Strategii si politici energie-mediu in Romania - PRET REDUS! -60%
Autor: Aureliu Leca | Virgil Musatescu
Editura: A.G.I.R.
Format: 17x24 cm
Nr. pagini: 548
Coperta: legata
ISBN: 978-973-720-322-9
Anul aparitiei: 2010
Pret vechi 50 lei - Pret redus 20 lei
PREFATA
Energia este un produs cu o mare valoare economica, sociala, strategica si politica. Este indispensabila pentru intreaga economie a unei tari, respectiv pentru industrie, servicii si activitati sociale. Lipsa accesului la energie are consecinte mari, iar rolul strategic si politic al energiei a fost in mod clar evidentiat in ultimii 40 de ani de diferitele crize petroliere, conflicte regionale, care au degenerat in razboaie, avarii energetice grave, tensiuni sociale sau erori in politica energetica a unei tari. Ca particularitati specifice ale sectorului energetic se mentioneaza, in mod special, trei dintre acestea: in primul rand, este caracterizat de o inertie mare, cu o diferenta de timp intre decizie si realizare practica de ordinul a 4-15 ani; in al doilea rand, alaturi de sectorul transporturilor, sunt principalii contribuitori la poluarea ambientala si schimbarile climatice; in al treilea rand, necesita investitii considerabile, de multe ori foarte greu de obtinut.
Ideea intocmirii acestei lucrari este legata de realizarea in anul 2009 a studiului „Impactul implementarii pachetului energie-schimbari climatice asupra economiei romanesti”, in cadrul Institutului European din Romania, Bucuresti, la care autorii si-au adus o contributie directa.
La Forumul international dedicat energiei in Europa Centrala si de Est, din noiembrie 2009, care a avut loc la Bucuresti, Primul Ministru al Romaniei a aratat ca „Prioritatea nationala numarul unu este securitatea energetica si promovarea unei identitati energetice nationale, care sa coreleze strategia nationala cu cea europeana, in contextul schimbarilor climatice”.
Lucrarea de fata incearca sa faca o analiza a sectorului energetic din Romania si a impactului asupra acestuia, ca si asupra economiei si societatii romanesti, a numerosilor factori care rezulta din situatia interna, din reglementarile Uniunii Europene si din conditiile complexe internationale, prezentand, in acest sens, unele concluzii si propuneri de masuri.
Noile reglementari energie-schimbari climatice ale Uniunii Europene, stabilite prin directivele pachetului legislativ din aprilie 2009, asa-numitul pachet 20-20-20, fixeaza tintele UE pentru anul 2020: reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES) cu 20% fata de anul 2005, ca obiectiv strategic al politicii energetice europene, insotit de trei obiective conexe: cresterea ponderii surselor regenerabile de energie (SRE) in totalul mixului primar energetic la 20%, reducerea consumului final prin cresterea eficientei energetice cu 20%, cresterea ponderii biocarburantilor in transporturi la 10%. Trebuie inteles ca, in conceptul actual al dihotomiei energie-mediu, instrumentul principal al Uniunii Europene in lupta impotriva schimbarilor climatice il constituie politica energetica.
In cadrul tintelor 20-20-20 ale pachetului legislativ pe ansamblul UE, Romaniei ii revin si obiective specifice, intre care cresterea utilizarii surselor regenerabile de energie de la 17,8% in anul 2005, la 24% in anul 2020, reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera pentru sectoarele marilor poluatori cu 21% si, in spiritul echitatii intre statele membre, permisiunea de a creste emisiile de GES cu 19% pentru sectoarele micilor poluatori. Se apreciaza ca tintele 20-20-20 ale pachetului legislativ sunt de mare dificultate chiar pentru tarile dezvoltate ale UE, fiind, ca urmare, extrem de dificile pentru o tara ca Romania, cu o economie emergenta. Lucrarea prezinta, in acest sens, o serie de propuneri, intre care: infiintarea unui Institut National de Planificare Strategica, ca structura non-politica in subordinea Parlamentului; infiintarea de urgenta a Ministerului Energiei si Resurselor; aprobarea ca lege de catre Parlament a strategiei nationale energie-mediu, insotita de un acord de sustinere al partidelor politice; depolitizarea functiilor tehnice de executie si administrative si promovarea persoanelor competente; consolidarea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), ca entitate autonoma si independenta; promovarea reala a SRE si atragerea investitiilor necesare; crearea unui organism national pentru gestionarea unitara a pachetului energie-schimbari climatice; cresterea eficientei energetice si reducerea consumului final de energie; reinfiintarea Agentiei Romane de Conservare a Energiei (ARCE); reducerea emisiilor de CO2 si a celorlalte GES; intensificarea programului de reabilitare termica a cladirilor; modernizarea sistemelor de cogenerare si alimentare centralizata cu caldura; revederea programului de protectie sociala in domeniul energiei; decizii clare in continuarea programului nuclear; reconsiderarea deciziei guvernului de infiintare a doua companii nationale de producere a energiei; preocupari reale pentru utilizarea fondurilor structurale europene pentru energie si mediu.
Clarificarea multor aspecte legate de complexitatea strategiilor si politicilor de energie-schimbari climatice se face cu ajutorul unui numar important de anexe.
Cartea se adreseaza, in mod special, factorilor de decizie politici si administrativi din sectoarele conexe energie si mediu, managerilor avand responsabilitati pe intregul lant energetic de la producerea pana la utilizarea energiei, cu impactul aferent de mediu, autoritatilor centrale, municipale si locale, fiind, de asemenea, utila cadrelor didactice, studentilor si specialistilor interesati in acest domeniu de activitate, atat de important pentru economia si societatea oricarei tari si, credem, mai ales, pentru Romania.
Autorii doresc sa aduca multumiri deosebite si isi exprima recunostinta lor sponsorilor, pentru ajutorul acordat si, in egala masura, Editurii AGIR, pentru disponibilitatea si profesionalismul oferite in aparitia acestei lucrari.
Prof. dr. ing. Aureliu Leca, Prof. dr. ing. Virgil Musatescu
CUPRINS
Abrevieri;
Unitati de masura;
1. Introducere;
1.1. Restrictii la nivel global;
1.2. Noul cadru energetic si al schimbarilor climatice european al secolului XXI;
Bibliografie;
2. Sectorul energiei in Romania;
2.1. Sectorul energiei - ansamblu strategic complex;
2.2. Consideratii de principiu asupra strategiei energetice a Romaniei;
2.3. Situatia actuala a sistemului energetic romanesc;
2.4. Analiza SWOT a sistemului energetic din Romania;
2.5. Compatibilitatea actuala a sistemului energetic romanesc cu piata interna si regionala a Uniunii Europene;
Bibliografie;
3. O noua viziune europeana privind energia si mediul;
3.1. Actualele provocari ale sectorului energiei si necesitatea unei noi politici energetice a Uniunii Europene;
3.2. Cartea Verde si documentele strategice privind corelarea energie-mediu in Uniunea Europeana;
3.3. Pachetul legislativ energie - schimbari climatice;
3.4. Strategia Europa 2020;
3.5. Noua strategie energetica europeana 2011-2020;
Bibliografie;
4. Problema emisiilor de gaze cu efect de sera (prima tinta de 20%);
4.1. Emisiile de gaze cu efect de sera;
4.2. Emisiile de gaze cu efect de sera provenind de la marii poluatori;
4.3. Implicatiile asupra sectoarelor micilor poluatori;
4.4. Impactul tehnologiei de captare si stocare a dioxidului de carbon;
4.5. In loc de concluzii;
Bibliografie;
5. Problema utilizarii eficiente a energiei (a doua tinta de 20%);
5.1. Elemente generale;
5.2. Relatia dintre politicile tehnologice, energetice si de mediu;
5.3. Importanta eficientizarii energetice. Efecte pozitive;
5.4. Politici si tendinte privind eficienta energetica in EU - 27;
5.5.Planurile Nationale de Actiune;
5.6. Situatia Romaniei;
5.7. Impactul asteptat asupra economiei romanesti;
Bibliografie;
6. Problema utilizarii surselor regenerabile de energie (a treia tinta de 20%);
6.1. Elemente generale;
6.2. Principalele prevederi ale Directivei 2009/28/CE;
6.3. Ce se asteapta la nivelul anului 2020?;
6.4. Situatia surselor regenerabile in Romania;
6.5.Aprecierea impactului Directivei 2009/28/CE asupra economiei romanesti;
6.6. Privire succinta asupra situatiei surselor de energie regenerabila in statele Comunitatii Energetice;
6.7. In loc de concluzii;
Bibliografie;
7. Problema biocombustibililor;
7.1. Generalitati;
7.2. Politici de promovare a biocombustibililor;
7.3. Romania si biocombustibilii;
Bibliografie;
8. Concluzii finale si propuneri;
ANEXE:
Anexa 1. Elemente economice privind impactul energiei asupra mediului;
Anexa 2. Elemente teoretice privind relatia dintre politicile energetice si cele de mediu;
Anexa 3. Securitatea alimentarii cu energie;
Anexa 4. Necesitatea unei noi strategii energetice a Romaniei;
Anexa 5. Necesitatea unei strategii nationale comune energie-mediu axata pe noul pachet legislativ si a unui coordonator unic;
Anexa 6. Piata energiei, pretul energiei;
Anexa 7. Cogenerarea de inalta eficienta si alimentarea centralizata cu caldura;
Anexa 8. Programul de energetica nucleara al Romaniei;
Anexa 9. Consideratii privind infiintarea a doua companii nationale de producere a energiei;
Anexa 10. Protectia sociala in domeniul energiei. Suportabilitatea facturilor pentru energie;
Anexa 11. Consideratii privind rolul cercetarii-dezvoltarii in lume si in Romania;
Anexa 12. Catre un sistem de transport durabil in Romania;
Anexa 13. Strategia energetica a Municipiului Bucuresti.