Politici europene pentru produse si relevanta lor pentru sectorul de incaltaminte - PRET REDUS!
Autor: Dana Corina Deselnicu
Editura: A.G.I.R.
Seria: Politici, strategii, dezvoltare
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 244
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-555-1
Anul aparitiei: 2015
Pret vechi 14,45 lei - Pret redus 5 lei
CUPRINS
Abrevieri 8
Introducere 11
1. PIATA EUROPEANA SI MONDIALA PENTRU INCALTAMINTE 13
1.1. Metodologie 13
1.2. Piata de incaltaminte 15
1.2.1. Structura pietei pentru grupa de produse incaltaminte 15
1.2.1.1. Structura afacerilor in sectorul de incaltaminte 15
1.2.1.2. Structura distributiei incaltamintei 16
1.2.2. Privire de ansamblu asupra pietei globale 17
1.2.3. Analiza pietei europene de incaltaminte 19
1.2.3.1.Productia in Europa 21
1.2.3.2. Comertul cu incaltaminte 22
1.2.3.3. Consumul European aparent 25
1.2.3.4.. Prognoza pe piata europeana 27
1.2.4. Segmentarea pietei 29
1.2.4.1.Segmentarea pietei la nivel mondial 30
1.2.4.2.Segmentarea productiei europene de incaltaminte 31
1.2.4.3. Segmentarea consumului european de incaltaminte 31
1.2.4.4.Segmentarea importurilor de incaltaminte 33
1.3. Privire de ansamblu asupra pietei de piele 34
1.3.1. Segmentarea dupa originea animala 34
1.3.2. Segmentarea dupa aria geografica 35
1.3.3. Segmentarea in functie de produsul final 36
Bibliografie 39
2. LEGISLATIA EUROPEANA PRIVIND CONSUMUL SI ECO-ETICHETAREA INCALTAMINTEI 40
2.1. Legislatia privind performanta de mediu a incaltamintei 41
2.1.1. Directiva UE privind etichetarea incaltamintei 41
2.1.2. Alte politici si legislatii europene relevante pentru mediu 43
2.1.2.1. Directive-cadru 43
2.1.2.2. Directive specifice industriei 45
2.1.2.3. Regulamente si decizii 46
2.2. Managementul substantelor chimice 46
2.3. Standarde europene si internationale 48
2.3.1. CEN - Comitetul European pentru Standardizare 48
2.3.2. ISO - Organizatia Internationala pentru Standardizare 49
2.3.3. IULTCS - International Union of Leather Technologists and Chemists Societies 49
Bibliografie 50
3. ETICHETE ECOLOGICE EUROPENE SI NON-EUROPENE 52
3.1. Nordic Swan 52
3.2. Environmental Choice New Zealand 53
3.3. Blue Angel 53
3.4. Eco Mark Japonia 53
3.5. Ekologicky setrny vyrobek 54
3.6. Domeniul de aplicare si criteriile acoperite de Etichetele ecologice existente 54
3.7. Penetrarea pe piata a etichetei ecologice a Uniunii Europene 56
3.8. Penetrarea pe piata a altor sisteme de etichetare ecologica 56
Bibliografie 58
4. CELE MAI BUNE PRACTICI IDENTIFICATE PE PIATA DE INCALTAMINTE 59
4.1. Privire de ansamblu la nivel global 59
4.2. Responsabilitatea sociala corporatista 61
4.3. Cele mai bune practici identificate pe fazele ciclului de viata 62
4.3.1. Materiile prime 62
4.3.1.1. Piele naturala 62
4.3.1.2. Materiale sintetice si cauciuc 67
4.3.1.3. Textile 70
4.3.2. Managementul substantelor chimice si substantelor periculoase 75
4.3.3. Asamblarea incaltamintei 78
4.3.4. Ambalarea incaltamintei 80
4.3.5. Sfarsitul de viata 80
4.4. Branduri si eco-inovatiile lor 84
4.4.1. Eco-inovatii 84
4.4.2. Penetrarea pietei 87
Bibliografie 87
5. IMPACTUL GRUPEI DE PRODUSE - INCALTAMINTE ASUPRA MEDIULUI 90
5.1. Analiza literaturii de specialitate 90
5.1.1. Identificarea studiilor Life Cycle Assessment 90
5.2. Categoriile de impact de mediu de interes pentru studiu 94
5.2.1. Schimbarile climatice 95
5.2.2. Acidifierea 95
5.2.3. Ozonul 95
5.2.4. Ozonul fotochimic 96
5.2.5. Eutrofizarea 96
5.2.6. Epuizarea resurselor 96
5.3. Descrierea si caracterizarea catorva studii LCA 97
5.3.1. Studiul LCA efectuat de Cheah et al., 2012 97
5.3.2. Studiul LCA efectuat de Mila et al., 2002 99
5.3.3. Studiu LCA efectuat pentru compania Simple Shoes, 2008 102
5.3.4. Studiu LCA efectuat de Mila et al., 1998 106
5.3.5. Studiul LCA efectuat de Rivela et al.., 2004 108
5.4. Identificarea punctelor fierbinti si a indicatorilor de impact cheie
din studiile LCA 111
5.4.1. Incaltaminte 111
5.4.2. Pielea naturala 113
5.5. Studii LCA suplimentare 116
5.5.1. Compararea tehnologiilor de tabacire 116
5.5.2. Substante periculoase 117
5.5.3. Impactul textilelor asupra mediului 117
Bibliografie 119
6. SUBSTANTE CHIMICE SI PREPARATE PERICULOASE POTENTIAL PREZENTE IN INCALTAMINTE 122
6.1. Evaluarea cerintelor legale si a literaturii de specialitate 123
6.1.1. Cerintele legale in Uniunea Europeana si statele membre 123
6.1.2. Regulamentul etichetei ecologice UE si alte etichete
ecologice existente 126
6.1.3. Listele Substantelor Restrictionate (LSR) elaborate de companii 127
6.1.4. Literatura Stiintifica, rapoarte si publicatii 128
6.2. Analiza substantelor periculoase 129
6.2.1. Biocide, conservanti si substante antibacteriene 132
6.2.2. Metale grele 134
6.2.3. Coloranti si pigmenti 137
6.2.4. Solventi organici 138
6.2.5. Plastifianti si elastomeri 139
6.2.6. Substante ignifuge 142
6.2.7. Nanomateriale 142
6.2.8. Hidrocarburi aromatice policiclice (HAP) 144
6.2.9. Auxiliari 145
6.2.10. Agenti de impregnare 146
6.2.11. Formaldehida 148
Bibliografie 149
7. POTENTIALUL DE IMBUNATATIRE A PERFORMANTELOR DE MEDIU PENTRU GRUPA DE PRODUSE - INCALTAMINTE 153
7.1. Imbunatatirea durabilitatii incaltamintei 154
7.2. Reducerea masei incaltamintei 155
7.3. Reducerea consumului energetic in timpul fabricatiei 157
7.4. Calitatea aerului din interior: Reducerea emisiilor COV din solventi si adezivi in timpul procesului de fabricatie a incaltamintei 161
7.5. Reducerea deseurilor 164
7.6. Restrictii de transport cu avionul 165
7.7. Utilizarea bumbacului organic 167
7.8. Consumul de apa 169
7.9. Utilizarea pieilor tabacite fara crom 172
7.10. Utilizarea poliesterului reciclat 173
7.11. Utilizarea de bio-materiale si materiale plastice reciclate 176
7.12. Excluderea PVC-ului 178
7.13. Emisii in apa 182
7.14. Managementul sfarsitului duratei de viata 182
Bibliografie 182
Concluzii 186
Anexa 1- Definirea grupei de produse „incaltaminte” 188
Anexa 2 - Nomenclator NACE pentru incaltaminte 203
Anexa 3 - Nomenclator CN pentru incaltaminte 206
Anexa 4 - Substante periculoase potential prezente in incaltaminte 220
Anexa 5 - Lista colorantilor restrictionati la utilizare 229
Anexa 6 - Lista substantelor cu grad foarte mare ingrijorare 232
CUVANT INAINTE:
Politica UE integrata a produselor (IPP) formeaza un element cheie al Planului de Actiune, care propune o combinatie de instrumente voluntare si obligatorii care doresc reducerea impactului asupra mediului generat de produse si servicii de-a lungul tuturor etapelor ciclului de viata a acestora. Exista doua instrumente de politica voluntara importante in cadrul IPP, si anume, eticheta UE ecologica, si achizitiile publice ecologice (GPP); ambele sunt destinate promovarii produselor si serviciilor care demonstreaza efecte reduse asupra mediului in comparatie cu optiuni alternative functionale care apartin aceluiasi grup de produse/servicii. Ambele scheme de promovare contribuie la abordarea obiectivelor mai ample privind competitivitatea si ecologizarea in cadrul UE.
In lucrarea Politici Europene pentru produse si relevanta lor pentru sectorul de incaltaminte, autoarea face o analiza ampla a sectorului industrial european si global, privind productia si comertul in sectorul de pielarie - incaltaminte, ecoetichetarea incaltamintei si penetrarea ecoetichetei pe diverse piete, aspectele ecologice relevante si criteriile corespunzatoare identificate pe baza unor studii stiintifice complete asupra aspectelor de mediu legate de intregul ciclu de viata al grupei de produse incaltaminte, identificarea celor mai bune practici.
Lucrarea prezinta o ampla documentare si o analiza tehnica privind studii Life Cycle Assessment si aspecte legate de protectia mediului pentru sectorul de incaltaminte. Astfel, consumatorii pot fi ghidati sa faca economii prin cumpararea unor produse durabile sau care pot fi usor reparate sau reciclate.
Lucrarea poate contribui la imbunatatirea produselor fabricate, schimbarea modelelor de consum si utilizarea eficienta a resurselor, si se numara printre foarte putinele lucrari publicate in limba romana ce abordeaza aceste aspecte deosebit de actuale.
Bucuresti, 27.10. 2014
Conferentiar Dr. Ing. Durbaca Ion
Universitatea Politehnica Bucuresti, Facultatea de Inginerie Mecanica si Mecatronica
INTRODUCERE:
Pentru a face fata provocarilor cu care ne confruntam astazi, trebuie sa schimbam modul in care producem si consumam bunuri. Este necesar sa cream valoare adaugata, dar, in acelasi timp, sa utilizam mai putine resurse, sa reducem costurile si sa minimizam impactul asupra mediului. Trebuie sa facem mai mult, cu mai putine resurse.
Aceasta lucrare cuprinde sapte sectiuni care includ probleme legate de grupa de produse - incaltaminte - privind piata europeana si globala, legislatia europeana privind consumul si eco-etichetarea, cele mai bune practici identificate pe piata de incaltaminte, impactul grupei de produse - incaltaminte asupra mediului, substante chimice si preparate periculoase potential prezente in incaltaminte, cat si potentialul de imbunatatire a performantelor de mediu pentru grupa de produse - incaltaminte.
Procesele de productie mai eficiente si sistemele mai bune de gestionare a mediului pot reduce in mod semnificativ poluarea si deseurile, favorizand economisirea apei si a altor resurse. Acest lucru este si in interesul intreprinderilor, deoarece le permite sa isi diminueze costurile de exploatare si dependenta de materii prime.
Proiectarea ecologica si ecoinovarea pot reduce impactul asupra mediului a productiei de bunuri. Acestea pot contribui la imbunatatirea performantei ecologice a produselor pe toata durata ciclului de viata si la cresterea cererii de tehnologii de productie mai performante.
Facand alegerile potrivite in materie de consum, cetatenii pot juca un rol major.
Etichetarea ecologica ii poate ajuta pe consumatori sa faca alegeri in cunostinta de cauza. Eticheta ecologica a UE identifica produse si servicii care au un impact redus asupra mediului pe durata intregului lor ciclu de viata. Criteriile sunt elaborate de oameni de stiinta, de ONG-uri si parti interesate care doresc sa creeze un mod fiabil de a face alegeri responsabile din punct de vedere al protectiei mediului.
Initiativa emblematica „Europa eficienta a resurselor? din cadrul Strategiei Europa 2020. Strategia de crestere a UE pentru o economie inteligenta, durabila si favorabila incluziunii, sustine trecerea la o crestere durabila prin intermediul unei economii cu emisii scazute de dioxid de carbon si eficienta resurselor.
Foaia de parcurs pentru o Europa eficienta a resurselor este una din principalele elementele constitutive ale initiativei emblematice de utilizare eficienta a resurselor. Foaia de parcurs stabileste un cadru pentru elaborarea si punerea in aplicare a actiunilor viitoare. Aceasta prezinta, de asemenea, modificarile structurale si tehnologice necesare pana in 2050, inclusiv etapele care urmeaza a fi atinse pana in 2020.
Tranzitia de la o economie liniara catre "o economie circulara", promoveaza un concept fundamental al UE, in care resursele nu sunt pur si simplu extrase, folosite si aruncate, ci sunt introduse inapoi in circuit, astfel incat sa poata ramane in uz pentru mai mult timp. Aceasta abordare stabileste masurile care conduc catre o utilizare mai eficienta a resurselor si o minimizare a deseurilor.
La 16 iulie 2008, Comisia Europeana a prezentat Planul de Actiune privind Consumul si Productia Durabila si Politica Industriala Durabila (CPD / PID). Planul include o serie de propuneri privind consumul si productia durabile care vizeaza:
- imbunatatirea performantei de mediu a produselor;
- cresterea cererii pentru bunuri si tehnologii mai durabile;
- stimularea inovarii in industria UE.
Politica Integrata a Produselor UE (Integrated Product Policy -IPP) formeaza un element cheie al Planului de Actiune, care propune o combinatie de instrumente voluntare si obligatorii prin care se doreste reducerea impactului asupra mediului generat de produse si servicii de-a lungul tuturor etapelor ciclului de viata ale acestora. Cele doua instrumente de politica voluntara importante in cadrul IPP, evidentiate de Sustainable Consumption and Production and Sustainable Industrial Policy (SCP/SIP) sunt Eticheta Ecologica UE si Achizitiile Publice Ecologice (GPP), ambele fiind destinate promovarii produselor si serviciilor care demonstreaza efecte negative reduse asupra mediului, in comparatie cu optiunile alternative functionale care apartin aceluiasi grup de produse/servicii. Ambele sisteme de promovare vor contribui la abordarea obiectivelor generale de crestere a competitivitatii, cresterii economice, ocuparea fortei de munca si protectiei mediului in cadrul UE.
Rolul Etichetei Ecologice si Achizitiilor Publice Ecologice (GPP) sunt evidentiate ca actiuni-cheie care vor contribui la imbunatatirea produselor fabricate si vor schimba modelele de consum pentru a ajuta la utilizarea eficienta a resurselor. Este nevoie de informatii exacte bazate pe impactul pe intreg ciclu de viata si costurile de utilizare a resurselor pentru a ghida deciziile consumatorilor. Consumatorii pot economisi costurile prin evitarea risipei personale si cumpararea de produse care dureaza mai mult sau pot fi usor reparate sau reciclate. Noi modele antreprenoriale vor aparea in cazul in care produsele sunt mai degraba inchiriate decat cumparate si pot satisface nevoile consumatorilor cu mai putine resurse.
SCP/SIP subliniaza rolul etichetei UE ecologice ca o completare a informatiilor furnizate consumatorilor si actioneaza ca o "eticheta de excelenta", care semnaleaza consumatorilor ca produsele etichetate ecologic functioneaza mai bine pe intreg parcursul ciclului de viata a produsului. Prin dezvoltarea criteriilor, procesul de etichetare ecologica ofera de asemenea, informatii utile pentru alte instrumente de politica, cum ar fi directiva privind proiectarea ecologica propusa in Foaia de parcurs pentru o Europa eficienta a resurselor.
Eticheta ecologica UE acopera in prezent o gama larga de produse si servicii. In planul de lucru pentru perioada 2009-2013, Comitetul pentru Etichetare Ecologica a Uniunii Europene (EUEB) si Comisia Europeana au identificat ``grupa de produse de incaltaminte``, ca o categorie de produse programata pentru revizuire in perioada 2011/2012. Un punct special al revizuirii a fost evaluarea posibilitatii si oportunitatii extinderii domeniului de aplicare a etichetei ecologice pentru incaltaminte privind includerea si a altor produse din piele.
Pentru comunitatea de afaceri, durabilitatea este mai mult decat o simpla fereastra deschisa. Prin adoptarea unor practici durabile, companiile pot obtine avantaje competitive, de crestere a cotei de piata, precum si cresterea valorii actiunilor.