Managementul calitatii serviciilor prin implementarea sistemelor informatice integrate
Autor: Dorin Vasile Deac-Suteu | Aurel Mihail Titu
Editura: A.G.I.R.
Seria: Management. Calitate
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 256
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-942-9
Anul aparitiei: 2025
Consilieri editoriali:
Prof. univ. emerit dr. ing. Constantin OPREAN, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Prof. univ. dr. ing. Mihai DRAGOMIR, Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
„Educatia este cea mai puternica arma pe care voi o puteti folosi pentru a schimba lumea.” (Nelson Mandela)
CUVANT INAINTE
Prezenta carte constituie rezultatul unor cercetari desfasurate pe parcursul a mai multi ani, nu putini la numar, pentru imbunatatirea managementului in cadrul unei organizatii ce presteaza servicii de intretinere a drumurilor si podurilor dintr-un judet, in actuala configuratie administrativa a tarii.
Aceasta activitate, precum si altele asemenea desfasurate pe plan local si zonal, au impact imediat asupra vietii comunitatii, acest subiect a fost si continua sa fie de mare importanta atat pentru organizatia care face obiectul evaluarii, pentru autor, cat si pentru specialisti, in redactarea sau actualizarea strategiilor comunitare.
In momentul de fata, in majoritatea serviciilor din administratia publica, in general, o categorie semnificativa de probleme care apar pe parcursul procesului de evaluare si monitorizare sunt legate de disparitati in intelegerea termenilor de supraveghere si examinare, precum si a felului in care se deruleaza activitatile ce urmeaza a fi intreprinse pe parcursul procesului respectiv. Evaluarea este procesul de utilizare a informatiilor obtinute in timpul monitorizarii pentru a analiza in ce masura o politica si-a atins scopul propus si cat de eficient a functionat. Monitorizarea este procesul de colectare continua a informatiilor relevante despre modul in care este implementata o politica, in timp ce evaluarea este procesul care utilizeaza informatiile obtinute in timpul monitorizarii. Este mai probabil ca activitatile de monitorizare si evaluare sa fie vazute ca sarcini simple, periodice, calendaristice, pentru a monitoriza implementarea (cum ar fi o data pe luna sau la trei luni, sau inceputul si sfarsitul proiectului). In cursul analizei acestor documente, s-a constatat ca termenele pentru monitorizare si evaluare sunt identice in cateva dintre documentele de politici publice. Pe de alta parte, in alte cazuri, aceste date nu sunt indicate deloc.
Cand vine vorba de activitatile de monitorizare, in multe agentii exista adesea o confuzie intre monitorizarea politicilor publice si monitorizarea actiunilor. Cel mai important factor care contribuie la aceasta incertitudine este obiceiul raspandit, predominant in multe institutii, de a depinde de actele de reglementare in detrimentul politicilor si planurilor pe termen lung. Strategiile pe termen lung sunt, de asemenea, un factor care contribuie la aceasta incertitudine. In procesul de analiza a activitatilor de monitorizare si evaluare specifice fiecarui departament in parte, se descopera dificultati in implementarea recomandarilor. Concluziile trase in urma monitorizarii si evaluarii politicilor publice ar putea fi utile la formularea planurilor pentru actiuni ulterioare. In situatiile in care concluziile monitorizarii si evaluarii nu sunt puse in valoare, importanta care se acorda acestor acte va scadea.
Provocarile legate de problemele privind dificultatea obtinerii informatiilor si acuratetea acestor informatii reprezinta cauza principala a calitatii scazute a rapoartelor de monitorizare si evaluare. In departamente diferite, a existat o deficienta legat de numarul bazelor de date care contineau informatii din rapoartele de monitorizare. Atunci cand acestea exista, aceste baze de date sunt fie slab organizate din punct de vedere managerial, fie informatiile continute in ele sunt depasite, fie datele sunt dispersate in mai multe servicii, ceea ce inseamna ca nu se poate obtine o
imagine de ansamblu din ele. Alaturi de aceasta problema se afla si faptul ca administratia nu a reusit sa ajunga la un consens referitor la starea actuala a lucrurilor, aplicabil in mod unitar, chiar si pentru circuitul integrat de documente referitoare la politicile publice.
Este dificil de accesat atat datele si informatiile referitoare la documentele de politici publice, cat si posibilitatile de comunicare inter- si intra-institutionala, deoarece nu exista un circuit integrat al documentelor si proceselor legate de gestionarea documentelor de politici publice. Acest lucru face dificila gestionarea documentelor de politici publice.
Din cauza modului in care este generat bugetul, precum si a structurii legaliste si procedurale a procesului de politici publice, exista o preponderenta a activitatilor de audit si control, mai degraba decat a activitatilor de monitorizare si evaluare. Acest lucru este in detrimentul ambelor parti. Atunci cand se stabileste accentul, metoda traditionala pune mai degraba accentul pe limitarea cheltuielilor decat pe analiza rezultatelor (un management centrat pe administrare mai degraba decat pe rezultate, exista un control foarte strict asupra resurselor disponibile si, in esenta, se examineaza foarte putin rezultatele care au fost anticipate).
Marea majoritate a proceselor de monitorizare si evaluare care se desfasoara in institutii se opresc doar la analiza cantitativa a rezultatelor, fara a lua in considerare cerinta de analiza calitativa. Atunci cand se evalueaza eficacitatea unei politici publice, punerea unui accent prea mare pe indicatorii cantitativi poate face sa se piarda din vedere unele dintre celelalte elemente care ar trebui, de asemenea, luate in calcul. Este esential sa se examineze, pe langa cifrele statistice si relatia dintre costurile si beneficiile implicarii guvernului, perspectivele beneficiarilor rezultatelor obtinute. Dupa ce procesul de monitorizare si evaluare a fost finalizat, pot fi recunoscute o serie de probleme care sunt asociate cu executarea politicii, iar aceste probleme pot fi comparate cu planul. Utilizarea indicatorilor calitativi poate fi necesara pentru a localiza zonele potential problematice.
Lipsa detaliilor in implementare (planul de actiune) concepute pentru realizarea unei politici publice evidentiaza lipsa de planificare si de coerenta a actiunilor, ceea ce reprezinta una dintre lacunele care au fost identificate in procesul de monitorizare si evaluare. Aceste lacune au fost observate atat in ceea ce priveste identificarea indicatorilor care sa demonstreze performanta rezultatelor politicii publice, cat si lipsa de detaliere a solutiilor de actiune. In loc sa fie utilizate ca si componenta a procesului bugetarii, metodologiile de evaluare a performantei sunt de obicei folosite de ministere pentru a determina strategiile si tintele sau obiectivele de dezvoltare. Cu toate acestea, atunci cand informatiile privind nivelul indicatorilor urmariti si rapoartele de evaluare sunt utilizate in procesul de elaborare a bugetului, acestea sunt folosite mai degraba ca sursa de informatii decat ca mijloc de alocare a fondurilor pentru buget.
In concluzie, cele mai frecvente probleme care au fost identificate la nivelul administratiei publice romanesti sunt: lipsa de constientizare a functiilor, a rolului administratiei publice dar si activitatile de monitorizare si evaluare, precum si confuzia dintre acestea si functiile de control, audit si planificare; absenta unor metodologii sectoriale si a unor resurse (umane si banesti) care sa sustina aceste procese, precum si asimetria informationala din sistem, lipsa unor baze de date actualizate, neutilizarea informatiilor obtinute prin monitorizare si evaluare, precum si lipsa de utilizare a informatiilor obtinute.
Obiectivul Programului Europa digitala este sa uneasca centrele europene de inovare digitala intr-o retea. Prin urmare, aceste centre vor contribui la dezvoltarea digitala a organizatiilor publice si private din UE, inclusiv la reducerea administratiei la nivel intern, judetean, municipal sau zonal. De asemenea, acestea vor oferi acces la testarea tehnologiilor, ceea ce va contribui la realizarea obiectivelor Programului Europa digitala. Aceste centre vor oferi sprijin atat intreprinderilor, cat si sectorului public in tranzitia simultana catre practici digitale si durabile din punct de vedere ecologic.
Prin crearea de facilitati de testare si experimentare pentru solutii bazate pe inteligenta artificiala, precum si prin promovarea utilizarii inteligentei artificiale de incredere de catre intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri) si intreprinderile nou-infiintate, obiectivul este de a aborda preocupari sociale importante, precum schimbarile climatice si asistenta medicala durabila. Pentru a atinge acest obiectiv, vor fi construite infrastructuri de testare si experimentare a solutiilor bazate pe inteligenta artificiala pentru domenii precum sanatatea si comunitatile inteligente.
In continuare, Comisia Europeana are intentia de a dezvolta functionalitati digitalizate care vor incuraja operationalizarea la scara transnationala a solutiilor care sunt utilizate de catre administratiile si serviciile publice. Operarea, intretinerea si dezvoltarea acestor servicii (cum ar fi identitatea digitala europeana) vor fi intreprinse in mod continuu.
Pe baza considerentelor prezentate mai sus, cartea are ca obiectiv principal configurarea tehnica si functionala, intr-o organizatie ce desfasoara activitati in sfera serviciilor publice, a Serviciului Integrat de Interes Local si Zonal - SIILZ cu urmatoarele procese: procesul de pregatire pentru situatii de urgenta; procesul de management informatii relevante; procesul de executie lucrari in regim de urgenta, neplanificate; procesul de gestionare activitati impuse de reglementari specifice; procesul de monitorizare si masurare aspecte de mediu.
Acest obiectiv este determinat de necesitatea unei imbunatatiri a proceselor in interiorul organizatiilor care sunt angajate in furnizarea sau prestarea de servicii publice.
Tot ce am prezentat in aceasta carte are in spate o conditie extrem de importanta si anume respectarea unui principiu: a face bine de prima data si de fiecare data.
Calitatea si Managementul calitatii joaca un rol crucial in sistemul de management al organizatiei.
Cartea se adreseaza tuturor celor care doresc sa imbunatateasca calitatea serviciilor oferite in general, cat si in particular, vizionand atent cele descrise si cele detaliate de-a lungul cartii.
Autorii
CUPRINS
Lista abrevierilor utilizate 19
Lista cuvintelor-cheie 21
Introducere 23
Capitolul 1. Activitatile de furnizare servicii de interes local si zonal din cadrul organizatiilor bazate pe cunostinte si cunoastere 27
1.1. Organizatia cu obiect de activitate de furnizare servicii de interes local si zonal 27
1.1.1. Organizatia - concept si tipologie 28
1.1.2. Conceptul de organizatie ca sistem. Modelul de ansamblu al sistemului organizational 30
1.1.3. Organizatia bazata pe cunostinte si cunoastere. Organizatia inovativa. Organizatia care invata 33
1.1.4. Caracteristicile organizatiei bazata pe cunostinte si cunoastere 34
1.1.5. Organizatia bazata pe cunostinte cu activitate de furnizare servicii de interes local si zonal 34
1.2. Managementul bazat pe cunostinte 36
1.2.1. Conceptul de management 36
1.2.2. Functiile managementului 38
1.2.3. Factorii care impulsioneaza dezvoltarea managementului bazat pe cunostinte 39
1.2.4. Managementul bazat pe cunostinte, managementul global si organizatia viitorului 44
1.3. Economia bazata pe cunostinte 45
1.3.1. Introducere in domeniul abordat 45
1.3.2. Particularitati ale economiei bazata pe cunostinte 46
1.3.3. Cunostintele. Locul si rolul cunostintelor 47
1.4. Concluzii 48
Capitolul 2. Asigurarea si managementul calitatii in cadrul organizatiilor 51
2.1. Asigurarea calitatii in viziune moderna 51
2.2.1. Calitatea 53
2.2.2. Cadrul conceptual al calitatii 54
2.3. Problematica asociata conceptului de calitate cu directa legatura cu tematica cartii 56
2.3.1. Principiul I. Focalizare pe client 60
2.3.2. Principiul II. Metoda centrata pe procese 61
2.3.3. Principiul III. Imbunatatirea continua 62
2.4. Asigurarea interna a calitatii. Asigurarea externa a calitatii 64
2.4.1. Calitatea totala si strategia zero defecte 65
2.4.2. Imbunatatirea continua - o solutie pentru cresterea calitatii serviciilor analizate 66
2.5. Procesul de planificare a calitatii serviciilor in organizatiile analizate 67
2.6. Organizarea si coordonarea activitatilor specifice managementului calitatii 68
2.6.1. Proiectarea analizei SWOT a unei organizatiei 68
2.6.2. Strategii bazate pe analiza SWOT 71
2.7. Standarde in domeniul calitatii aplicabile 73
2.8. Concluzii 76
Capitolul 3. Proiectarea si implementarea sistemelor informatice integrate 79
3.1. Sistemul informatic versus sistemul informational 79
3.2. Particularitati ale sistemului informatic si ale sistemului informational 82
3.3. Locul si rolul sistemelor informatice integrate in organizatia bazata pe cunostinte 85
3.3.1. Tipologia sistemului informatic 86
3.3.2. Examinarea solutiilor existente 90
3.3.3. Propunerea unei solutii de arhitectura 93
3.4. Protectia datelor versus protectia retelelor de date 95
3.5. Proiectarea si implementarea unui sistem informatic in cadrul unor organizatii bazate pe cunostinte si cunoastere 97
3.6. Cerinte specifice cu privire la posibilitatea proiectarii si implementarii unor sisteme informatice integrate 100
3.7. Concluzii 101
Capitolul 4. Concluzii partiale 104
Capitolul 5. Directiile, obiectivul principal, obiectivele specifice si metodologia de cercetare in contextul cercetarii prezentate 112
5.1. Directii de cercetare 112
5.2. Obiectivul general si obiectivele specifice 113
5.3. Metodologia de cercetare 114
Capitolul 6. Imbunatatirea managementului in organizatii publice bazate pe cunostinte prestatoare de servicii catre cetateni 116
6.1. Examinarea aplicabilitatii modelelor existente 116
6.1.1. Cultura organizationala 117
6.1.2. Invatarea organizationala 117
6.1.3. Imbunatatirea administrarii si diseminarii cunostintelor 119
6.2. Metoda de analiza A3 122
6.2.1. Viabilitatea utilizarii analizei A3 122
6.2.2. Conceptul de management: Imbunatatirea continua a activitatilor de intretinere zonala 126
6.3. Aplicarea FMEA in organizatiile care furnizeaza servicii integrate locale si zonale 130
6.3.1. Metoda de analiza FMEA 130
6.3.2. Categorii disponibile de FMEA 133
6.3.3. Aplicarea FMEA procesului de deszapezire 134
6.4. Sintetizarea constatarilor 138
Capitolul 7. Modelarea procesului de implementare a Serviciului Integrat de Interes Local si Zonal utilizand metodologia IDEF0 140
7.1. Examinarea aplicabilitatii metodologiei 140
7.2. Cerinte comunitare pentru Serviciul Integrat de Interes Local si Zonal 143
7.2.1. Protectia utilizatorilor si a consumatorilor 144
7.3. Proiectarea unei harti a proceselor 145
7.4. Aplicarea metodologiei IDEF0 146
7.4.1. Metodologia IDEF0 147
7.4.2. Locul si rolul serviciului propus in contextul imbunatatirii managementului organizational 148
7.4.3. Stabilirea pasilor pentru imbunatatirea proceselor de management 154
7.4.4. Procesele executive proiectate 155
7.4.5. Proiectarea Serviciului Integrat de Interes Local si Zonal 156
Capitolul 8. Indicatori utilizati in evaluarea si monitorizarea Serviciului Integrat de Interes Local si Zonal 174
8.1. Categorii de beneficiari, tipuri de servicii publice aplicate la nivel local si zonal 174
8.1.1. Categorii de beneficiari 174
8.1.2. Tipuri de servicii publice aplicate la nivel local si zonal 176
8.2. Indicatori de monitorizare si evaluare a calitatii serviciilor publice 178
8.2.1. Setul 1. Indicatori cu impact imediat 182
8.2.2. Setul 2. Indicatori de resurse, timp de raspuns si de interventie 184
8.2.3. Setul 3. Indicatori de monitorizare si evaluare 187
8.2.4. Setul 4. Indicatori de progres 188
8.2.5. Setul 5. Indicatori pentru indeplinirea serviciului tehnic 190
8.2.6. Setul 6. Indicatori care au un impact pe termen lung 192
8.2.7. Setul 7. Indicatori de mediu, amenajare si emisii 194
Capitolul 9. Gradul de adoptare a masurilor comunitare privind serviciile de interes local si zonal 197
9.1. Cadrul general 197
9.1.1. Informatii despre proiect 197
9.1.2. Beneficiarul proiectului 197
9.2. Obiectivele cercetarii 198
9.3. Metodologia cercetarii 198
9.3.1. Entitati 199
9.4. Raspunsuri si interpretarea acestora 200
Capitolul 10. Concluzii finale 218
Bibliografie 221
Anexe 237
DESPRE AUTORI
Dorin Vasile DEAC-SUTEU este un cercetator si specialist in inginerie cu o cariera semnificativa, perioada in care si-a adus o contributie notabila la progresul stiintific si tehnic. In 2024, a obtinut titlul de Doctor in Inginerie si Management al Universitatii Nationale de Stiinta si Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti, semn al excelentei sale academice si a realizarilor stiintifice deosebite. Teza sa de doctorat, axata pe imbunatatirea managementului serviciilor de interes local si zonal, a fost recunoscuta pentru pertinenta sa practica si impactul asupra serviciilor de interes public.
Cariera sa formativa a fost caracterizata de o dezvoltare continua si de un entuziasm intens pentru inginerie. Absolvent, in anul 1994, al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca, specializarea Tehnologia Constructiilor de Masini, a urmat un program de masterat in Proiectare asistata de calculator (1994-1995) la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si un program de masterat in Valorificarea gazelor naturale (1998-2000) la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, in care a acumulat cunostinte necesare pentru a aprofunda si a-si fortifica expertiza in managementul calitatii si implementarea sistemelor informatice in diferite procese de productie.
In perioada doctorala, studiul s-a axat pe cercetarea stiintifica a modalitatilor si instrumentelor care faciliteaza integrarea sistemelor informatice pentru imbunatatirea managementului calitatii serviciilor de interes local si zonal.
Dorin Vasile DEAC-SUTEU si-a inceput cariera profesionala in anul 1995, avand atributii in coordonarea productiei, controlul si asigurarea calitatii pentru produse din materiale compozite, la o companie din mediul privat, cu productie axata pe export, fiind cooptat dupa o perioada relativ scurta in cadrul unei regii nationale, in activitatea de proiectare a dezvoltarii retelei regionale de transport gaze naturale, fiind nominalizat sef de proiect pentru digitalizarea sistemului national de transport gaze naturale.
Datorita abilitatilor sale tehnice si organizatorice, autorul a fost nominalizat la conducerea mai multor echipe pentru implementarea unor proiecte exceptionale, ce evidentiaza o cariera profesionala cu realizari importante, unele in premiera pentru domeniul respectiv. De-a lungul anilor, a ocupat mai multe functii, cum ar fi manager pentru proiecte cu finantare externa, sef serviciu, director directie, administrator societate din domeniul serviciilor regionale, demonstrand o capacitate exceptionala de adaptare si avansare. In prezent, ocupa functia de sef serviciu investitii la o sucursala a unei societati nationale, supervizand activitatea de dezvoltare pentru domeniul reparatiilor la sondele de gaze naturale.
In perioada 2018-2024, a fost autorul a 24 de publicatii stiintifice in reviste de specialitate si conferinte internationale pentru diseminarea si schimbul de informatii si opinii cu specialisti interesati de domeniul analizat.
Este membru al Asociatiei Romane pentru Tehnologii Alternative Sibiu (A.R.T.A. Sibiu) pentru derularea unei activitati profesionale si in Asociatia „Steaua Transilvaniei” avand activitati specifice pentru imbunatatirea calitatii vietii comunitatilor locale si zonale.
In prezent, pe linie profesionala este membru in comisia de avizare tehnico-economica a investitiilor si desfasoara o activitate sustinuta pentru standardizarea proceselor si tehnologiilor utilizate in activitatea de reparatii si operatii speciale la sondele de gaze naturale si informatizarea activitatii pentru cresterea performantelor echipamentelor utilizate in activitate si diminuarea efectelor asupra mediului inconjurator.
Implicarea lui Dorin Vasile DEAC-SUTEU in evaluarea tendintelor pietei si crearea de strategii pentru tehnologiile viitoare demonstreaza capacitatea sa de a gandi strategic pe termen lung. Cea mai buna metoda de a colabora cu companiile care realizeaza tehnologii specializate este de a impartasi ceea ce a functionat, de a compara si contrasta alte solutii si de a transmite inovatii de ultima ora. Ca angajament personal fata de formarea si progresul generatiilor viitoare de ingineri, interesul pentru organizarea de stagii de formare si inventarea de strategii pentru armonizarea competentelor este de salutat.
Aurel Mihail TITU este Profesor universitar titular la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), Facultatea de Inginerie, Departamentul Inginerie Industriala si Management si conducator de doctorat la Universitatea Nationala de Stiinta si Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti in Domeniul Fundamental Stiinte Ingineresti, Domeniul de Doctorat Inginerie si Management, (incepand cu anul 2017) fondator al acestui Domeniu la POLITEHNICA Bucuresti, alaturi de alti doi colegi profesori universitari. A parcurs toate etapele in formarea sa ca si dascal pornind de la Preparator Universitar (1995) si pana la Profesor Universitar (2007). Este „Expert PATLIB Level III” (certificare obtinuta prin concurs), Consultant European in Proprietate Intelectuala si Ambasador al Inovarii desemnat pentru zona Europa si zona Asia, director al Centrului Regional pentru Promovarea Protectiei Proprietatii Industriale al OSIM si EPO (Centrul PATLIB din Sibiu) din anul 2010.
Aurel Mihail TITU este Secretar Stiintific al Sectiei nr. IX al A.O.S.R. - Sectia de Stiinte Economice, Juridice si Sociologice. Din 2007 este Presedinte si Fondator al Asociatiei Romane pentru Tehnologii Alternative din Sibiu (A.R.T.A. Sibiu) asociatie profesionala cu activitatea de cercetare acreditata cu obiect de activitate cercetare, inovare, training, consultanta in domeniul Protectiei Proprietatii Intelectuale in speta Brevete de Inventie, Marci, Desene si Modele Industriale etc., consultanta si cercetare in domeniul Tehnologiilor Neconventionale, Nanotehnologii etc. Este Vicepresedinte al Asociatiei Romane de Tehnologii Neconventionale Romania cu Sediul Central la Timisoara. Este Membru Corespondent al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania (A.O.S.R.), Cofondator si Editor Sef al „Nonconventional Technologies Review”, revista indexata intr-un numar important de baze de date internationale si in curs de indexare SCOPUS si WOS, este Editor Sef al Analelor A.O.S.R. a Sectiei de Stiinte Economice, Juridice si Sociologice, este Editor al „The International Journal of Mechatronics and Applied Mechanics”, este Editor al „Management of Sustenabile Development Review” si Membru in Comitetul Editorial si Stiintific la un numar important de Reviste si Conferinte Internationale de prestigiu din Romania, Hong Kong, Malaysia, Thailanda, Elvetia, China, Vietnam, Taiwan, mai multe tari din Uniunea Europeana etc. Este Secretarul stiintific al Asociatiei „Societatea Academica de Management din Romania” filiala Sibiu si Secretar General al Asociatiei China Center din Romania.
Aurel Mihail TITU a infiintat in 2016 primul Cerc Stiintific in Domeniul Protectiei Proprietatii Intelectuale din Romania la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Cerc stiintific care functioneaza si astazi, unde participa anual studenti, ingineri si economisti, juristi si alte categorii profesionale din regiunea CENTRU, si anume Sibiu, Alba, Valcea, Gorj, Hunedoara, Bacau etc. Este cofondator si Section Editor al Revistei „Journal of Electrical Engineering, Electronics, Control and Computer Science”, JEEECCS, revista indexata in numeroase baze de date internationale. O alta recunoastere importanta este cea de Membru al Asociatiei Internationale a Inginerilor din ASIA, IAENG, nr. legitimatie 11873. A coordonat in perioada 2002-2016, ca director Departamentul Protectia Propritatii Intelectuale de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, primul departament ca si structura suport in Domeniul Protectiei Proprietatii Intelectuale creat in universitate. Aurel Mihail TITU este Membru Activ al Asociatiei Inginerilor din Germania (Verein Deutscher Ingenieure) - VDI Germania inca din anul 2006 si este unul dintre promotorii inventicii si inovarii la nivel mondial. Aurel Mihail TITU este doctor in Inginerie Industriala (1999) si doctor in economie specializarea Management (2007), este doctor Habilitat (2017), este absolvent al Facultatii de Inginerie de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu Specializarea Tehnologia Constructiilor de Masini (1994) si al Facultatii de Stiinte Economice de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu Specializarea Finante-Banci-Asigurari (2003), este absolvent a doua programe de Master la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, unul in domeniul ingineriei mecanice si al doilea in domeniul stiintei calculatoarelor.
Aurel Mihail TITU este membru CNATDCU incepand cu 2024.
Aurel Mihail TITU este presedintele Juriului la Salonul International de Inventica INVENTCOR inca de la prima editie (2020) si pana in prezent, este membru al unor Jurii Internationale la Saloane Internationale de Inventica in Romania (Iasi Euroinvent si Inventica, Galati, Suceava, Bucuresti, Sibiu, Timisoara), Chisinau Republica Moldova, Polonia, Croatia, Dubai, Londra Marea Britanie, Taiwan, Hong Kong, Singapore, Toronto Canada, Ungaria etc.
Aurel Mihail TITU are ca domenii de competenta Ingineria si Managementul calitatii, Managementul Proprietatii Intelectuale, Management universitar, Cercetarea experimentala si prelucrarea datelor, Proiectarea asistata si clasica a dispozitivelor de prelucrare si control, Tehnologii Neconventionale si, nu in ultimul rand, Managementul cunostintelor. Este autorul a 96 de carti, monografii, tratate si cursuri universitare (toate publicate pe suport hartie intr-o editura cu ISBN), a 47 de cereri de brevete de inventie si brevete de inventie, 31 lucrari stiintifice publicate in reviste WOS, Q1, Q2, Q3, Q4, indexate, 159 de articole publicate si indexate in ISI Proceedings, peste 345 de lucrari stiintifice BDI, director a 31 de contracte de cercetare stiintifica la nivel national, director a 11 contracte de cercetare stiintifica la nivel international, 19 instalatii si tehnologii puse in functiune, respectiv integrate in procese cu documentatia aferenta, 17 produse software realizate si utilizate si aplicate in cadrul unor granturi, contracte de cercetare, colaborari, teze de doctorat, Consultanta in domeniul calitatii la 31 de organizatii. Fiind Conducator de doctorat, in prezent coordoneaza 12 doctoranzi, are 10 doctori in stiinte, a participat ca referent stiintific in 39 comisii de doctorat in domeniul Inginerie Industriala si in domeniul Inginerie si Management, dar si in peste 120 de Comisii de indrumare a doctoranzilor.
Este castigator al multor premii, distinctii si medalii nationale si internationale, decorat in domeniul inventicii cu 186 medalii de AUR, 1 Medalie de AUR Alb, 43 Medalii de Argint, 1 Medalie de Argint Masiv, 46 Medalii de Bronz, 314 Premii Speciale oferite de diverse entitati, Ministere de profil, Jurii Internationale, Senate ale unor universitati, decorat de Primul Ministru al Romaniei in domeniul inventicii in data de 18 aprilie 2019 la Palatul Victoria din Bucuresti. A participat la cursuri de perfectionare incheiate cu examen la Oficiul European de Brevete (EPO) (intre 2 si 5 pe an incepand cu anul 2002 si pana in prezent) si la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (WIPO) (intre 1 si 2 pe an incepand cu anul 2006 si pana in prezent).
Aurel Mihail TITU coordoneaza activitatea in domeniul Protectiei Proprietatii Intelectuale (inventicii) in cadrul Centrului Regional pentru Promovarea Protectiei Proprietatii Intelectuale Sibiu - CRPPPI Sibiu - Centrul European PatLib din Sibiu OSIM-EPO, Centru gazduit la ora actuala de Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.
Motto:
„Merg acolo unde sunt apreciat si respectat, iremediabila este numai greseala de a te lasa strivit”.
Sibiu, RO, 2025




