Marketing agroalimentar

Autor: Mihai Diaconescu
Editura: Universitara
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 186
Coperta: brosata
ISBN: 973-749-000-2
Anul aparitiei: 2016
DESPRE CARTE
Marketingul nu reprezinta doar o functie a intreprinderii, este spiritul acesteia. Acesta ne arata ce bunuri sa producem, ce servicii sa furnizam, ce nivel de preturi sa practicam, unde si cand sa facem publicitate, ce sa comunicam clientilor nostri si cum sa o realizam. Marketingul este motorul care conduce firma catre succes.
Specificitatea productiei si circulatiei produselor agricole si alimentare a condus la conturarea unei ramuri specializate denumita „marketing agroalimentar”. Intrebarea cheie este „cum sa valorifici cat mai eficient productia agricola si alimentara”, iar raspunsul nu poate ignora scopurile generale ale activitatii de marketing legate de adaptarea la nevoile, preferintele si dorintele consumatorilor, de cresterea eficientei economice si de asigurare a dezvoltarii intreprinderii in conditii de concurenta tot mai accentuata.
Prezenta carte incearca sa raspunda si altor intrebari ce pot constitui preocupari ale studentilor, cercetatorilor, lucratorilor in domeniu ori altor categorii de specialisti.
INTRODUCERE
Inca de la jumatatea secolului trecut a inceput sa se contureze ideea ca succesul intreprinderilor se bazeaza, in principal, pe implementarea strategiilor de marketing, care ofera cea mai buna perspectiva in atingerea obiectivelor propuse. O viziune istorica asupra asupra implementarii marketingului la nivelul intreprinderii, pune in evidenta, o tendinta continua de diferentiere si specializare pe domenii.
Diferentierea aplicarii marketingului in functie de profilul activitatii economice reprezinta o caracteristica a evolutiei acestuia, reflectand o adaptare a viziunii de marketing la particularitatile diverselor sectoare ale activitatii economice.
Specificitatea productiei si circulatiei produselor agricole si alimentare a condus la conturarea unei ramuri specializate denumita „marketing agroalimentar”. Intrebarea cheie este „cum sa valorifici cat mai eficient productia agricola si alimentara?”, iar raspunsul nu poate ignora scopurile generale ale activitatii de marketing legate de adaptarea la nevoile, preferintele si dorintele consumatorilor, de cresterea eficientei economice si de asigurare a dezvoltarii intreprinderii in conditii de concurenta tot mai accentuata.
Realizarea acestei carti reprezinta rezultatul mai multor ani de studiu si documentare, inclusiv in universitati din Franta, Italia si Elvetia. Pe aceasta cale autorul doreste sa multumeasca domnilor profesori univesitari Virgil Balaure, Iacob Catoiu si Dumitru Dima pentru permanentele incurajari si sprijinul acordat realizarii acestei lucrari, precum si colectivului de profesori de la Catedra de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice - Bucuresti.
Autorul
CUPRINS
INTRODUCERE / 7
CAPITOLUL 1. MARKETINGUL AGROALIMENTAR / 9
1.1. Definirea marketingului? / 9
1.2. Domeniul produselor agroalimentare / 9
1.3. Necesitatea si importanta marketingului agroalimentar / 10
CAPITOLUL 2. MEDIUL EXTERN AL INTREPRINDERII / 13
2.1. Micromediul - domeniul principal de actiune al intreprinderii / 14
2.2. Macromediul extern al intreprinderii / 16
CAPITOLUL 3. PIATA PRODUSELOR AGROALIMENTARE / 21
3.1. Cererea de produse agroalimentare / 23
3.2. Consumul de produse agroalimentare / 26
3.3. Oferta de produse agroalimentare / 37
3.4. Colectarea produselor agricole ? particularitate a marketingului agroalimentar / 45
CAPITOLUL 4. STRATEGIA DE PIATA / 51
4.1. Misiunea si obiectivele intreprinderii / 51
4.2. Locul strategiei in activitatea de marketing / 52
4.3. Fundamentarea strategiei de piata a intreprinderii / 54
4.4. Tipologia strategiilor de piata / 55
CAPITOLUL 5. POLITICA DE PRODUS IN MARKETINGUL AGROALIMENTAR / 61
5.1. Valoarea nutritiva a produselor agroalimentare / 62
5.2. Ambalarea produselor agroalimentare / 62
5.3. O dilema a ambalarii: vizualizarea continutului / 69
5.4. Probleme actuale ale calitatii produselor agroalimentare / 72
5.5. Standardizarea si certificarea in domeniul produselor agroalimentare / 72
5.6. Garantarea produselor alimentare / 77
5.7. Factori stimulatori ai dezvoltarii de produse noi / 78
5.8. Dezvoltarea produselor noi / 81
5.9. Strategii si tehnici de innoire a ofertei de produse la nivelul intreprinderii / 83
5.10. Strategii de lansare pe piata a produselor noi / 85
CAPITOLUL 6. PRODUSELE NUTRITIONALE - NOUA GENERATIE DE PRODUSE ALIMENTARE / 86
6.1. Generatii de produse alimentare / 86
6.2. Efecte dorite si nedorite ale prelucrarii tehnologice asupra materiilor prime agroalimentare / 88
6.3. Resurse agroalimentare neconventionale / 91
6.4. Noi tehnologii de obtinere a produselor agroalimentare / 96
6.5. Corectarea valorii nutritive a produselor alimentare / 102
6.6. Penetrarea in consum a produselor nutritionale / 107
6.7. Model de proiectare nutritionala a produselor alimentare / 108
6.8. Variabile ale realizarii tehnice a produselor nutritionale / 111
CAPITOLUL 7. POLITICA DE PRET IN MARKETINGUL AGROALIMENTAR / 115
7.1. Relatia pret-calitate / 115
7.2. Efectul KING si consecintele sale / 116
7.3. Pretul en gros al produselor agricole - rol de reglare / 117
7.4. Pretul si sezonalitatea produselor agricole / 119
7.5. Tehnici de interventie in stabilirea nivelurilor de pret / 121
7.6. Obiective ale politicii de pret / 126
7.7. Strategii de pret / 128
7.8. Fixarea preturilor pentru o gama de produse / 133
7.9. Analiza relatiei dintre valoarea nutritiva si pretul produselor agroalimentare / 134
CAPITOLUL 8. POLITICA DE DISTRIBUTIE IN MARKETINGUL AGROALIMENTAR / 138
8.1. Continutul distributiei / 138
8.2. Rolul distributiei / 139
8.3. Functiile distributiei / 140
8.4. Locul distributiei in mixul de marketing / 141
8.5. Canalele de distributie / 142
8.6. Intermediarii en gros / 146
8.7. Intermediarii detailisti / 148
8.8. Alternative privind strategia de distributie / 149
8.9. Fortele de vanzare si batalia pentru prezenta permanenta a produselor agroalimentare in punctele de vanzare / 151
CAPITOLUL 9. POLITICA DE COMUNICARE IN MARKETINGUL AGROALIMENTAR / 157
9.1. Profilul tintei comunicationale / 157
9.2. Structura activitatii de comunicare / 158
9.3. Ambalajul si eticheta ? vectori principali in politica de comunicare / 158
9.4. Publicitatea / 170
9.5. Semne si mesaje distinctive privind calitatea produselor agroalimentare / 172
9.6. Promovarea vanzarilor / 179
9.7. Relatiile publice / 180
9.8. Strategii comunicationale in cazul produselor ecologice / 181
BIBLIOGRAFIE / 183
DESPRE AUTOR
Conferentiar universitar dr. in cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti, Facultatea de Marketing, Catedra de Marekting
Absolvent al Facultatii de Comert, Academia de Studii Economice Bucuresti
Din anul 1993 cadru didactic la Catedra de Marketing din Academia de Studii Economice Bucuresti
Absolvent al cursurilor de „Spirit antreprenorial si economia de piata”, organizat de Centrul International de Studii Antreprenoriale (1991)
Absolvent al cursurilor de specializare in „Economia intreprinderii si comportamentul consumatorului” organizat de Universitatea „Luigi Bocconi” din Milano (Italia)
Specializari pe plan international in domeniul marketingului la Universitatea de Stiinte Sociale din Toulouse (Franta) si la Universitatea din Neuchatel (Elvetia)
Doctor in economie din 1999
Autor si coautor a 12 carti in domeniu
Autor si coautor la peste 45 de studii si lucrari de cercetare, comunicari stiintifice si articole in domeniul marketingului