2. Aspecte privind liderul si procesul de leadership in companiile romanesti 239
Anexa 3. Aspecte privind liderul si procesul de leadership in companiile romanesti 246
Anexa 4. Ghid de interviu 254
Anexa 5. Romtex interviu manager 255
Anexa 6. Romaerinterviu manager 257
Anexa 7. Interviu manager 261
INTRODUCERE:
In ultimele decenii, asistam pe plan mondial la modificari importante ale peisajului socio-economic: accentuarea competitiei pe pietele internationale, globalizarea economiei intr-un ritm accelerat, progresele fara precedent in domeniul telecomunicatiilor, diversificarea pronuntata a ofertei de marfuri, dar si cresterea asteptarilor si exigentelor clientilor.
In trecutul nu prea indepartat, calitatea era considerata si promovata ca fiind arma competitiva ce garanta organizatiilor succesul in fata acestor provocari ale mediului de afaceri, si pozitia de lider pe piata. In consecinta, abordarile cu privire la calitate s-au dezvoltat, ajungandu-se treptat la paradigma TQM - Total Quality Management - Managementul Calitatii Totale. Dezvoltarile si mutatiile ulterioare survenite cu o viteza impresionanta intr-o perioada extrem de scurta (de numai doua decenii) in mediul economic si social pe intreg mapamondul, datorita procesului accelerat de globalizare, au evidentiat rapid ca insuficienta aceasta paradigma. In mediul concurential actual, pentru a avea rezultate competitive - uneori numai pentru a supravietui pe piata globala! -, organizatiile moderne nu trebuie doar sa ofere produse si servicii de o calitate ireprosabila, dar si sa exceleze in toate ariile organizationale. „Vechea” paradigma TQM a devenit peste noapte paradigma Business Excellence, iar de foarte curand se vorbeste deja de T.O.E. - Total Organizational Excellence (Excelenta Organizationala Totala).
Pe acest fundal, realizarea excelentei in afaceri constituie cea mai completa si sigura arma competitiva pe care organizatiile actuale o au la dispozitie. Problema realizarii excelentei organizationale la toate nivelele firmei, a cunoasterii conditiilor specifice de implementare a ei, ca si a cerintelor si factorilor de disfunctionalitate ce pot aparea, se dovedesc de o importanta cruciala, devenind una dintre temele de cercetare de maxim interes pentru dezvoltarea si integrarea competitiva a companiilor (romanesti) in economia globala.
In acest context, cercetatorul isi propune prin lucrarea de fata sa contribuie la acest deziderat pentru acordarea de sprijin teoretic si practic firmelor autohtone pentru realizarea excelentei in afaceri prin armonizarea culturii organizationale cu obiectivele firmei - obiectivul principal al acestei lucrari. Aceasta cercetare reprezinta unul dintre putinele studii de acest gen (primul cu aceasta tematica) desfasurate in Romania.
Lucrarea este alcatuita din 7 capitole, fiecare avand obiective specifice.
Primul capitol al lucrarii prezinta cadrul paradigmatic general si justificarea alegerii temei de cercetare. Sunt trecute sintetic in revista scopul si obiectivele studiului, problema si intrebarile de cercetare, precum si principalele elemente ale metodologiei de cercetare.
In Capitolul 2 este trecut in revista cadrul actual de realizare a excelentei in afaceri, identificandu-se intr-o prima faza tendintele generale la nivel national si international.
Sunt prezentate si analizate conceptele de baza relationate cu excelenta in afaceri si relatiile dintre acestea, atat cu privire la calitate si performanta, elemente componente ale excelentei, cat si cu privire la excelenta in afaceri. Sunt prezentate cele mai importante modele de excelenta in afaceri, si este intreprinsa o evaluare a performantelor acestora, cu referire la firmele romanesti.
Datorita anvergurii si a gradului de complexitate a problematicii se impune in acest capitol necesitatea particularizarii ariei cercetarii. Astfel, pornind de la modelul general de excelenta in afaceri propus de EFQM, acesta este adaptat la specificul firmelor romanesti, iar prin utilizarea lui in cadrul cercetarii aplicative sunt investigate aspecte descriptive si explicative privind excelenta in afaceri in firmele romanesti, in principal gradul de cunoastere si aplicare a principiilor excelentei in afaceri in companiile autohtone, si nivelul de realizarea a excelentei in aceste companii.
Capitolul 3 este destinat explorarii culturii organizationale in contextul excelentei in afaceri. Este prezentata atat problematica culturii nationale, cat si cea a culturii organizationale, si particularizarea la cultura romaneasca. Sunt expuse si analizate critic din perspectiva adecvarii la specificul firmelor romanesti, modelele culturale relationate cu excelenta, si sunt sistematizate si fundamentate stiintific principalele metode, tehnici, procedee si instrumente de actiune specifice culturii organizationale pentru realizarea excelentei in afaceri. Cercetarea practica evidentiaza impactul culturii organizationale asupra realizarii excelentei in afaceri, analizeaza profilul cultural facilitant pentru excelenta din firmele romanesti, si contureaza premisele practice ale culturii excelentei in companiile autohtone.
Capitolul 4 abordeaza problematica obiectivelor firmei, fundamentand stiintific de o maniera integrata procesul de stabilire a obiectivelor in organizatii, analizand factorii de influenta, facilitatori si limitatori ai acestui demers. Se evidentiaza importanta alinierii obiectivelor la diferite nivele in organizatie, si sunt abordate principalele aspecte legate de stabilirea obiectivelor in organizatii. Cercetarea practica abordeaza de o maniera descriptiv-exploratorie diferite aspecte legate de aceasta arie.
Capitolul 5 evidentiaza rolul liderului in procesul de implementare a excelentei in afaceri in firmele romanesti, realizand sinteza abordarilor teoretice si practice referitoare la leadership, expunand si analizand critic variate modele de leadership in organizatiile orientate spre excelenta, cu aplicare la specificul firmelor romanesti. Intr-un demers de cercetare cantitativ, este investigat in companii romanesti aportul liderului la realizarea excelentei in afaceri, demonstrand stiintific in contextul studiat corelatia esentiala dintre performantele liderilor firmei si excelenta companiei.
Capitolul 6, esential pentru demersul teoretic si practic, realizeaza integrarea domeniilor abordate, din punct de vedere relational. Astfel este analizata pe baza angrenarii unui demers de cercetare integrat, atat cantitativ, cat si calitativ, armonizarea culturii organizationale din firmele romanesti studiate, cu obiectivele stabilite la nivel de top management, aceasta fiind apoi raportata la excelenta in afaceri, obtinandu-se demonstrarea stiintific valida a influentei acestei armonizari asupra excelentei.
Capitolul 7 prezinta concluziile cercetarii teoretice si empirice. Lucrarea se incheie cu enuntarea posibilelor contributii la dezvoltarea cunoasterii, precum si a limitelor cercetarii efectuate si a directiilor viitoare de cercetare, pentru care demersul de fata constituie un incitant punct de plecare.
Va recomandam
