Peste 70 de ani de traditie in invatamant universitar si cercetare stiintifica in domeniul Ingineria transporturilor
Autor: Ioan Tanasuica
Editura: A.G.I.R.
Seria: Repere istorice
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 142 color
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-826-2
Anul aparitiei: 2020
CUVANT INAINTE
Numai cine cunoaste trecutul poate construi viitorul, este un mare adevar pe care ganditori de seama l-au semnalat. Intrebarea pe care ne-am pus-o si noi se refera la trecutul nostru. Asa a aparut istoria.
Noi ne-am gandit, ca participanti care au trait istoria pregatirii inginerilor in domeniul „ingineriei transporturilor” sa adunam evenimentele care au condus la aparitia, dezvoltarea si desfasurarea procesului de pregatire a acestor specialisti. Asa cum se va vedea in paginile lucrarii, incepand de la Institutul de Cai Ferate din Bucuresti si apoi in cadrul Facultatii de Transporturi din Universitatea Politehnica din Bucuresti, in Departamentul Transporturi, trafic si logistica.
Cele prezentate se bazeaza pe documente de arhiva, din trecutul mai indepartat, dar si pe documente mai recente, cat si pe amintirile celor cativa traitori ce au vietuit inca din primii ani ai aparitiei specializarii.
Multumesc in mod deosebit domnului prof. emerit dr. ing. Serban Raicu si doamnei conf. dr. ing. Dorinela Costescu pentru contributiile la realizarea lucrarii.
CUPRINS
1. Locul si rolul specialistului in Ingineria Transporturilor 11
2. Evolutia Departamentului Transporturi, Trafic si Logistica 15
3. Procesul de invatamant 18
3.1. Planuri de invatamant 18
3.2. Programe de studii organizate in prezent 24
3.3. Practica tehnologica 28
4. Cercetarea stiintifica si activitatea editoriala 31
5. Doctoratul 37
6. Personalul didactic 40
6.1. Evolutia structurii colectivului didactic 40
6.1.1. Perioada 1948-1959 40
6.1.2. Trecerea de la Institutul de Cai Ferate la Institutul Politehnic din Bucuresti, Facultatea de Transporturi 40
6.1.3. Perioada 1990-2004 42
6.1.4. Perioada 2004-2020 45
6.2. Cadre didactice cu contributii remarcabile in activitatea departamentului (catedrei) 46
6.3. Structura actuala a colectivului departamentului 55
6.4. Cadre didactice asociate 58
6.5. Participari la management universitar, comunitati academice si organisme profesionale 59
7. Studenti si absolventi 61
8. Bibliografie 67
ANEXE 68
Anexa 1. Procesul Verbal de constituire a catedrei Tehnica Transporturilor 68
Anexa 2. Plan de invatamant 1962-1963 69
Anexa 3. Tratate, carti si manuale 72
Anexa 4. Programul sesiunii de comunicari stiintifice studentesti, sectia Tehnica Transporturilor, anul universitar 1994-1995 78
DESPRE AUTOR
Prof. dr. ing. Ioan TANASUICA (1935), membru de onoare al Academiei de Stiinte Tehnice din Romania, a fost seful catedrei Tehnica Transporturilor. Autor a peste 153 lucrari originale din care: 56 publicate in reviste de specialitate, 36 sustinute in sesiuni stiintifice, 45 contracte de cercetare, din care 23 ca autor principal, 17 programe pentru calculator, 8 in manuscris si altele.
Domeniile principale de cercetare sunt: capacitatile de circulatie si graficele de circulatie ale trenurilor; optimizarea tehnologiilor de lucru in statiile de cale ferata si liniile care servesc marile platforme industriale; managementul logisticii si ingineriei transporturilor.
Este autor a unor cursuri universitare cum sunt: Statii si complexe feroviare; Tehnologia transportului feroviar; Tehnologia lucrului in statiile de cale ferata si pe liniile industriale; Managementul logisticii transporturilor; cat si a unor tratate cum sunt: Folosirea masinilor electronice cifrice in transportul feroviar; Modele grafice si matematice ale circulatiei trenurilor; Tehnologia activitatii statiilor de cale ferata (2 volume); Managementul logisticii si ingineriei transporturilor; Dictionar explicativ pentru stiinta si tehnologie - Transporturi feroviare.
Elementele de originalitate sunt ilustrate de realizarea dupa circa 10 ani de studii a modelelor matematice care sa tina seama de toti factorii care coreleaza calculele analitice ale capacitatii de circulatie a unei sectii cu graficele de circulatie, trasele perturbate. De asemenea, a elaborat modelele matematice pentru tinerea evidentei si calculul stationarii vagoanelor de marfa in timp real si a elaborat algoritmii si programele de calcul pentru acestea cat si pentru programarea operativa a activitatii statiilor de cale ferata. La acestea se adauga si lucrarea privind stabilirea tonajului minim cu care poate fi indrumat un tren direct de marfa in conditiile acumularii vagoanelor pentru un tren la tonajele normale in mai multe zile.
Experienta sa indelungata a influentat imbunatatiri continue ale procesului de invatamant, avand multe interventii originale in restructurarea acestuia, a planurilor de invatamant si in orientarea invatamantului in general si a celui de ingineria transporturilor. De asemenea, s-a preocupat si se preocupa de istoricul invatamantului de transporturi.
Prin publicatii si conferinte a continuat misiunea inceputa de profesorul Constantin Tomescu pentru clarificarea si stabilirea locului si rolului inginerului din specializarea ingineria transporturilor si a militat permanent pentru aceasta in calitate de inspector de specialitate in Ministerul Invatamantului, ca prodecan al facultatii, ca sef de catedra si ca specialist in domeniu. A format si formeaza peste 60 de serii de specialisti in ingineria transporturilor, un numar insemnat de ingineri in Logistica transporturilor si a initiat mai multe cursuri postuniversitare in Managementul logisticii transporturilor.
A fost cooptat in diverse comisii si consilii, cum ar fi cele de evaluare a lucrarilor de cercetare stiintifica in programele RELANSIN si AMTRANS, iar pentru programul ORIZONT 2000 a fost presedinte al unei astfel de comisii. A facut parte din primul Consiliu de administratie al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa - CFR-MARFA si in alte consilii.
A facut parte din comisia de strategie a senatului UPB - si mai multe comisii de doctorat si de sustinere a unor teze de doctorat. Este membru al Adunarii Generale a Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR).