Managementul fiabilitatii si mentenabilitatii sistemelor
Autor: Alexandru Boroiu, Mihail Aurel Titu
Editura: A.G.I.R.
Seria: Management
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 426
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-361-8
Anul aparitiei: 2011
PREFATA:
Teoria fiabilitatii s-a constituit ca stiinta in ultimii 40-45 de ani si are drept obiectiv studiul defectiunilor, al cauzelor si proceselor de aparitie si de dezvoltare a acestora, prognoza comportarii produselor in exploatare, determinarea cailor de asigurare, mentinere si crestere a duratei de utilizare a produselor.
Fiabilitatea este una din principalele caracteristici ale calitatii oricarui produs. Aceasta caracteristica prezinta insa particularitatea ca ea se calculeaza pe baza analizei comportarii produselor in exploatare.Utilizarea statisticii matematice, a cercetarii experimentale si a prelucrarii datelor, in probleme legate de fiabilitate, permit o abordare moderna a calitatii si in final a asigurarii si managementului calitatii.
Pentru activitatea de rationare si de luare a deciziilor in managementul unui proces, stiinta pune la dispozitie mijloacele necesare sub forma de modele - fizice si matematice - capabile sa reactioneze la orice schimbare a conditiilor de lucru. Deoarece cercetarea pe modele fizice prezinta unele dezavantaje importante, cum ar fi durata indelungata a cercetarii cu consum mare de munca intelectuala precum si imposibilitatea cuprinderii factorilor economici, tendinta actuala in managementul proceselor tehnologice este utilizarea pe scara tot mai larga a modelelor matematice. Acestea reproduc procesul cercetat cu ajutorul unor relatii functionale si permit gasirea conditiilor optime de actionare in timp real si cu cheltuieli materiale mult mai reduse decat in cazul utilizarii modelelor fizice.
In general, cercetarea experimentala, se realizeaza fara o logica prea bine definita, fara o programare a experimentarilor de laborator si fara a se stabili de la bun inceput cu precizie ceea ce trebuie sa se faca si de fapt ce se urmareste. De multe ori cei care experimenteaza ceva nou, fac in asa fel sa obtina ceea ce vor ei si, nu ce trebuie. Experimentul a servit din totdeauna ca mijloc de cunoastere a realitatii inconjuratoare, fiind un criteriu de verificare a ipotezelor si teoriilor.
Mult timp s-a crezut ca alegerea strategiei experimentului si realizarea sa sunt determinate de experienta si intuitia experimentatorului, matematica fiind utilizata doar la prelucrarea rezultatelor. Cresterea vertiginoasa a volumului cercetarilor experimen¬tale a adus in centrul atentiei problema cresterii eficientei experimentului.
Sistemele pot fi studiate la randul lor prin diferite metode. Indiferent de metoda folosita la baza acestor teorii sta „conceptul de modelare”. Modelarea este metoda de studiere a proceselor tehnologice (obiectelor tehnologice) unde se experimenteaza asupra unui obiect oarecare (model) si nu asupra “originalului”.
O valoare ridicata a fiabilitatii denota un produs foarte bun, insa pentru el au fost facute cheltuieli importante reflectate prin costul de achizitie foarte ridicat. Din acest motiv nu este rational sa se pretinda valori mari ale fiabilitatii, ci corespunzatoare destinatiei produsului.
In ansamblu lucrarea trateaza problematica managementul fiabilitatii si mentenabilitatii sistemelor. Ea se adreseaza specialistilor din domeniul tehnic si economic, dar nu numai, studentilor de la programele de studii de licenta, masterat si doctorat care studiaza problemele specifice cu care se confrunta organizatiile in scopul realizarii obiectivelor si indicatorilor de performanta cu focalizare in principal pe calitate, asigurarea calitatii si managementul calitatii. Strategii importante, asa cum am mai spus, privind dezvoltarea economica trebuie sa aiba in vedere reducerea cosumului de resurse tangibile si cresterea consumului de resurse intangibile.
Japonia, care dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, dupa distrugerea oraselor Nagasaki si Hirosima a beneficiat de ajutorul Statelor Unite privind reconstructia acestor orase distruse, a solicitat in schimbul acesteia suportul financiar necesar investitiei in capitalul uman si anume in formarea culturii pentru calitate a poporului japonez. Iata ca la nivelul anilor 1970 - 1975 ca brand-ul ”Made in Japan” sa ocupe primul loc in lume in ceea ce inseamna calitate deschizand o poarta extraordinara pentru exportul acestor produse in intreaga lume si la nivelul de dezvoltare atins astazi de Japonia. Iata de ce exemplul Japoniei reprezinta modelul real al dezvoltarii in viitor al organizatiilor noastre. Noi, autorii, apreciem in mod deosebit modelul japonez in tot ce inseamna calitate, managementul calitatii, asigurarea calitatii, cultura calitatii, cultura organizationala.
Resursele tangibile se gasesc in continua reducere ca urmare a distrugerii echilibrelor ecologice (consumul resurselor naturale este mai mare decat ritmul lor de regenerare). O organizatie care se bazeaza in principal pe aceste resurse pe cale de epuizare se poate gandi la disparitie odata cu epuizarea acestor resurse.
Ca atare, aspectele teoretice tratate in cartea de fata au o adresabilitate extrem de larga, din punct de vedere al domeniului stiintific in care pot fi aplicate.
Cartea este astfel structurata, incat sa faca posibila dezvoltarea unei gandiri tehnico-economice eficiente, a unui proces de invatare mai simplu, stimulativ si accesibil, avand la baza o succesiune logica a elementelor care o compun.
Sibiu, Romania
Autorii
CUPRINS:
1. Calitatea si asigurarea calitatii in organizatiile moderne. Managementul calitatii
1.1.Managementul organizatiilor moderne
1.1.1. Organizatia moderna. Abordarea sistemica a organizatiei
1.1.2. Managementul global al organizatiei moderne
1.2. Calitatea - actualitati si perspective
1.2.1. Conceptul de calitate
1.2.2. Evolutia si dezvoltarea conceptului de calitate in raport cu competitivitatea organizatiilor
1.2.3. Definirea calitatii in raport cu orientarile actuale
1.2.4. Sisteme ale calitatii. Evolutia modalitatilor de asigurare a calitatii
1.2.4.1. Inspectia si controlul calitatii
1.2.4.2. Asigurarea calitatii - activitate specializata
1.2.4.3. Managementul calitatii - calea spre performanta
1.2.4.4. Asigurarea calitatii prin diverse cai
1.3. Managementul calitatii in organizatiile moderne
1.3.1. Conceptul de management al calitatii
1.3.2. Conceptele de baza ale managementului calitatii
1.3.3. Principiile managementului calitatii conform seriei de standarde ISO 9000
1.3.3.1. Focalizare catre client (utilizator, consumator)
1.3.3.2. Leadership
1.3.3.3. Implicarea intregului personal
1.3.3.4. Abordarea bazata pe procese
1.3.3.5. Abordarea sistemica a managementului calitatii
1.3.3.6. Imbunatatirea continua
1.3.3.7. Luarea deciziilor pe baza faptelor
1.3.3.8. Relatii reciproc avantajoase cu toti furnizorii
1.3.4. Principii fundamentale ale sistemelor de management al calitatii
2. Fiabilitatea si mentenabilitatea sistemelor - principii fundamentale in domeniul abordat
2.1. Unitati de masura si erori de masurare
2.1.1. Unitati de masura fundamentale
2.1.2. Unitati de masura derivate
2.1.3. Unitati de masura suplimentare
2.1.4. Alte unitati de masura
2.1.5. Unitati de masura anglo-saxone
2.1.6. Constante
2.2. Principii fundamentale cu privire la domeniul fiabilitatii si mentenabilitatii
2.2.1. Variabile aleatoare
2.2.2. Densitatea de repartitie
2.2.3. Indicatori specifici
2.2.4. Repartitii specifice in fiabilitate si mentenabilitate. Teorii si aplicatii
2.2.4.1. Legi de distributie continue
2.2.4.1.1. Legea exponentiala
2.2.4.1.2. Legea normala
2.2.4.1.3. Legea Weibull
2.2.4.1.4. Legi complexe de distributie
2.2.4.2. Legi de distributie discrete
2.2.4.2.1. Legea binomiala
2.2.4.2.2. Legea lui Poisson
2.3. Selectia si teoria selectiei
2.3.1. Generalitati cu privire la teoria selectiei
2.3.2. Obiective ale teoriei selectiei
2.3.3. Tehnici de selectie
2.3.4. Esantionul
2.3.5. Probe de probabilitati
2.3.6. Selectii
2.3.6.1. Selectii aleatoare
2.3.6.2. Selectii dirijate
2.3.6.3. Selectii stratificate
2.3.6.4. Selectii specifice
2.4. Estimatia si teoria estimatiei
2.4.1. Generalitati cu privire la teoria estimatiei
2.4.2. Estimarea parametrilor pentru o repartitie normala a datelor experimentale
2.4.3. Estimari ale dispersiei
2.4.4. Extinderea domeniului de cercetare
2.5. Verificarea ipotezelor enuntate in domeniul fiabilitatii si mentenabilitatii
2.5.1.Conceptul de ipoteza statistica
2.5.2 Algoritmul verificarii ipotezelor
2.5.3. Teste statistice
2.5.4. Verificarea ipotezelor statistice explicate prin aplicatii tipice
2.5.4.1. Verificarea ipotezelor privind dispersia populatiei
2.5.4.2. Verificarea ipotezelor privind media populatiei
3. Fiabilitatea si indicatorii de fiabilitate
3.1. Conceptul de fiabilitatea si mentenabilitate. Terminologia utilizata in fiabilitatea autovehiculelor
3.2. Defectari ale autovehiculelor si factori specifici
3.3. Indicatori de fiabilitate. Teorie si aplicatii
3.3.1. Indicatori de fiabilitate ai elementelor nereparabile
3.3.2. Indicatori de fiabilitate ai elementelor reparabile
3.3.3. Indicatori de fiabilitate specifici utilizati in domeniul auto
4. Fiabilitatea sistemelor. Modelarea fiabilitatii autovehiculelor. Incercari de fiabilitate
4.1. Teoria sistemelor
4.2. Fiabilitatea sistemelor si studiul acestora pe baza schemelor logice de fiabilitate. Teorii si aplicatii
4.2.1. Sisteme de structura fiabilistica serie
4.2.2. Sisteme cu structura fiabilistica in paralel
4.2.3. Sisteme cu structura fiabilistica mixta
4.3. Studiul fiabilitatii sistemelor pe baza multimii fuzzy
4.4. Modelarea fiabilitatii. Generalitati
4.5. Analiza statistica a datelor experimentale in studiile de fiabilitate
4.6. Estimarea repartitiei teoretice a timpilor de defectare.
Teorie si aplicatii
4.6.1. Estimarea modelului exponential
4.6.2. Estimarea modelului normal
4.6.3. Estimarea modelului Weibull
4.6.4. Validarea modelelor statistice
4.7. Incercari de fiabilitate. Clasificari
4.8. Incercari pentru stabilirea indicatorilor de fiabilitate
4.8.1. Incercari complete
4.8.2. Incercari cenzurate
4.8.3. Incercari trunchiate
4.8.4. Incercari secventiale sau progresive
4.8.5. Incercari accelerate
4.9. Intervale de incredere. Aplicatii
4.10. Incercari de validare a fiabilitatii
4.10.1. Stabilirea obiectivelor de fiabilitate
4.10.2. Definirea programului de incercare
4.10.3. Limite in severizarea incercarilor
4.10.4. Analiza posibilitatilor de optimizare a incercarilor de validare a fiabilitatii
5. Mentenabilitatea si disponibilitatea autovehiculelor
5.1. Indicatori de mentenabilitate si disponibilitate
5.2. Disponibilitatea autovehiculelor prin intermediul proceselor Markov
5.3. Mentenanta autovehiculelor si costul global de posesie
5.4. Sistemul de mentenanta pentru autovehicule-obiective
5.5. Sisteme de mentenanta
5.6. Sisteme de mentenanta pentru autovehicule- criteria de adaptare
6. Modelarea si optimizarea sistemului de mentenanta a autovehiculelor in concordanta cu indicatorii de fiabilitate
7. Fiabilitatea si mentenabilitatea. Aplicatii si studii de caz
7.1. Achizitionarea si prelucrarea datelor primare in studiul fiabilitatii autovehiculelor
7.2. Eliminarea valorilor aberante din sirul datelor experimentale
7.3.. Determinarea statistica a indicatorilor de fiabilitate pentru elemente nereparabile
7.4. Determinarea statistica a indicatorilor de fiabilitate pentru elemente reparabile
7.5. Determinarea analitica a indicatorilor de fiabilitate
7.6. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legii exponentiale
7.7. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legii normale
7.8. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legii Weibull..
7.9. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legilor complexe de distributie
7.10. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legii binomiale..
7.11. Determinarea indicatorilor de fiabilitate pe baza legii Poisson..
7.12. Studiul fiabilitatii sistemelor pe baza schemelor logice de fiabilitate..
7.13. Studiul fiabilitatii sistemelor pe baza teoremei lui Bayes
7.14. Studiul fiabilitatii sistemelor cu mai multe stari
7.15. Estimarea repartitiei teoretice pentru fiabilitatea autovehiculelor
7.16. Validarea modelelor teoretice ale fiabilitatii
7.17. Incercari pentru determinarea fiabilitatii
7.18. Validarea fiabilitatii prin incercari secventiale
7.19. Incercari accelerate
7.20. Eficientizarea incercarilor de validare a fiabilitatii
7.21. Mentenabilitatea si disponibilitatea autovehiculelor
Bibliografie.
DESPRE AUTORI:
Prof. univ. dr. ing. Alexandru BOROIU a absolvit Institutul Politehnic Bucuresti, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere (1983) si a obtinut titlul de doctor in Inginerie Mecanica la Universitatea Transilvania din Brasov in anul 2000. Are o bogata experienta in invatamantul superior, din 1992 fiind cadru didactic titular in Catedra Automobile din Facultatea de Mecanica si Tehnologie a Universitatii din Pitesti. Are specializari in strainatate (Franta, Belgia, Grecia) in domeniile: managementul calitatii, fiabilitate, mentenanta autovehiculelor.
Este autor si coautor a peste 20 carti/manuale, 160 lucrari stiintifice (comunicate si publicate), si a participat la elaborarea a peste 30 de contracte de cercetare stiintifica. Este membru a numeroase organisme si organizatii profesionale, nationale si internationale, si colaborator permanent al Revistei Mentenanta si Distributie Industriala.
In perioada 2004 - 2008 a fost Director al Departamentului pentru Calitatea Invatamantului in Universitatea din Pitesti, iar din 2008 este Sef al Catedrei de Automobile.
Este responsabil ECTS pentru programul de studii de licenta Ingineria Transporturilor si a Traficului si titular al cursurilor: Managementul Calitatii, Fiabilitatea Autovehiculelor, Mentenanta Autovehiculelor.
Prof. univ. dr. ing. dr. ec. Mihail Aurel TITU a absolvit cursurile de zi ale Facultatii de Inginerie Hermann Oberth (profil mecanic, 1994) si ale Facultatii de Stiinte Economice (2003) de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu. Are studii de tip Masterat in Ingineria Tehnologica in Sisteme Integrate de Masini (1995) si in Stiinta si ingineria Calculatoarelor (2001). Este doctor in Inginerie din 1999, Doctor in Economie - management din 2007 cu o bogata experienta in invatamantul superior de peste 16 ani. Are specializari in strainatate (Germania, Franta, Elvetia, Olanda, Cehia, Belgia, Ungaria s.a.) in domeniile: managementul calitatii, managementul inovarii, managementul universitar, managementul strategic si inginerie industriala. In prezent este Directorul Departamentului Protectia Proprietatii Intelectuale de la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu si a Centrului PATLIB Sibiu a Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului European de Brevete.
Este autor si coautor a peste 45 carti/manuale, 284 lucrari stiintifice (comunicate si publicate), 12 brevete de inventie si a unui portofoliu de peste 50 de contracte de cercetare stiintifica la nivel national si international. Este membru a numeroase organisme si organizatii profesionale nationale si internationale, Editor al Revistei Management and Sustainable Development, Managing Editor al Revistei Nonconventional Technologies, membru in comitetele unor prestigioase reviste nationale si internationale si a unor Proceeding-uri. Este medaliat cu AUR la Salonul Mondial de Inventii de la Geneva (2008, 2009, 2010, 2011) si de la Brussels (2007, 2008, 2009, 2010, 2011), la Salonul Intenational de Inventica de la Moscova (2010), Varsovia (2010), Zagreb (2010, 2011), Iasi (2011) si la Salonul International de inventica INVENKA Bucuresti (2008, 2009, 2010, 2011). Este medaliat cu ARGINT la Saloanul Mondial de Inventii de la Brussels (2008), Salonul International de inventica din Kuweit (2010), Cluj Napoca (2010, 2011) s.a. Este castigatorul Meritului European pentru Inovare in grad de cavaler (Brussels 2008) si al Meritului European pentru Inovare in grad de ofiter (Brussels 2010).