Mantuirea activa. Un dialog permanent intre Dumnezeu si om. O perspectiva nou-testamentara
Autor: Cristian Octavian Feurdean
Editura: Casa Cartii de Stiinta Cluj-Napoca
Format: 13,5x20 cm
Nr. pagini: 184
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-17-0808-6
Anul aparitiei: 2015
Utilizarea cuvantului in limba romana
Termenul de „mantuire” semnifica izbavire, salvare, scapare. In limba romana, termenul este folosit mai frecvent ca izbavire de la moartea vesnica prin pedeapsa iadului. In limba rusa se foloseste un singur cuvant: ``spasenie`` in toate situatiile.
Originea ebraica a cuvantului
Datorita faptului ca Vechiul Testament a fost scris in limba ebraica, si termenul de „mantuire” a fost tradus din aceasta limba in limba romana. Astfel, termenul ebraic YESHUAH care semnifica salvare, eliberare, propasire, prosperitate sau biruinta s-a tradus in romana prin „mantuire”. Acest cuvant ebraic a fost dat ca nume unor persoane din Vechiul Testament. Chiar si „Iisus” in limba ebraica se traduce prin YESHUAH. Chiar si astazi evreii asa Il numesc pe Iisus.
CUPRINS
I. PRELIMINARII 11
I.1. Conceptul de mantuire. Mantuirea obiectiva si subiectiva 11
I.2. Precizari metodologice 19
I.3. Conceptele privitoare la mantuire ale comunitatilor contemporane cu populatia crestina in formare 22
I.4. Mantuirea in Sfanta Scriptura 25
II. TRASATURI ALE MANTUIRII ACTIVE (Zaheu si tanarul bogat) 42
I.1. Efortul omului si raspunsul lui Dumnezeu 42
II.2. Zaheu - cautarea „celor de sus” (Luca 19) 44
II.3. Tanarul bogat sau distanta de la dorinta la posibilitatea mantuirii 53
II.4. Bogatul nemilostiv si saracul Lazar sau posibilitatea „inchiderii usii” 54
III. INTAMPINAREA DOMNULUI SI PERSONAJUL COLECTIV SIMION (Luca 2) 61
III.1. Exegeza textului 61
III.2. Simion, delegatul umanitatii intalneste pe Mesia cel asteptat 65
III.3. Fericirea lui Simion, fericirea umanitatii 70
III.4. Intampinarea Domnului - prima veriga a comuniunii cu Dumnezeu 74
III.5. Intampinarea Domnului, intre convertire si nasterea din nou 83
IV. INSUSIREA PERSONALA A MANTUIRII - o perspectiva a Noului Testament 92
IV. 1. Harul Duhului Sfant il sfinteste pe om. Cincizecimea personala 92
IV.2. Treptele mantuirii exprimate in terminologia nou-testamentara 108
IV.3. Credinta si faptele bune sau dialogul dintre Sf.Pavel si Sf.Iacob 113
IV.4. Conceptia juridica vs. conceptia ortodoxa asupra mantuirii. O abordare comparata a manturii in cele doua sisteme 122
V. MANTUIREA INTRE SPIRITUALITATE SI DINAMISM CRESTIN 130
V.1. Mantuirea ca si scop 131
V.2. Mantuirea - efort spiritual 132
V.3. Mantuirea - tinta finala sau partea de-a dreapta lui Iisus 137
VI. RELATIA DINTRE DUMNEZEU SI OM 149
VI.1. Relatia personala a omului cu Dumnezeu 149
VI.2. Relatia omului cu Dumnezeu prin intermediul semenilor nostri si a Bisericii 156
VII. IN LOC DE CONCLUZII - IMPARATIA LUI DUMNEZEU SE CUCERESTE PRIN CREDINTA 163
VII.1. Mantuirea vazuta prin prisma telologiei luminii 167
VII.2. Caracteristicile mantuirii 170
BIBLIOGRAFIE 175