Comenzile înregistrate în perioada 04-13 octombrie vor fi procesate și expediate începând cu 14 octombrie.
Vă mulțumim pentru înțelegere!
Psihopedagogie aplicata. Modele actuale de lucru
Autor: Alina Chiracu, Marilena Bratu, Sabina Stan, Viorel Agheana
Editura: Universitara
Seria: Stiinte ale educatiei
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 228
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-28-1809-8
Anul aparitiei: 2024
CUVANT INAINTE
Volumul de fata se adreseaza cititorului interesat de problematica psihopedagogiei actuale, fie acesta specialist, fie parinte, fie student in curs de formare. Pe de o parte, aduce in discutie idei noi cu privire la integrarea scolara, profesionala si sociala a copiilor, pe de alta parte ofera o serie de modalitati concrete de abordare a cazurilor specifice conceptului de „nevoie educationala speciala”. Autorii volumului doresc sa transmita o parte din cunoasterea lor acelora care se afla in contact direct cu copiii „speciali”, in incercarea de a facilita acest contact, de a oferi idei de lucru, de a furniza exemple de bune practici. Fiecare dintre cele cinci capitole ale volumului are o tema speciala, avand la baza unele dintre cele mai recente informatii vehiculate in literatura de specialitate. Mai mult de atat, toate aceste informatii sunt explicate in mod coerent, astfel incat sa constituie surse de cunoastere si modele de lucru aplicabile in activitatile specifice.
Capitolul 1 se adreseaza teoriei mintii si modului in care copiii invata sa inteleaga perspectiva celorlalti. Alaturi de notiunile teoretice, prezentate din necesitatea de a fi intelese mecanismele teoriei mintii, sunt expuse aspecte particulare adiacente tulburarilor de neurodezvoltare, relatiile teoriei mintii cu functiile executive, exemple de activitati ce pot fi efectuate cu copiii pentru dezvoltarea teoriei mintii. Conexiunea dintre teoria mintii si buna functionare a copiilor in viata de zi cu zi este una extrem de profunda, reprezentand totodata o punte prin care aceste doua concepte se potenteaza reciproc. In interventiile specialistilor, se pot implementa activitati de imbunatatire a teoriei mintii la copii, dar si de sporire a calitatii functiilor executive. Indiferent din ce directie se va porni, efectele asupra bunei functionari cognitive, emotionale si comportamentale nu pot fi decat benefice. Toate acestea au ca scop final o mai buna adaptare scolara si sociala a copiilor, indiferent de starea lor de sanatate fizica si psihica.
Capitolul 2 se adreseaza integrarii in gradinita a copiilor cu dizabilitate intelectuala. Autorul face o descriere ampla a caracteristicilor copiilor si ofera multiple exemple de bune practici in directia integrarii lor cu succes. Integrarea in gradinita este unul dintre primii pasi, si poate cel mai important, spre intelegerea copiilor cu dizabilitati si spre sustinerea acestora in a se adapta si a se bucura de beneficiile comunitatii. Gradinita, ca microsocietate, pune bazele evolutiei educationale si sociale ulterioare a copilului, astfel ca este imperios necesar ca specialistii si parintii sa cunoasca detaliile, particularitatile si principiile esentiale ale procesului de integrare. Ideile expuse de autor vin in ajutorul celor care isi doresc sa implementeze la standarde ridicate toate acele mici/mari elemente care fac diferenta intre o integrare de succes, in beneficiul copilului, si una dezinteresata.
Capitolul 3 se adreseaza aspectelor legate de dezvoltarea abilitatilor sociale la copiii cu dizabilitati intelectuale. Este adusa in discutie ideea de participare sociala si sunt prezentate exemple de studii care sustin beneficiile acesteia in buna functionare a copiilor cu dizabilitati intelectuale. De asemenea, sunt prezentate si descrise concepte precum inteligenta sociala, comunicarea sociala sau competenta sociala, precum si abilitatile sociale si modalitatile de imbunatatire a a cestora.
Capitolul 4 se adreseaza tulburarilor specifice de invatare, avand ca scop in primul rand clarificarea termenului si mai apoi intelegerea tulburarilor, asa cum se manifesta acestea in realitate. Sunt prezentate modalitati de abordare ale copiilor cu tulburari de invatare, precum si o serie de recomandari pentru diminuarea efectelor posibil negative ale tulburarii in viata de zi cu zi a copiilor.
Capitolul 5 abordeaza o tema de mare interes in plan educational si social, respectiv planificarea educationala in vederea dezvoltarii profe¬sionale a persoanelor cu dizabilitate intelectuala. Fiecare individ detine un potential, vizibil sau invizibil, pe care el insusi, specialistii sau familia ar trebui sa il fructifice. Planificarea educationala in acest sens se refera la aducerea in prim plan a tuturor aspectelor care pot facilita insertia de succes pe piata muncii a persoanelor cu dizabilitate intelectuala. Este esentialmente o forma de normalizare, de diminuare pe cat posibil a marginalizarii si nu in ultimul rand de contributie la cresterea calitatii vietii acestor persoane. Gandind ca fiecare om are dreptul la o viata buna, cresterea gradului de angajabilitate a unui tanar poate constitui un obiectiv important in cladirea unei vieti mai bune, in care acesta sa devina cat mai autonom posibil si sa participe cat mai activ la viata sociala.
Autorii
CUVANT INAINTE
Cuvant inainte 7
Capitolul 1. Theory of Mind. Teoria mintii la copiii cu si fara tulburari de neurodezvoltare 9
Asist.univ.dr. Alina Chiracu
Capitolul 2. Integrarea educationala in gradinita a copilului cu dizabilitate intelectuala 65
Lect.univ.dr. Viorel Agheana
Capitolul 3. Aspecte ale dezvoltarii abilitatilor sociale la copiii cu dizabilitati intelectuale 132
Conf.univ.dr. Marilena Bratu, asist.univ.dr. Sabina Stan
Capitolul 4. Tulburarile de invatare. Abordari si practici in mediul scolar 157
Asist.univ.dr. Alina Chiracu
Capitolul 5. Specificul planificarii educationale si profesionale in dizabilitatea intelectuala. Perspective si provocari 179
Asist.univ.dr. Sabina Stan, conf.univ.dr. Marilena Bratu