AGIR
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania
facebook Contact Contul meu membru Contul meu Librarie Home
EN RO
  • Cine suntem|
    • Istoric
    • Codul de etica
    • Statut
  • Structura|
    • Conducere
      • Colegiul de etica
      • Adunarea Generala
      • Consiliul Director
    • Organizare
    • Filiale/Sucursale
    • Societati
    • Cercuri
    • Membri
      • Individuali
      • Colectivi
      • Sustinatori
    • Departamente
  • Ce oferim|
    • Premiul AGIR
    • Distinctii AGIR
    • Certificatul EUR ING
    • Servicii
      • Consultanta
      • Proiecte
      • Expertize
      • Educatie
      • Cercetari terminologice
      • Servicii editoriale
  • Activitate|
    • Programe
    • Biblioteca
    • Culturala
    • Editarea si difuzarea de publicatii (carti si reviste)
  • Editura|
    • Publicatii
      • Buletinul AGIR
      • Termotehnica
      • Telecomunicatii
    • Carti
  • Librarie|
    • Carti
    • Cosul tau
    • Cum cumpar
  • Cum ma inscriu

Cautare Carti Librarie
* Introduceti numele cartii

Stiri si Noutati

Plata cotizatie an 2026
15.martie.2026
Plata online a taxelor si cotizatiilor AGIR - 2026
31.ianuarie.2026
Indexare Buletin AGIR
01.ianuarie.2026
Pagini web pentru filiala, sucursalele şi societăţiile active AGIR
31.decembrie.2025
Plata cu cardul la sediul Librariei AGIR
31.decembrie.2025
» vezi toate stirile «
Home » Stiri si Noutati » Atelier de lucru Cercul calitatii AGIR Dolj

Atelier de lucru Cercul calitatii AGIR Dolj

Atelier de lucru CERCUl CALITĂȚII
Evenimentul s-a consumat în pavilionul climatizat al MRC Craiova, strada Părului, nr 9, între 1725 și 21, în prezența a 9 ing. care au avut răgazul necesar și nu au avut alte constrângeri, din cei 13 care-și manifestaseră interesul. Acesta a fost onorat, dată fiind și tematica abordată, de către dl.prof.univ.Dr.h.c. . Iacobescu Fănel, Președintele RENAR și respectiv dl.ing. Șilcă Dan-Remi, fost director general la Cummins GTR SA. Iată mai jos o fotografie de la momentul oficial al deschiderii work-shopului (17:30), dar înainte de a da cuvântul oaspetelui din Capitală.

În cuvântul său dl. Iacobescu a trecut în revistă situația națională în domeniul acreditării organismelor de certificare sisteme, produse, laboratoare, apoi modificări legislative, multe dintre acestea transpuneri ale Directivelor UE, de care trebuie să țină cont Organismul Național de Acreditare. Au fost amintite și unele neînțelegeri, la nivelul Min. Sănătății, de exemplu, relativ la importanța etalonării mijloacelor de măsurare, pentru credibilitatea încercărilor și măsurărilor efectuate cu acestea. Mie unul, acestea mi-au amintit de o vorbă din Electroputere, spusă de dl director N. Morariu: „Suntem nemaipomeniți la scrierea procedurilor tehnologice (aici HG), dar când ajungem la implementarea lor ne-ntrecem în nu aplica ce nu convine” Pe atunci, încă se vorbea de managementul în două etape: „scrie cum faci și fă cum scrii”, că mai apoi s-a trecut la managementul în 4 etape, cu ciclul PDCA. Alocuțiunea s-a terminat prin adresarea invitației de a participa pe 7 nov, la aniversarea a 35 de ani de existență a RENAR*. (Nota1, astă înseamnă că data de înființare a asociației RELAR, nov. 1999, este luată ca referință)
A urmat prima comunicare, cu titlul „MRC, activități de certificare și instruire”, susținută de dl. ing Davițoiu Alexandru, Director de certificare la MRC. Din aceasta am aflat că Organismul Oltean are peste 1200 firme certificate la activ, că este acreditat, pe 8 domenii de certificare sisteme de management (calitate,mediu,SSM, informație, energie, alimente, medicale, anti-mită), pe certificare produse CE, certificarea persoanelor și inspecția produselor ecologice.
A doua comunicare cu titlul „Certificarea sistemelor cu siguranță critică” a fost susținută de dl. dr. ing. Radu Zlatian. Sistemele cu siguranță critică sunt sisteme care pot fi parte a unor evenimente nedorite (defecțiuni, incendii, coliziuni, erori umane etc.) cu consecințe deosebit de grave: răniri grave sau decese, distrugeri grave ale mediului, distrugeri grave a unor bunuri mobile sau imobile. A fost dat ca exemplu și distrugerea podului CF de la Cârcea, în 2018, care a dus la pierderi de 180 mil. euro. Aici, la evaluarea consecințelor a fost prezentat indicele FWSI (Fatalities and weihted serious injuries) și o relație preluată de la firmele de asigurări din SUA: 1 catastrofic ≤ 10 critic ≤ 100 marginale ≤ 1000 nesemnificative.

Analiza RAMS este utilizată la evaluarea performanței și siguranței sistemelor tehnice, mai ales în domenii precum transporturi, energie, industrie și infrastructură critică și este o sumă de metode aplicate de-a lungul ciclului de viață a sistemelor tehnice. Merită să mai revenim asupra ei, după ce o vom aplica și noi, ceilalți.

Penultimul slide al prezentări a ierarhizat câte se pot învăța din teorie, greșeli și practică. Și aceste procente sunt dispuse tot în progresie geometrică.
A urmat prezentarea mea „Auditul sistemelor de management al energiei. Câteva reflecții pe marginea evoluției certificărilor ISO 50001”. (Nota 4. Aceasta fusese trimisă la Simpozionul SINGRO- Simpozionul Inginerilor Români de Pretutindeni, de la Suceava, dar pentru că nu ajunsei acolo, se impunea o validare pe plan Local)
In aceasta semnalam că certificările ISO 50001 erau în top 7, la finele anului 2023, faptul că Germania poate fi luată ca exemplu, pentru cea mai mare rată de creștere a certificărilor de acest tip. Din comparația domeniilor certificate ISO 50001, în Spania și Romania, au fost trase concluzii cu privire la diferențe observate; de exemplu, în Spania sunt relativ multe Companii de distribuire a apei certificate ISO 50001, în timp ce în Romania acestea dețin doar certificarea ISO 14001.
Prezentarea a inclus și o analiza critică a IE (indicator de eficiență energetică) observat la firmele auditate și a concluzionat că ar trebui crescut numărul certificărilor ISO 50001, pentru a reduce ponderea costurilor cu energia în costul producției realizate / serviciilor livrate, importantă fiind instruirea ghidată
Interesantă a fost și partea doua a reuniunii, cea în care se ajunge la stadiul II al discuțiilor, adică „fiecare cu fiecare” , de fapt pe grupe de interes. Dl. Petre Săvescu, care a lipsit motivat la reuniunea anterioară, a dorit să „spele” acest păcat și a adus un produs ecologic , care a stimulat „dezlegarea” și a vorbit cu patos despre proiectele din agricultura ecologică, Dl. Dan Șilcă a vorbit de implementarea Sistemului de management al calității la AVK-Electroputere, din poziția de Director general, Dl. Davițoiu a moderat discuțiile cu precizări despre contextul istoric al unora dintre evenimente. Nu am mai putut capta tema discutată D-lui Radu cu D-na Nedelea, din cauza distanței, dar sunt sigur că era despre aplicarea analizei RAMS la RAT Craiova.

Concluzii și măsuri la nivelul Cercului:
In cele 3+1 prezentări audiate se regăsesc informații interesante, care au suscitat discuții pe durata expunerii și la cină și care pot fi puse la dispoziție celor care nu au putut veni. De ex. Ștefan a solicitat expres să fie ținut la curent.
Se confirmă din nou convingerea că la astfel de reuniuni vii cu ideile și informațiile tale și pleci și cu altele noi.
1.Am în vedere introducere indicatorului PAN (persoane anunțate și nevenite), care a atins un minim istoric, 30% și introducerea ca obiectiv la toate reuniunile, a unei limite de 10% la acest indicator. Ca măsură, voi insera în ultimul anunț al întâlnirii sintagma „participarea confirmată implică asumarea cheltuielilor de protocol rezervate în avans” și voi populariza exemplul dat de dl. prof. Săvescu, care chiar a sunat să dea mesaj că nu poate ajunge dar aveam tel descărcat.
2.De asemenea locația MRC s-a dovedit confortabilă și intră pe lista scurtă a locațiilor la care este oportună ținerea ședinței de Bilanț a Cercului , care în 2026, „pică” chiar de 15 ianuarie, de ziua lui Eminescu și a Culturii Naționale.
3.La reuniunea de bilanț sugerez că dl. Ionuț Ascunseanu- IA, să ne prezinte ceva despre IA- Inteligența artificială, eu să fac bilanțul iar cei cu darul poeziei (Sorin) , a cântului (Gabriel), a corului (Iulian), să-și pregătească repertoriul !
Traian Crișu,
Coordonatorul QCAD
Gighera, 12 oct 2025

 


Alte stiri

  • Plata cotizatie an 2026
  • Plata online a taxelor si cotizatiilor AGIR - 2026
  • Indexare Buletin AGIR
  • Digitizarea și catalogarea analitică a Buletinului Societății Politehnice și a Buletinului AGIR
  • Beneficiile membrilor AGIR
  • Plata cu cardul la sediul Librariei AGIR
  • Pagini web pentru filiala, sucursalele şi societăţiile active AGIR
  • Studenți suceveni, locul III în cadrul concursului Smart Mechatronics Challenge
  • Tinerii descoperă ingineria la „Școala de Toamnă”, eveniment organizat cu sprijinul AGIR
  • AGIR LA DEMO METAL 2025
Home | Cine suntem | Structura | Ce oferim | Activitate | Editura | Librarie | Cum ma inscriu | Politica de confidentialitate | Termeni si Conditii |Parteneri |Contact
© 2025 Asociatia Generala a Inginerilor din Romania - toate drepturile rezervate.