Management si marketing aplicate in kinetoterapie
Autor: Rocsana Bucea-Manea-Tonis | Radu Bucea-Manea-Tonis
Editura: A.G.I.R.
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 308 color
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-813-2
Anul aparitiei: 2020
INTRODUCERE
Societatea moderna este caracterizata de evolutii economice si sociale dinamice, pot avea impact negativ asupra starii de sanatate a oamenilor. Angajatii moderni adesea se confrunta cu situatia de a rezolva 2-3 sarcini inacelasi timp (multitasking), care pe termen indelungat declanseaza starea de stres. Stresul cronic influenteaza negativ psihicul uman avand ca efect secretia constanta de hormoni ai stresului (adrenalina, cortizol, noepinefrinaetc.). Efectul secundar este scaderea imunitatii si aparitia diferitelor afectiuni.
In ultimii ani a crescut foarte mult incidenta bolilor, mai ales a celor nervoase, datorate stresului si a celor cronice. O parte dintre tineri si chiar persoane de varsta a doua incearca sa compenseze aceste efecte prin miscare, sport, dar si acestea facute in mod excesiv, cu supradozaj produc un stres mare asupra organismului (Apostu, 2015).
In recuperarea medicala se observa acelasi trend: incidenta tot mai mare a bolilor cronice si traumatismelor. Aceasta este asociata si cu o populatie imbatranita, datorita scaderii natalitatii. Avand in vedere ca populatia tanara nu poate sustine populatia imbatranita trebuie pus un mare accent pe prevenirea afectiunilor de orice tip si pe reintegrarea cat mai rapida si mai eficienta a individului, afectat de boala sau traumatism, in mediul familial si socio-profesional. Bolile cronice aduc mari deficite in bugetul sanitar, pentru ca au o evolutie lenta si dureaza multi ani, dar cu un management inteligent se poate preveni reaparitia de episoade acute si poate educa pacientul astfel incat sa aiba un regim de viata cat mai aproape de normal (Apostu, 2015). Autonomia persoanelor afectate se poate realiza printr-o recuperare medicala cat mai profunda, integrand principiile medicinii holistice One-Health. Pacientului i se vor oferi tratamente medicamentoase, metode de recuperare fizica, dar si asistenta psihologica, sfaturi personalizate de nutritie, sfaturi de relaxare/somn, tratamente alternative (acupunctura, reflexoterapie, homeopatie, tratamente energetice/meditatii, yoga etc.). Astfel recuperarea medicala conlucreaza cu diferite specialitati medicale si paramedicale, fiind un domeniu de activitate inter- si multidisciplinara. Recuperarea medicala, alaturi de medicina terapeutica trebuie sa aiba invedere si profilaxia secundara, stiinta care permite prevenirea revenirii unei afectiuni, traume.
Kinetoterapia este asociata majoritatii afectiunilor traumatice postoperatorii, neurologice, pediatrice, geriatrice, in mod obligatoriu prin sedinte platite de asigurarile sociale (in medie 20 de sedinte).
In Romania specializarea Kinetoterapie a fost recunoscuta in anul 2002.
In prezent, ea se incadreaza in codul CAEN (Clasificarea Activitatilor Economice Nationale) 8690 - activitati referitoare la sanatatea umana, care nu sunt realizate de medici sau stomatologi. Din categoria 8690 fac parte si paramedicii din domeniile optometriei, hidroterapiei, masajului medical, ergoterapiei, logopediei, homeopatiei, chiropracticii, acupuncturii.
In Romania doar o parte dintre medici recomanda recuperare medicala, cu un numar mic de sedinte (8-10), astfel incat pacientii trebuie sa apeleze la sedinte platite pentru o recuperare completa.
Kinetoterapia, poate fi oferita de cabinete medicale particulare, ca si profesie liberala. Kinetoterapeutul se supune regulilor de oferire a serviciilor medicale, respectand legislatia in vigoare, inclusiv cea referitoare la malpraxis.
Managementul in kinetoterapie are doua valente, dupa cum urmeaza:
- Managementul bolii, care implica discutia cu mediul si intelegerea diagnosticului, realizarea anamnezei, stabilirea principiilor de tratament, stabilirea metodelor, mijloacelor, strategiilor de tratament, esalonarea/etapizarea si implementarea tratamentului, urmarirea continua si postrecuperatorie a atingerii obiectivelor stabilite, precum si profilaxia secundara.
Managementul bolii presupune implicarea kinetoterapeutului in alegerea celor mai bune metode de tratament pentru reducerea disconfortului creat de boala, pentru ameliorarea sau tratarea bolii, sau in cazuri grave pentru mentinerea starii curente.
- Managementul cabinetului de kinetoterapie, care implica stabilirea subdomeniului/specializarii din kinetoterapie in care se va lucra preponderent, realizarea planului de afacere pentru infiintarea cabinetului de kinetoterapie, obtinerea avizelor necesare, obtinerea Autorizatiei de Libera Practica, stabilirea dotarilor minime dotarii cabinetului de kinetoterapie specifice domeniului ales, obtinerea finantarii si indeplinirea strategiilor si activitatilor stabilite in planul de afaceri, in urma evaluarii pietei si realizarii analizei SWOT.
Kinetoterapeutul care doreste sa devina manager al unui cabinet de kinetoterapie, KT, trebuie sa aiba o gandire economica, trebuie sa fie un bun lider pentru a excela in managementul resurselor umane si a urmari in primul rand interesul pacientului. Performanta financiara trebuie sa fie o consecinta a tratamentelor reusite si a renumelui kinetoterapeutului, dar ea trebuie constant urmarita. Succesul unui cabinet de kinetoterapie poate fi influentat decisiv de locatia acestuia (localizare langa un spital, sau colaborarea dintre un kinetoterapeut cu un medic, de exemplu), precum si de renumele kinetoterapeutului in domeniu. Kinetoterapeutul trebuie sa aiba o evidenta exacta a tuturor pacientilor cu a care a lucrat si a tratamentelor aplicate in fiecare sedinta. Pentru aceasta este recomandat sa utilizeze o baza de date, care sa contina toate aceste informatii.
Managementul, ca „arta de a conduce”, se refera la toate tipurile de resurse umane, financiare, informationale, tehnice, fizice etc., implica luarea celor mai potrivite decizii in conditiile in care trebuie sa primeze interesul pacientilor si, in acelasi timp, sa isi atinga obiectivele de profitabilitate, pe o piata in continua schimbare. Managementul in kinetoterapie, ca stiinta, utilizeaza metode si tehnici specifice dintre care amintim Six-Sigma, solutii BI, baze dedate salvate in cloud etc. In practica, un manager cu calitati personale de lider potenteaza cunostintele specifice de management si kinetoterapie. Activitatea de management in kinetoterapie este caracterizata de un grad mare de creativitate, deoarece in majoritatea cazuri managerul se confrunta cu situatii noi.
Marketingul in kinetoterapie are rolul de a promova serviciile oferite de cabinetul de kinetoterapie, de a crea o comunitate puternica care sa devina fidela cabinetului prin recomandarea de noi pacienti. Marketingul in kinetoterapie are rolul de a crea un brand puternic, pe baza serviciilor de specialitate de inalta calitate, a rezultatelor deosebite ale terapeutilor si are cunoasterii internationale a acestora. Acesta se va manifesta si in mediul online prin comunicarea continua cu pacienti prin retelele de socializare si site-ul web. Marketingul in kinetoterapie are rolul de a concepe cele mai adecvate strategii de produs, pret, promovare si distributie (oferire aserviciilor) astfel incat sa raspunda cererilor pietei, utilizand cele mai noi tehnologii din domeniu (promovare in mediul virtual prin realitate virtuala sau augmentata).
Kinetoterapeutul modern trebuie sa fie la curent cu noile descoperiri din domeniul kinetoterapiei si neurostiintei, dar si cu cele ale tehnologiei informatiei, precum modalitati moderne de recuperare bazate pe realitatea virtuala si augmentata. Acestea si-au demonstrat deja eficienta in tratamentul kinetoterapeutic in afectiuni considerate incurabile, precum palizii, paraplegii flace etc.
Alte boli cronice cu impact foarte agresiv asupra pacientului si a sistemului de sanatate sunt diabetul, cardiopatia ischemica, astmul, hipertensiunea, bolile hepatice cronice, bolile renale cronice, artrita reumatoida, BPOC. In unele cazuri, tratamentul unei afectiuni determina asocierea cu o alta afectiune, agravand si mai mult starea acestuia. In acest caz, medicii sunt cei care ar trebui sa gaseasca noi scheme de tratament pe care sa le aplice personalizat in functie de caracteristicile fiecarui pacient, respectand principiul lui Hipocrate din Kos: „In primul rand sa nu faci rau” - 460 i.Hr.
Studiile de epigenetica, psihoneurofiziologie, neurostiinta au demonstrat ca neuronii se pot reface, ca o schimbare a modului de viata a gandirii si a sentimentelor pot ajuta organismul sa se regenereze prin recrearea de noi proteine, care modifica inclusiv structura genetica degradata. Aceste studii au un impact major asupra omului, deoarece inseamna ca toate afectiunile virale, diabetul, leucemia mieloida cronica, scleroza in placi orice forma de cancer pot fi tratate si ca omul poate trai mai mult de 100 de ani, cand o noua dentitie se instaleaza la persoane longevive. Noile stiinte precum: cuantica si neuroplasticitatea, neuroendo-crinologia, epigenetica, psihoneuroimunologia, au contributii remarcabile in prevenirea bolilor, dar si in tratamentul sau recuperarea medicala (Dispenza, 2017).
Obiectivele cartii de Management si Marketing aplicate in kinetoterapie:
- Insusirea cunostintelor si formarea deprinderilor initiale ale studentilor referitoare la aspectele de interes ale managementului si marketingului aplicat in kinetoterapie;
- Cunoasterea aprofundata a functiilor managementului si marketingului cu aplicabilitate in kinetoterapie, precum si consolidarea deprinderilor de instrumentare a metodelor si tehnicilor generale si specifice de management al marketingului prin intermediul simularilor de management si marketing;
- Deschiderea perspectivei privind noile tehnologii informatice (VR,AR, IoT, IoE, IA, blockchain etc.) cu aplicabilitate in kinetoterapie si a noilor descoperiri din domeniul psihoneurofiziologiei si neurostiintei care dau noi valente perspectivei actului terapeutic in kinetoterapie;
- Dezvoltarea capacitatilor si aptitudinilor studentilor de a colecta, selecta si utiliza oportun informatiile de marketing, in conditiile evolutiei tehnologice disruptive, pentru fundamentarea deciziilor din domeniu;
- Intelegerea deplina de catre studenti a rolului si importantei managementului si marketingului ca activitate practica, stiinta si arta pentru folosirea eficienta a resurselor (umane, de cunoastere, informationale, tehnologice, tehnice, financiare, investitionale etc.);
- Insusirea cunostintelor si formarea deprinderilor initiale ale studentilor referitoare la infiintarea unui cabinet de kinetoterapie, cunoasterea legislatiei in domeniu, obtinerea surselor de finantare si intocmirea planului de afaceri;
- Fundamentarea si elaborarea previziunilor de marketing in functie de: factorii de risc, resurse, termene si responsabilitati;
- Insusirea cunostintelor si formarea deprinderilor privind selectarea, formarea, perfectionarea pregatirii profesionale, motivarea si promovarea resurselor umane necesare fiecarui compartimentului al companiei;
- Formarea deprinderilor de cautare, extragere a informatiilor valide privind noile descoperiri in domeniul kinetoterapiei;
- Formarea deprinderilor de cercetare in domeniul kinetoterapiei.
Bibliografie selectiva
[1]. Apostu P., 2015, Curs de Management si Marketing in Kinetoterapie, Universitatea BABES-BOLYAI CLUJ NAPOCA, Facultatea de educatie fizica si sport.
[2]. Dispenza J. 2017, Becoming Supernatural: How Common People Are Doingthe Uncommon, Hay House, 2017 (https://drjoedispenza.com).
CUPRINS
INTRODUCERE 5
Bibliografie selectiva 8
1. GENEZA SI EVOLUTIA MANAGEMENTULUI ORGANIZATIILOR 13
1.1. Management, manager, notiuni introductive 13
1.2. Geneza si evolutia managementului 22
1.3. Sistemul organizational 26
1.4. Functiile managementului 28
Bibliografie 30
2. FUNCTIILE MANAGEMENTULUI 31
2.1. Previziune 31
2.2. Organizare 37
2.3. Coordonare 40
2.4. Antrenare 42
2.5. Control/evaluare 43
2.6. Metodologia Six Sigma - Studiu de caz 46
2.6.1. Conceptele cheie ale lui Six Sigma 46
2.6.2. Metodologii Six Sigma 47
2.6.3. Studiu de caz - Abordare pentru gestionarea activitatii cabinetului kinetoterapie 50
Bibliografie selectiva 54
3. MARKETING IN KINETOTERAPIE 55
3.1. Marketing - concepte esentiale 55
3.1.1. Marketingul in kinetoterapie 58
3.2. Marketing online 60
3.2.1. Marketingul online vs. marketingul clasic 60
3.2.2. Principalele tendinte in cercetarea comportamentului consumatorului online 62
3.2.3. Planificarea de marketing online 64
3.3. Neuromarketing 75
Bibliografie selectiva 96
4. PROCESUL DECIZIONAL 101
4.1. Decizia - instrumentul de baza al managementului 101
4.2. Fazele procesului de luare a deciziei 104
4.3. Modele folosite in asistarea deciziei 107
4.4. Modelarea atelor 108
Bibliografie selectiva 111
5. CADRUL NORMATIV AL ORGANIZARII SERVICIILOR KINETOTERAPEUTICE 115
5.1. Formalitatile necesare infiintarii unei firme 115
5.2. Elemente de legislatie fiscala 120
5.2.1. Elemente legislative privind profesia de kinetoterapeut 121
5.3. Elemente de dotare minima a cabinetelor de recuperare, medicina fizica si balneologie 132
Bibliografie selectiva 134
6. PLANIFICAREA STRATEGICA A ORGANIZATIEI 135
6.1. Conceptualizare 135
6.2. Planul de afacere 142
6.2.1. Structura planului de afacere 144
6.2.2. Macheta de plan de afaceri 150
6.3. Studiu de caz - Planul de afacere pentru infiintarea unui cabinet de kinetoterapie 167
Bibliografie selectiva 187
7. MANAGEMENTUL PRIN PROIECTE 189
7.1. Conceptualizare 189
7.2. Etapizarea managementului prin proiecte 198
7.3. Avantaje/dezavantaje ale aplicarii managementului prin proiecte 199
7.4. Premise de succes/Cauze ale esecului in managementul prin proiecte 200
7.5. Studiu de caz: Centru de consiliere si training pentru IMM-urile din Romania 203
7.5.1.Activitatile necesare in+intarii si continuarii activitatii centrului 206
7.5.2. Graficul activitatilor - Gantt 209
7.5.3. Resurse alocate 209
7.5.4. Rezultatele anticipate si criterii de eligibilitate, selectie 210
7.5.5. Managementul centrului si metodologia de implementare 211
7.5.6. Sustenabilitatea centrului 215
7.6.Concluzii privind infiintarea Centrului de consiliere si training pentru IMM-urile din Romania 216
Bibliografie selectiva 217
8. MANAGEMENTUL RESURSELOR INFORMATIONALE ALE ORGANIZATIEI 219
8.1. Delimitari si clarificari conceptuale 219
8.2. Raportul dintre comunicare si management 220
8.3. Particularitati ale subsistemului informational de marketing 224
8.4. Baze de date relationale pentru domeniul Kinetoterapiei 226
8.4.1. Tabelele 229
8.4.2. Proiectarea prin normalizare a BD 231
8.4.3. Vederi (sau interogari) 235
8.4.4. Formularele 238
8.4.5. Rapoartele 238
8.4.6. Macrocomenzi si module 239
8.4.7. Prelucrarea analitica online (OLAP) 240
8.5. Studiu de caz: Baza de date pentru gestiunea pacientilor si a tratamentelor kinetoterapeutice 241
Bibliografie selectiva 246
9. TEHNOLOGII MODERNE PENTRU MANAGEMENTUL IN KINETOTERAPIE 247
9.1. Statistici VR/AR 251
9.2. Caracteristicile VR 254
9.3. VR si AR in diferite domenii 255
9.3.1. VR in Kinetoterapie 255
9.3.2. XR - Un viitor prolific in medicina 260
Bibliografie selectiva 263
10. NEUROSTIINTA IN KINETOTERAPIE 273
10.1. Conceptualizare 273
10.2. Cartografierea creierului 284
Bibliografie selectiva 296
11. ECONOMIA SANITARA 297
Bibliografie selectiva 308
DESPRE AUTORI
ROCSANA BUCEA-MANEA-TONIS are dubla specializare, Economist si Kinetoterapeut. Ea a publicat carti de specialitate, (Inovare si digitalizare dinperspectiva manageriala - 2020, Cyber-marketing - 2017, Simulari de marketing - 2014,SPSS si Excel in analiza datelor din domeniile social, tehnic, economic - 2010, Statistica pentru economisti - 2009), teza de doctorat Study and Developments on SMEs Support System,http://www.smesonline.eu/ si articole recunoscute international, indexate in WOS si Scopus (https://publons.com/researcher/1438725/rocsana-b-manea-tonis/). Este beneficiarul programului Leonardo Da Vinci, Preparing Trainers in the Spirit of a High Quality Educational System - Vicenza, Italia (2006), finalizat cu ghidul: E-learning - Ghid de bune practici. Este experta in proiectarea si elaborarea materialelor de sprijin pentru practica (P)POSDRU 161/ 2.1/G/133465 „Infotur pentru consiliere profesionala” (2014). Ea este expertin programul de formare MENCS POCU/73/6/6/106758 Modulul TIC si E-learning. Este membra si beneficiara a mai multor proiecte COST precum Novel tools for test evaluation and disease prevalence estimation sau Cross-Agent cooperation networks for circular economy Business Models within European Innovation Ecosystems. Are experienta internationala prin Erasmus Mobilities, predand Ciber-marketing, in Universidad Catolica San Antonio, Murcia (mai, 2018) si in scriere de proiecte Erasmus.
Radu Bucea-Manea-Tonis este economist licentiat la Academia de Studii Economice din Bucuresti, masterat in specializarea Managementul Sistemelor Informatice si doctor in Informatica Economica. Incepand cu anul 2003 a intreprins activitate de cercetare, dezvoltare si didactica in domeniul informatic, publicand mai multe lucrari care vizeaza bazele de date nosql, managementul cunostintelor si limbaje de programare aplicate in teoria sistemelor formale (Inovare si digitalizare din perspectiva manageriala - 2020, Cyber-marketing - 2017, Developing Object Oriented Applications using C++ and UML-2008, Integrarea aplicatiilor VB cu SQL Server2000 -2007, Tehnologii suport pentru accesarea bazelor de date in retea: Aplicatii si studii de caz, Ed. Alpha Print Xpress, 2013). Radu are experienta practica in programare (Stefanini TechTeam) si administrare baze de date (Academia de Studii Economice, Cora, Auchan).