Porturi si amenajari portuare
Autor: Romeo Ciortan
Editura: A.G.I.R.
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 418
Coperta: brosata
ISBN: 978-973-720-432-5
Anul aparitiei: 2012
CUPRINS
1. Portul ca element al transportului
1.1. Transportul si insemnatatea acestuia
1.2. Transportul pe apa, particularitatile sale si principalele directii de dezvoltare
1.3. Evolutia flotei comerciale mondiale si influenta acesteia asupra amenajarilor portuare
1.4. Scurt istoric al dezvoltarii porturilor
1.5. Dezvoltarea transportului pe apa si a porturilor in Romania
1.5.1. Porturi maritime
1.5.2. Porturi fluviale
1.5.3. Porturi fluvial-maritime
1.5.4. Canale navigabile
1.5.5. Flota comerciala
2. Factori care influenteaza proiectarea porturilor
2.1. Traficul
2.2. Nave pentru transport
2.2.1. Clasificarea navelor
2.2.2. Dimensiunile navelor
2.2.3. Capacitatea de incarcare a navelor
2.2.4. Structura corpului navelor
2.2.5. Sisteme de propulsie a navelor
2.2.6. Dinamica navelor
2.2.6.1. Rezistenta la inaintare a navei
2.2.6.2. Deriva navei
2.2.6.3. Puterea necesara pentru propulsia cu elice
2.2.6.4. Evolutia si giratia navei
2.2.6.5. Miscarile navei in hula
2.2.6.6. Ancorarea navei
2.2.6.7. Manevra navei
2.2.6.8. Remorcajul navei
2.2.6.9. Amarajul navei
2.3. Conditii naturale
2.3.1. Conditii topo-hidrografice
2.3.2. Conditii geologice si geomorfologice
2.3.3. Conditii meteorologice
2.3.4. Proprietatile fizico-chimice ale apei marii
2.3.5. Variatii de nivel
2.3.6. Curentii marini
2.3.7. Valurile de vint
3. Hidrodinamica maritima
3.1. Generalitati
3.2. Clasificarea valurilor
3.3. Parametrii genetici ai valurilor
3.4. Metode pentru determinarea parametrilor valurilor de vant
3.5. Decaderea valurilor
3.6. Studiul teoretic al valurilor de hula
3.7. Teoria valurilor progresive de mica amplitudine (teoria liniara)
3.7.1. Viteza (c), lungimea (L) si perioada valului (T)
3.7.2. Suprafata libera a valurilor
3.7.3. Vitezele particulelor de apa
3.7.4. Acceleratiile particulelor de apa
3.7.5. Deplasarea particulelor de apa
3.7.6. Presiunea
3.8. Teoria valurilor de amplitudine finita (valuri trochoidale)
3.8.1. Valuri in zone cu adancimi infinite
3.8.2. Valuri in zone cu adancimi limitate
3.9. Transformarea valurilor in zona adancimilor reduse
3.10. Deferlarea valurilor
3.11. Refractia valurilor
3.12. Difractia valurilor
3.12.1. Difractia in zona unui cap de dig
3.12.2. Propagarea valurilor in acvatoriul porturilor prin gura de acces
3.12.3. Difractia in jurul unui dig izolat
3.13. Reflexia undelor de hula
3.13.1. Reflexia pe un parament vertical, impermeabil. Unde stationare
3.13.2. Reflexia pe taluzuri
3.13.3. Reflexia in cazul variatiei batimetriei
3.13.4. Reflexia intr-un bazin inchis
4. Amplasamentul si functiile porturilor, clasificari
4.1. Generalitati
4.2. Clasificarea porturilor
4.3. Zona de influenta a portului
4.4. Relatia port-oras
4.5. Cerinte de baza pr4ind amplasamentul unui port
4.6. Dispozitia generala a porturilor in functie de amplasament
4.6.1. Porturi maritime exterioare
4.6.1.1. Dispozitia generala a digurilor de adapostire si interactiunea cu un curent litoral
4.6.1.2. Interactiunea digurilor porturilor maritime cu un curent litoral
4.6.1.2.1. Zone fara curent aluvionar predominant
4.6.1.2.2. Zone cu un curent aluvionar predominant
4.6.1.3. Consideratii asupra dragajelor de restabilire a adancimilor
4.6.2. Porturi maritime exterioare tip „Insule artificiale”
4.6.3. Porturi maritime interioare
4.6.4. Porturi fluvial-maritime
4.6.5. Porturi fluviale interioare
4.6.6. Porturi interioare pe canale navigabile artificiale
4.6.7. Porturi pe lacuri de acumulare
4.7. Porturi specializate
4.7.1. Porturi turistice
4.7.1.1. Elemente de plan general si dotari pe platforma
4.7.1.2. Accesul in port in cazul navigatiei cu ambarcatiuni cu vele
4.7.1.3. Adancimea in zona de acces
4.7.1.4. Agitatia admisa in acvatoriu
4.7.1.5. Inaltimea digurilor de adapostire
4.7.1.6. Innisiparea accesului si a bazinului
4.7.1.7. Invazia algelor
4.7.2. Porturi pescaresti
4.7.3. Porturi militare
4.7.4. Porturi de lucru
4.7.5. Porturi de escala
4.7.6. Porturi de iernat
5. Planul portului si elementele componente
5.1. Generalitati
5.2. Sectorizarea portului
5.3. Suprafetele de apa ale portului
5.3.1. Rada (avantportul)
5.3.2. Senalul de acces in port
5.3.2.1. Traseul senalului
5.3.2.2. Latimea nominala a senalului
5.3.2.3. Latimea senalului in curbe
5.3.2.4. Adancimea senalului
5.3.2.5. Innisiparea senalelor
5.3.3. Gura de acces
5.3.4. Acvatoriul portuar
5.3.4.1. Generalitati
5.3.4.2. Zona de manevra
5.3.4.3. Bazine
5.3.4.4. Adancimi ale acvatoriului
5.3.4.5. Probleme particulare pentru navele de mare tonaj
5.4. Frontul de acostare
5.5. Teritoriul portuar
6. Semnalizari pentru navigatie
6.1. Faruri luminoase
6.2. Sisteme sonore
6.3. Balizarea senalelor
6.4. Sisteme electronice de navigatie
6.4.1. Sisteme bazate pe polarizarea transversala a undelor electromagnetice
6.4.2. Sisteme bazate pe interferenta undelor electromagnetice
6.4.3. Sisteme bazate pe constanta vitezei de propagare a radioundelor
6.4.3.1. Radarul (Radio Detection and Ranging)
6.4.3.2. Sisteme hiperbolice de navigatie (Decca, Loran, Omega)
6.4.4. Sistemul de navigatie prin satelit
7. Dane tehnice, cladiri portuare, retele de utilitati, cai de transport interior, feroviar si rutier, cai de rulare, platforme
7.1. Dane tehnice
7.2. Cladiri portuare
7.3. Retele de utilitati in port
7.3.1. Alimentarea cu energie electrica
7.3.2. Retele si mijloace de comunicatii
7.3.2.1. Mijloace de comunicatii in incinta
7.3.2.2. Legaturi cu exteriorul
7.3.2.3. Instalatii speciale
7.3.3. Alimentarea cu apa
7.3.4. Instalatii de stingere a incendiilor de pe nave
7.3.5. Canalizarea
7.3.6. Instalatii pentru primirea si epurarea apelor uzate de la nave
7.3.7. Alimentarea cu energie termica
7.4. Sistemul feroviar
7.5. Cai de rulare pentru macarale
7.6. Platforme pe teritoriul portuar
7.7. Sistemul rutier de circulatie in interiorul portului
8. Protectia regimului natural al apelor si a zonelor adiacente, componenta a dezvoltarii durabile
8.1. Cauzele poluarii porturilor
8.2. Evaluarea riscului de poluare
8.3. Costuri pentru protectia mediului
8.4. Politica pentru dezvoltarea durabila a unui port
8.4.1. Obiective
8.4.2. Auditul de mediu
8.4.3. Controlul eficientei strategiei de management al deseurilor
8.4.4. Facilitati pentru receptia deseurilor
8.4.5. Planul de management al deseurilor
8.4.6. Comunicatii si consultari
8.4.7. Cadrul legislativ
8.4.8. Aplicare si control
8.4.9. Sistemul de management al riscului de poluare
8.4.10. Planul de actiune, personal si pregatire
8.4.11. Organizarea si responsabilitatile pentru managementul riscului de poluare
8.4.12. Sistemul pentru protectia mediului
8.4.13. Managementul deseurilor in portul Constanta
9. Sectoare specializate ale activitatii portuare-terminale
9.1. Sector de marfuri generale
9.2. Terminal de containere
9.3. Terminal roll on-roll off (RO-RO)
9.4. Terminal feribot (pentru vagoane de cale ferata)
9.5. Terminal pentru navele tip LASH
9.6. Terminal pentru navele pe perna de aer
9.7. Sector pentru produse lemnoase
9.8. Sector pentru peste
9.9. Sector pentru fructe si trufandale
9.10. Terminal de cereale
9.11. Terminal pentru ciment
9.12. Sector pentru produse chimice solide (fosfati sau ingrasaminte)
9.13. Terminal pentru minereuri, cocs, carbune
9.14. Sector pentru bauxita
9.15. Terminal complex pentru marfuri in vrac
9.16. Sector pentru vin si lichide (altele decat hidrocarburi)
9.17. Sector pentru produse petroliere lichide, gaze lichefiate
si alte produse inflamabile
9.18. Sector pentru sulf
9.19. Terminal pentru pasageri
10. Mecanizarea operatiunilor portuare
10.1. Problemele generale ale mecanizarii
10.2. Principalele tipuri de instalatii portuare si metode de determinarea productivitatii
10.3. Capacitati portuare
10.3.1. Capacitatea portului de a primi navele
10.4. Dispozitive de manipulare
10.5. Utilaje de mecanizare a operatiilor de transbord
10.5.1. Pasarele de acces pentru traficul de pasageri, masini sau vagoane de cale ferata
10.5.2. Mecanizarea transbordului marfurilor generale
10.5.2.1. Manipularea cu instalatiile navei
10.5.2.2. Macarale portuare
10.5.2.3. Macarale pe pneuri
10.5.2.4. Manipularea coletelor grele
10.5.2.5. Macarale plutitoare
10.5.2.6. Autotransportoare si autostivuitoare
10.5.2.7. Transportatoare cu banda, cu lant si elevatoare
10.5.2.8. Mecanizarea manipularii marfurilor generale in vagoane si nave
10.5.2.9. Manipularea coletelor omogene
10.5.2.10. Mecanizarea manipularii containerelor
10.5.3. Mecanizarea manipularii lemnului
10.5.4. Mecanizarea manipularii carbunilor si minereurilor
10.5.4.1. Echipamente pentru manipulare
10.5.5. Mecanizarea manipularii cimentului
10.5.6. Manipularea produselor chimice
10.5.7. Mecanizarea manipularii cerealelor
10.5.8. Manipularea produselor lichide
11. Depozite portuare
11.1. Principii generale de organizare
11.2. Dimensionarea capacitatii depozitelor
11.3. Tipuri de depozite portuare
11.3.1. Magazii pentru marfuri generale
11.3.2. Depozite descoperite - platforme - pentru marfuri generale
11.3.3. Magazii cu acoperis glisant
11.3.4. Depozite pentru containere
11.3.5. Depozite pentru marfuri in vrac
11.3.6. Depozite pentru cherestea
11.3.7. Magazii frigorifice
11.3.8. Depozite descoperite pentru marfuri in vrac
11.3.9. Depozite pentru produse lichide
11.3.10. Depozite plutitoare
11.3.11. Bazine portuare acoperite
12. Efectele tsunami in porturi
13. Evaluarea economico-financiara a proiectelor de dezvoltare a unui port
13.1. Rolul evaluarii economico-financiare
13.2. Metodologia de realizare a analizei financiare
13.2.1. Valoarea in timp a banilor
13.2.2. Valoarea prezenta
13.2.3. Indicatorii sintetici ai investitiei
13.2.3.1. Valoarea Neta Prezenta
13.2.3.2. Rata Interna de Rentabilitate
13.2.4. Analiza financiara
13.2.5. Analiza socio-economica
13.2.6. Analiza de senzitivitate
13.2.5. Analiza de risc
Bibliografie.
CUVANT INAINTE:
Cartea domnului Prof. univ. dr. ing. Romeo CIORTAN intitulata „Porturi si amenajari portuare” sintetizeaza experienta autorului de peste patru decenii de activitate in domeniu, ca proiectant si cercetator de inalta competenta profesionala, din Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene (IPTANA - SA Bucuresti), dar si ca profesor in invatamantul superior la Universitatea Tehnica de Constructii din Bucuresti si la Universitatea „Ovidius” din Constanta.
Este o lucrare de valoare care completeaza si intregeste literatura romana de specialitate cu elemente tehnice privind porturile maritime si fluviale, despre care s-a scris doar fragmentar, mai mult sub forma unor comunicari si articole stiintifice.
Istoria navigatiei in lume si in fiecare tara cu acces la mari si oceane, sau/si la marile fluvii, se coreleaza cu istoria dezvoltarii economice a acelei zone.
Romania are mandria de a avea cel mai mare port la Marea Neagra, portul Constanta. Dezvoltarea acestuia reflecta evolutia exponentiala a flotei romanesti, a constructiei de nave si a amenajarilor portuare maritime si fluviale din Romania, anii dupa 1990 constituind un accident pe care, dorim cu totii, viitorul il va corecta.
Istoria acestor dezvoltari au creat-o oamenii, specialistii de ieri si de azi si, ca in multe domenii, lucrarile la randul lor au creat si au format specialisti.
Inginerii romani pastreaza si continua traditia parintelui lor, marele Anghel Saligny care, alaturi de alte mari lucrari, a pus bazele portului modern Constanta. Portul Constanta este un simbol al dezvoltarii amenajarilor portuare romanesti.
In decurs de circa un secol, pe parcursul a trei mari etape succesive, portul a cunoscut o dezvoltare considerabila ajungand sa fie de 15 ÷ 20 de ori mai mare decat in etapa initiala. La aceasta dezvoltare domnul Prof. univ. dr. ing. Romeo CIORTAN, membru al Academiei de Stiinte Tehnice, isi are o contributie remarcabila, care se reflecta deseori in paginile acestui volum.
Cartea „Porturi si amenajari portuare” trateaza aproape exhaustiv, de pe pozitii stiintifice, dar mai ales de pe pozitii pragmatice, problemele tehnice care se pun la proiectarea, executia si exploatarea porturilor. Se citeste cu mult interes, datorita modului logic si fluent de prezentare a problemelor. Exemplificarile cu realizari din tara si din strainatate, intalnite in toate capitolele, fac intreaga lucrare atractiva.
Mentinerea unui echilibru intre elementele teoretice si practice abordate si prezentate prin prisma rezultatelor cercetarilor si realizarilor recente in domeniu confera volumului si un caracter direct aplicativ.
Cartea poate constitui si un imbold pentru tinerii specialisti in cercetarea si rezolvarea unor aspecte de mare actualitate si complexitate, cum sunt hidraulica porturilor sau cele legate de morfologia amplasamentului, organizarea tehnologica, circulatia navelor, sau problemele de protectie a mediului, care - este meritul autorului - sunt tratate in elementele esentiale.
De asemenea, nu sunt ocolite problemele de evaluare economico-financiara a dezvoltarii activitatilor portuare.
Pentru inginerii cu preocupari in domeniu, aceasta carte poate constitui un indrumar in intelegerea problematicii complexe a unui port care se afla intr-o permanenta transformare generata de necesitatea adaptarii continue la evolutia cerintelor tehnico-economice.
De aceea, sunt convins ca lucrarea „Porturi si amenajari portuare” va fi solicitata si folosita atat de studenti, cat si de specialisti, fiind in acelasi timp manual si tratat.
Profesor Universitar,
Doctor Docent
ing. Simion HANCU
PREFATA:
Dezvoltarea transporturilor pe apa in Romania a fost favorizata de existenta a peste 200 km de zona litorala, pe coasta Marii Negre si a cca.1100 km cai navigabile interioare constituite din fluviul Dunarea si cursurile inferioare ale principalilor sai afluenti. Pentru valorificarea acestui potentialnavigabil au fost realizate peste 30 de amenajari portuare, unele de o deosebita complexitate, integrate cu sistemul de transport rutier si feroviar al Romaniei. Se pot asigura astfel legaturile maritime cu toate oceanele lumii, iar pe fluvii, cu tarile Europei Centrale si de Vest. Hinterlandul Dunarii a fost largit considerabil prin construirea canalelor Dunare-Marea Neagra si Poarta Alba-Midia-Navodari, care conecteaza Dunarea cu porturile maritime Constanta si respectiv Midia.
Experienta acumulata in activitatea practica de proiectare si cercetare, ca si in activitatea didactica, in domeniul amenajarilor portuare si pentru navigatie de peste 45 ani a determinat elaborarea lucrarii „Porturi si amenajari portuare”, care isi propune sistematizarea cunostintelor stiintifice traditionale si corelarea lor cu cele mai noi date si realizari pe plan national si international, sintetizand si unele rezultate publicate sau comunicate in reviste sau la manifestari de specialitate.
Acest prim volum al lucrarii prezinta in 13 capitole aspecte referitoare la organizarea specifica a porturilor maritime si fluviale, iar volumul al doilea se refera in principal la constructiile hidrotehnice portuare.
Conditiile de transport maritim si tehnica constructiilor navale sunt in evolutie permanenta, mai mult sau mai putin rapida in functie de epoca, dar in toate cazurile ele constituie date fundamentale la care „portul” trebuie sa-si adapteze amenajarile si instalatiile. Aceasta este motivatia pentru limitarea continutului cartii la expunerea principiilor si notiunilor generale care pot sa-si mentina valoarea chiar in situatia unei evolutii importante a tehnologiilor portuare, a conceptiei lucrarilor, procedeelor si materialelor de constructie.
Prezenta lucrare nu este o carte sau un curs care sa poata raspunde la toate intrebarile, uneori foarte dificile, ale domeniului si nici nu poate inlocui studiul direct al problemelor, efortul personal sau avantajul experientei.
Lectura trebuie completata cu cea a altor publicatii privind amenajarile portuare, unele fiind cuprinse in bibliografie. De aceea, se considera ca lucrarea trebuie apreciata prin ceea ce contine si nu prin ceea ce ii lipseste.
Prezentul volum cuprinde notiuni privind transporturile, conditiile naturale in care se realizeaza un port, fiind prezentat pe larg regimul valurilor si interactiunea acestora cu fundul marin si lucrarile costiere. De asemenea, sunt expuse datele de baza asupra navei, navigatiei si manevrei in porturi si pe accese.
Lucrarea trateaza si elementele specifice ale amplasarii si planului general al unei amenajari portuare, fenomenele morfologice aferente, sectoarele specializate si accesul la acestea.
In ceea ce priveste alte aspecte, ca de exemplu comunicatiile terestre, in volum se regasesc unele generalitati, problemele respective comportand un grad mai inalt de specializare. Capitolele consacrate mecanizarii operatiunilor portuare si a depozitelor exprima datele problemei in maniera in care sunt rezolvate in prezent, fara a intra in detalii tehnologice care ar depasi nivelul unui tratat voit simplificat. Sunt prezentate si notiuni specifice privind protectia mediului si de analiza economica a necesitatii dezvoltarii unui port.
Referindu-se la un domeniu in plina dezvoltare, cartea prezinta, pentru unele probleme, variante de solutii, in scopul unei informari cat mai largi, dar si pentru a oferi cititorului puncte de plecare pentru afirmarea unei optiuni proprii, stimulatoare de preocupari si contributii originale, iar prin efortul sau de sinteza sa faca progrese in domeniu.
Lucrarea este destinata studentilor din Facultatile si Sectiile cu profil de Constructii Hidrotehnice, Transporturi, Utilaje Portuare si din Institutele de Marina, dar poate constitui un document de studiu si pentru inginerii cu preocupari in domeniu, din proiectare, executie sau exploatare si pentru a le furniza cunostintele de baza care pot fi dezvoltate si aduse la zi in exercitiul profesiunii lor.
Aparitia acestei lucrari a rezultat din necesitatile didactice si profesionale ale domeniului, dar este bazata pe exceptionala ocazie de a fi lucrat in mod nemijlocit la proiectarea principalelor amenajari portuare si pentru navigatie din Romania ultimilor patru decenii, in cadrul de inalt profesionalism din Institutul de Proiectari Transporturi Auto Navale si Aeriene (IPTANA-SA), ca si colaborarii permanente cu Universitatea Tehnica de Constructii din Bucuresti si Universitatea „Ovidius” din Constanta.
De aceea, autorul multumeste colegilor si conducerilor din IPTANA S.A., care au creat conditiile implicarii tehnice si stiintifice in domeniul complex al amenajarilor portuare si pentru navigatie.
Prof. univ. dr. ing. Romeo CIORTAN
Membru corespondent al
Academiei de Stiinte Tehnice
din Romania